Besiktning med GPR avgassystem

Sippan

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2010
Hoj
2008 Honda Hornet FA
Går hojen igenom besiktningen med detta GPR avgassystem?

Bifogat

• IMGP6379 (kopia).jpg
    IMGP6379 (kopia).jpg
    151.1 KB · Visningar: 150
är det godkänt så borde det inte vara några problem? dbkiller?

Ingen aning om hur det där låter, men jag har gpr på min honda och den gick igenom.. Besiktningskillen sa att det kanske lät lite högt och att det kan vara smart att byta till orginal nästa gång, men han var rr-kille själv och mätte "på skoj" och det gick aldrig över gränsen. Han trodde bara att det lät högre än vad det gjorde.. Så det var inga som helst problem.. Tror gpr är förhållandevist snällt (bara egna erfarenheter och ingen direkt fakta).. :rolleyes:

Jag vänder mig till någon som har erfarenhet/har testat! Inte till sådana som dig som inte tycks ha någon koll!

Min kommentar var menad till Hultqvist.

är det godkänt så borde det inte vara några problem? dbkiller?
Nej, ingen dbkiller.

Ingen aning om hur det där låter, men jag har gpr på min honda och den gick igenom.. Besiktningskillen sa att det kanske lät lite högt och att det kan vara smart att byta till orginal nästa gång, men han var rr-kille själv och mätte "på skoj" och det gick aldrig över gränsen. Han trodde bara att det lät högre än vad det gjorde.. Så det var inga som helst problem.. Tror gpr är förhållandevist snällt (bara egna erfarenheter och ingen direkt fakta).. :rolleyes:
Jag tycker inte heller att min hoj låter speciellt mycket.

Last edited:
Jag vänder mig till någon som har erfarenhet/har testat! Inte till sådana som dig som inte tycks ha någon koll!

Vem pratar du med?
Emelie har ju provat på sin Honda och den gick ju igenom.

Som vanligt så är det ett risktagande, det kan gå igenom eller så blir det ombes.

Om en annan hoj klarar det så betyder det inte att din går igenom med den besiktningsmannen du får!

Jag kör med GPR system på min Honda och den gled lätt förbi i besiktningen. Dom brydde sig inte om det, och hojjen efter mig var en r1a med dubbla akrapovic klarade sig även den. Så pröva du det beror på vem som besiktar helt enkelt.

Tycker Hultqvists inlägg var det mest vettiga då vi inte kan ha en jäkla aning om hur mycket ditt system låter.
Orkar du inte låna en dB-mätare och testa själv innan eller orkar montera tillbaka orginalet är det enda raka att pröva lyckan!

Självklart vet ni inte hur mycket mitt avgassystem låter! Jag hade tänkt mig ett mer generellt svar. Jag får överväga vilket som är jobbigast - montera original eller låna db-mätare. Tack för era svar.

Det är väl bara att testa, och ombesiktiga i värsta fall, det är ju inte så att dom destruerar hojjen och du bara kommer hem med en nyckel.

Men ett mer generellt svar är: om hojjen låter mer än gällande begränsning går det eventuellt inte igenom, beroende på besiktningsgubbens välvillighet.
Låter den mindre så är det mycket stor sannolikhet att den går igenom.

Och mer specifik information hittar du här: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=5191

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti