Besiktning av Gixxer K7

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Ort
i stan
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
Hej! Hade lite funderingar med första besiktning av en gixxer 1000 -07 med Pc3 och yoshi helsystem.
Klarar man en besiktning med helsystemet på? eller sitter det katalysator i originalet?
Vad tror ni? samma gäller DB gränser etc...

Tackar för svar!
 
Det enklaste sättet slippa diskussioner om ljudnivån är en dB-killer monterad i utloppet på Yoshin.
Vid besiktningen.
Vad det gäller utsläpp av avgaser från avgassystemet så mäter man vid besiktning av hojar inte detta.
(I varje fall inte på mina hojar som är utan katalysator i original)
 
Du kan komma igenom med ljudet..men för att va säker så kan man trycka dit db killers. Du fick väl med det.
Sen spelar det ingen roll om katt finns original eller inte. De mäter inte avgasvärden på hojar
 
Det beror helt och hållet på vilken besiktningsman du får, hur påläst han är och hur mycket han vill jävlas. Om han upptäcker att original katalysator saknas och att du har ett avgassystem som inte är standard så kan han hävda att du bryter mot helfordonsgodkännandet.
 
Det beror helt och hållet på vilken besiktningsman du får, hur påläst han är och hur mycket han vill jävlas. Om han upptäcker att original katalysator saknas och att du har ett avgassystem som inte är standard så kan han hävda att du bryter mot helfordonsgodkännandet.

Nä där har du helt fel:fakta

Vid kontrollbesiktning ska man klara bullerkrav,vilken ljuddämpare du har spelar ingen roll.:tummenupp
 
Är du helt säker på det...? Både på SMCs och Transportstyrelsens websida står nämligen att polisman vid flygande besiktning men även besiktningsman vid kontrollbesiktning kan slå ned på helfordonsgodkännandet.

Följande är saxat ur ett dokument på Transportstyrelsens websida som anger hur en kontrollbesiktning går till:

Fordonsägaren ska föreläggas registreringsbesiktning om det visar sig att fordonet har ändrats i icke oväsentlig grad från identitets-, trafiksäkerhets- eller miljösynpunkt och i förhållande till tidigare godkänt utförande.
Föreläggande om registreringsbesiktning behöver inte meddelas om ändringen resulterar i en bristfällighet vid kontrollbesiktning, som fordonsägaren avser eller har möjlighet att enkelt återställa till tidigare godkänt utförande.
 
Nä där har du helt fel:fakta

Vid kontrollbesiktning ska man klara bullerkrav,vilken ljuddämpare du har spelar ingen roll.:tummenupp

Han har faktiskt rätt. De kan om de vill slå ner på att du kör på andra dimensioner däck än original.
Dock så är det inget de gör.
Har till o med reggat in hojar från england med eftermarknadsprylar utan katt trots att det ska vara det original. Inte ens då bryr de sig
 
Han har faktiskt rätt. De kan om de vill slå ner på att du kör på andra dimensioner däck än original.
Dock så är det inget de gör.
Har till o med reggat in hojar från england med eftermarknadsprylar utan katt trots att det ska vara det original. Inte ens då bryr de sig

Nää nää :7peta det är skillnad på kontrollbesiktning och registreringsbesiktning.:tummenupp
 
Okey! Tack för hjälpen, I med DB-killer och hoppas på det bästa!
 
Nää nää :7peta det är skillnad på kontrollbesiktning och registreringsbesiktning.:tummenupp

Japp..men jag gör båda samtidigt ;) Känns som att ha original prylar kvar är viktigare under regbes än kontroll....eeeeeellleeeeer :7peta:7peta
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top