Besiktning, Kåpglas..

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
okey, besikningen närmar sig och jag sitter här med ett sprucket kåpglas i handen.. ni kanske fattar problemet?,,, det jag undrar är vad tycker besiktnings männen när man rullar in med tonat kåpglas?, kan dom sätta en tvåa och oops, så får man köpa ett kåpglas till....?, min styvfar som körde hoj förr i tiden sa att man inte får ha tonat kåprglas igenom besiktningen, har reglerna ändrats, eller jäller det fortfarande...?
plus, vilken färg borde jag satsa på?

blått:
BLUEst.jpg

svart:
BLACKst.jpg

rött:
REDst.jpg

eller klart?
CLEARst.jpg

Det finns ingen lag som säger att du inte får ha tonat kåpglas. Vett och etikett och god smak förbjuder det visserligen, men det ger dig inte körförbud.

Mattias skrev:
Det finns ingen lag som säger att du inte får ha tonat kåpglas. Vett och etikett och god smak förbjuder det visserligen, men det ger dig inte körförbud.
:rofl :rofl :rofl Alltid lika kul med dina inlägg Mattias.. Bitterhet när den är som bäst....

okey, tackar för svaret!... så nu kan jag beställa glaset och vara lugn altså.., men vilken färg ska jag välja?, om jag tar blått kan det inte bli lite för mycket blått då?, rött lite skbbigt kanske, annars tar jag svart, men de är lite tråkigt, det är så vanligt.... beslut ångest....

Varför skulle man behöva kåpglas? man får ju ta bort hela kåpan och besiktiga, så att det finns nått krav på att ha kåpglas alls är tveksamt!

Hur skulle då en hornet gå igenom bes?

//jaG

valentinic skrev:
Tror glaset måste vara minst 6 mm eller ha en "avrundad" kant. Annars är det lungt.

nicke skrev:
okey, tackar för svaret!... så nu kan jag beställa glaset och vara lugn altså.., men vilken färg ska jag välja?, om jag tar blått kan det inte bli lite för mycket blått då?, rött lite skbbigt kanske, annars tar jag svart, men de är lite tråkigt, det är så vanligt.... beslut ångest....

Ta blått, hade jag gjort iaf

Zeb_Macahan skrev:
Varför skulle man behöva kåpglas? man får ju ta bort hela kåpan och besiktiga, så att det finns nått krav på att ha kåpglas alls är tveksamt!

Hur skulle då en hornet gå igenom bes?

//jaG

Jag sa inte att man behövde glas, bara att OM man har glas så ska det vara 6mm eller avrundad kant :tummenupp

blått är gay, rött är om möjligt ännu mer gay

svart är kanske ok, spegel kan kanske vara ok, men i slutändan så blir original bäst.

Men som sagt, blått å rött är för tyskar och konstigt folk :fakta

//jaG

nicke skrev:

Har dom det hemma så tar det inte så lång tid...

men dom säljer bara (nästan) smäck...

//jaG

nicke skrev:
tack för alla svar, men nu så har jag skickat en beställning på ett "standar mörktonat kåpglas" till min tzr... ingen som vet hur lång lev tid dom på s-racing har?...

Kåpglas har man för att kika genom - dumt att ha annat än klara glas. Men det är klart att om man bara touringåker med hojen, så behöver man aldrig krypa ihop så mycket ;)

uja buja...om man hade en sådan ekonomi att lägga ut 4.500.- på en hjälm så klart man gör det, men lever man som jag (bara på studiebidraget) så blir det svårt... finns det inga bra hjälmar i 1500-2000kr klassen?...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park