Behöver alla tips och tricks jag kan få för att bespara mig arbetet med att behöva skifta mitt V&H Big Radius 2-2 mot originalrören för att klara besiktningen
Insatserna som sitter original i Big Radius-piporna är kvar i. Bör jag köpa ett par Hard Kore Quiet Baffles från Smartpartz, fylla V&H insatserna med x antal diskbollar och besiktiga? Räcker det? Måste man naja insatsen mot motorsidan så att inte diskbollarna vandrar iväg åt fel håll och förstör något?
Hur många diskbollar.... Tillräckligt
Jag körde 3 per pipa på min gamla glidare. De närmaste motorn slogs sönder lite av pulserna, men det var inte direkt så de vandrade bakåt.
Jag packade inte diskbollarna hårt, utan tryckte bara i dem. De skall ju inte täppa igen röret liksom.
Sen kör försiktigt till besiktningen och motstå att varva ur och belasta motorn under färden. Det är bara pinsamt om det hänger en halv diskboll från avgasröret
Jag har också gjort besiktningen med "diskbollarna"
Drog dock ståltråd igenom dem för att ha koll på alla och hade en skruv i slutet av röret för att de inte skulle flyga ut.
Syntes ganska tydligt att det var en tillfällig lösning men jag klara besiktningen
Tror att jag hade tre eller fyra bollar.
Självförtroendet är uppe igen på att våga mig på att testa att ta ur insatserna, peta i typ 3-4st diskbollar innanför i varje pipa, hopbundna med ståltråd och sedan montera tillbaka insatserna. Får kika på insatserna när jag fått ur dom, men förhoppningsvis kommer inte diskbollarna ut därigenom. Annars får man väl göra ett kors av ståltråd alt. en skruv/bult i insatsen som hindrar.
Har en planerad besiktningstid först om några veckor, så man kan ju börja experimentera lite redan nu