Besiktning Cykeldator

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag har sökt lite på forumet, men det verkar bara finns gamla trådar.

Är det någon som känner till någon billig hastighetsmätare som kan hålla till och från besiktningen, helst färdig med motstånd osv så jag kan koppla in belysningen direkt till elsystemet.

Jag läste någonstans att man måste ha indikatorlampor för hel/halvjus samt blinkers, stämmer det? :O
 
köp en sigma cykeldator och en diod som belysning!
detta funkar..
du behöver ej ha indikator för hel/halv och blinkers!

//Robin
 
köp en sigma cykeldator och en diod som belysning!
detta funkar..
du behöver ej ha indikator för hel/halv och blinkers!

//Robin



Underbart! Det var ju en last som lättades.

Jag testade med en billig jula-dator idag, men det gick inge bra. Jag var tvungen att ha sensorn 1 mm från magneten för att det skulle lira.
Är Sigmas magnet starkare eller är det helt enkelt en vassare sensor?



Är det någon som vet om det går att använda en sk. supermagnet istället för den som följer med?
 
Behöver inte vara avancerat. Själv besiktade jag med sigma-dator från clasohlson, indikatorlampor och diod från biltema. Sen lite buntband på det. Gick igenom utan problem.
 

Bifogat

  • gasgas_instrument.jpg
    gasgas_instrument.jpg
    77.4 KB · Visningar: 259
Behöver inte vara avancerat. Själv besiktade jag med sigma-dator från clasohlson, indikatorlampor och diod från biltema. Sen lite buntband på det. Gick igenom utan problem.



Var kopplade du in indikatorlamporna, och var tog du ström till dioden för cykeldatorbelysningen?
 
jag regbesiktade min gsxr -87a
med en cykeldator, och en liten diod som belysning på den.
fick ingen anmärkning på detta, det du bör tänka på är att inte
ha en som är trådlös, då motorn på hojjen stör ut den, sen bör
den visa tre siffror så att den visar över 100km/h

indikator för blinkers och helljus bör finnas, men kolla
med bilprovningens support så får du svar mycket
 
Att den ena får igenom garanterar inte att den andra får det, det handlar om dagsformen.:D
Vadå, den följer ju alla regler som är satta. :tungan Har alla funktioner som behövs och det finns ingen CE-märkning på hastighetsmätare och instrumentbelysning vad jag vet.

Var kopplade du in indikatorlamporna, och var tog du ström till dioden för cykeldatorbelysningen?
Helljusdlampan tog jag från helljuskabeln. Blinkerslampan från plussen på blinkersarna och med ett par dioder (ej lysdioder) så att man kan koppla blinkersarna åt båda hållen till samma lampa utan att strömmen tar bakvägen. Strömmen till lysdioden direkt från kabeln som ger ström till elsystemet.
 
Vadå, den följer ju alla regler som är satta. :tungan Har alla funktioner som behövs och det finns ingen CE-märkning på hastighetsmätare och instrumentbelysning vad jag vet.

Helljusdlampan tog jag från helljuskabeln. Blinkerslampan från plussen på blinkersarna och med ett par dioder (ej lysdioder) så att man kan koppla blinkersarna åt båda hållen till samma lampa utan att strömmen tar bakvägen. Strömmen till lysdioden direkt från kabeln som ger ström till elsystemet.


Jag är med dig på allt, förutom när du skriver att jag inte ska använda lysdioder. Vad ska jag använda för dioder då?

Använde du motstånd till dioderna, eller hittade du dioder som tål 12 v?
 
Jag är med dig på allt, förutom när du skriver att jag inte ska använda lysdioder. Vad ska jag använda för dioder då?

Använde du motstånd till dioderna, eller hittade du dioder som tål 12 v?
En diod lyser inte men en LYSdiod gör det. Dioden gör bara så att strömmen endast kan gå åt ett håll.

Så för att det ska funka med en lampa till båda blinkersidorna så tog jag plussen från vänster och seriekopplade med en diod och likadant med höger. Sedan kopplar man ihop dessa och skickar in på plussen på indikatorlampan. Använder man inte dioder så går strömmen bakvägen och allt blir helt knäppt men då kan man även gå en annan väg och koppla en indikatorlampa för vänster sida och en för höger.

Biltema har inbyggt motstånd i deras LYSdioder.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top