Besiktning av turbohoj

  • Thread starter Thread starter daytonaracer
  • Start date Start date
Som jag förstår det så var han tvungen att göra en fullständig reg.bes för att där satt en turbo på på den vanliga besiktningen? Då ska man nog ha en himla tur om en halv turbo går igenom

Jag försökte regbesikta först med turbo,när inte det gick plockade jag bort turbindelen och gjorde en vanlig kontrollbesiktning utan framgång,nu är allt turborelaterat bortplockat för ett tredje försök!
När man tänker på saken är det väldigt konstigt att just turbo inte skulle vara tillåten effektökning eftersom det går bra att vässa en sugmotor i stort sett hur mycket man vill bara för att det inte syns utifrån på samma sätt som en fläkt,tror inte heller att det egentligen står i någon paragraf hos bilprovningen,verkar vara en bedömningsfråga av besiktningspersonalen.Grymt less på detta tjafs! man får vara tacksam att det bara är bes vartannat år....
 
Då var det skumt, halva turbos går alltid igenom i Eslöv (om det är vanlig bes)
 
Jag plockade väck turbon men lät allt annat sitta kvar, satte luftfiltret direkt på ic:n. Det gick bra, han frågade dock om jag hade turbo på hojen. Nä, inte just nu sa jag då.
 
Sbp i hemmavid verkar vara ett riktigt sketställe.
Jobba på svensk bilprovning verkar vara för folk som inte kom in på parkeringsvaktshögskolan:huvet


Ha ha ha ha det finns många paralleller om olika branscher, typ väktar som aldrig fick bli poliser etc. Vad jobbar du själv med! :D
 
Enligt den besiktningsman jag känner finns det inget som säger att turbo inte skall gå igenom vanlig kontrollbesiktning. Han släpper igenom turbohojar så länge alla kontrollpunkter är uppfyllda, ljud, bromsar, lyse m.m. Regbesikning är en helt annan historia, då kontrolleras allt mot typintyget. Jag har för mig polisen kan förelägga om en sådan vid en flygande besiktning.

/Ingvar
 
Last edited:
Montera turbo på hojjen ska föreläggas om reggbesikting pga effekthöjning.

Samma sak som på en bil.

Sen att några släpper igenom det är en annan sak och som alltid så är det fordonsägarens ansvar att se till att fordonet är trafiksäkert och stämmer överens i regbeviset.
 
Verkar jhu vara en enda röra!
Vad måste tex göras för att kunna besikta en helfordonsgodk hoj med turbo?
Eller funkar det enbart med halvfordonsgodkända?
Försökt att läsa på om detta på sfro mm men står jhu fruktansvärt otydligt.
Måste jhu finnas dom som är eller har varit i kontakt med sfro eller liknande som vet.
 
Back
Top