Besiktning med Akrapovic eller andra helsystem?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Snart nalkas det besiktnings tider här o man bävar något för att de ska hacka på den sköna sången av ett Akrapovic helsystem.
Någon som har erfarenhet hur pass detta/andra system står sig mot besiktningen?
Har ni nån tips o tricks som annars kan tysta det något för o få det till att gå igenom besiktningen utan hela besväret o byta systemet?.
Funkar den gamla beprövade diskbolls stoppningen?.

Kan funka!?

R1 racer skrev:
Snart nalkas det besiktnings tider här o man bävar något för att de ska hacka på den sköna sången av ett Akrapovic helsystem.
Någon som har erfarenhet hur pass detta/andra system står sig mot besiktningen?
Har ni nån tips o tricks som annars kan tysta det något för o få det till att gå igenom besiktningen utan hela besväret o byta systemet?.
Funkar den gamla beprövade diskbolls stoppningen?.

Hade en gammal FZR 600 (-91) med V&H slipon och det gick inte igenom besiktning, MEN med en liten boll av stål funkade det.
Fick tom hjälp av killen på Järnia som rekommenderade bollen :) .
Vet oxå att V&H är ganska grällt ljud medans Akra är lite dovare.

Prova dig fram.....

körde igenom min gixxer 1100 med yoshi helsystem utan problem..
beror nog mycket på vem som besiktigar jag hade en yngre mc intresserad bes. man.
annars kan du väl lägga i riktig ljuddämpar ull?

Ett tips är att ta och naja med ståltråd fram och tillbaka genom det pereforerade röret i börja av ljudämparen (så det bildar ett nät vilket håller kvar det du stoppar i). Sedan tar du diskbollar alt Gullfiber och trycker i avgasystemet.
Gullfiber dämpar mer men håller inte lika länge.
Detta håller inte särskilt länge vid högre avgastemp så kör lugnt till besiktningen.

Annars kan man köpa gnistgaller eller DB-eaters till de flesta avgasystem fast det är förståss inte gratis

Fråga, vad är en diskboll? Är det såna där som ser ut som en hög järnspån som skulle kunna komma från en fräs? :rolleyes:

Disk boll

nickname skrev:
Fråga, vad är en diskboll? Är det såna där som ser ut som en hög järnspån som skulle kunna komma från en fräs? :rolleyes:

Jag o säkert fler kallar det för diskbollar.Det är typ svinto liknande fast grövre.
Används bland annat till o rengöra grytor,pannor osv o finns o köpa i närmaste affären.

Min blade går igenom med ett termignoni helsystem. Akra är väl inte det systemet som skriker högst heller.

Fattar inte hur ni rad4 ägare kan oroa er?? :tungan

Min TLR gick igenom med M4 helsystem... (102dB... :D ).
Ni som har hört det kan ju hålla med om att det inte finns många rad4or som ens låter i närheten så högt! :kär

Jag hade bara kört in.

Klart, har du ett akra race fullsystem, som är öppet rakt i genom kan det ju låta lite till och med om en rad4a... :hihi

Akra brukar dock klara sig, de brukar ju till och med gå igenom på Knutstorp!! :tungan

det beror på att när man mäter ljudet så får man lika höga ljud med rad4a, det är bara så att ni verkar mer störande med era twinnar.
mao så är egentligen lagen felaktig då man inte upplever en rad4a som lika högljudd.

Helsystem tror jag inte man ska försöka besikta med utan att man täppt till lite extra först.

Banco skrev:
Min blade går igenom med ett termignoni helsystem. Akra är väl inte det systemet som skriker högst heller.
Där ser man, slipper man meka innan besiktningen i år alltså... :tummenupp

Jag sitter med ett papper från vägverket i handen.
"Övriga tekniska data, dispenser" står det överst....

En punkt där har man skrivit;
T31U Ljudnivå:stillastående 91DB(A),under körning 78DB(A).

Detta tar jag som att den går igenom :confused:

Oscar du som

oscar skrev:
Acra går igenom utan problem! Been there done that!

Oscar du som kör bana oxå,vet du möjligtviss oxå om Akra helsystemet går igenom på Knutstorps bankörningar,hört att de är lite kinkigare där o andra krav än besiktningen?
Mvh R1 racer

R1 racer skrev:
Oscar du som kör bana oxå,vet du möjligtviss oxå om Akra helsystemet går igenom på Knutstorps bankörningar,hört att de är lite kinkigare där o andra krav än besiktningen?
Mvh R1 racer

Jag har aldrig behövt byta till original på Knudan! BP mätte mitt system till 97dB o även när Lodnert mätte det på ERF Falken gick det igenom! Enda stället de är riktigt tjuriga på är som bekant Atorp!

Silwer skrev:
det beror på att när man mäter ljudet så får man lika höga ljud med rad4a, det är bara så att ni verkar mer störande med era twinnar.
mao så är egentligen lagen felaktig då man inte upplever en rad4a som lika högljudd.

Helsystem tror jag inte man ska försöka besikta med utan att man täppt till lite extra först.

Pfffft, det är era rad4or som låter skit!
De stör mig på min balkong på somrarna.
V-Twin låter bara mys-pys ju. :tungan

Last edited:
PutteLiten skrev:
Pfffft, det är era rad4or som låter skit!
De stör mig på min balkong på somrarna.
V-Twin låter bara mysyspys ju. :tungan

om vi lämnar därhän smaken så låter de alltså lika mycket fast era hojar uppfattar man ju som vibrationer så de märks av mer.

Själv gillar jag definitivt en ylande rad4a på högvarv :)

Jo, det är ju sant.

Min låter "bara" 103dB med sönderbränd isolering, men jag låg efter en CBR som hade ett V/H som enligt uppgift lät runt 105dB. Men ändå uppfattades min som högre. :va
Orättvisst... :tungan

Smaken är ju som baken, som tur är... :D
(Det är bra att ignen gillar Tillern så det är ingen som vill stjäla den... :tungan)

[KoRn] skrev:
Jag sitter med ett papper från vägverket i handen.
"Övriga tekniska data, dispenser" står det överst....

En punkt där har man skrivit;
T31U Ljudnivå:stillastående 91DB(A),under körning 78DB(A).

Detta tar jag som att den går igenom :confused:

Det är endast då den togs in! Det avser endast orginal systemet och inget annat :7peta

Min R1 an med helsystem gick igenom utan problem :tummenupp

Dom till och med mätte och jag klara gränsen

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken