Besiktiga utan strypningar, funkar det?

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Kör en gammelgixxer med sänkt effekt men de har "ramlat" ut och snart är det dags för besiktning igen och jag e inte så supersugen på att sätta tillbaka dom (framförallt för att jag inte vet om jag har kvar dom..) så funkar det att besiktiga utan eller måste jag trycka i dom?

marten_larsson skrev:
Kör en gammelgixxer med sänkt effekt men de har "ramlat" ut och snart är det dags för besiktning igen och jag e inte så supersugen på att sätta tillbaka dom (framförallt för att jag inte vet om jag har kvar dom..) så funkar det att besiktiga utan eller måste jag trycka i dom?

...fick minssan peta i mina strypningar när jag körde "strypt" Kawa GPZ 900...men ska Du besikta nu? ...så lär dom inte provköra så långt :gnissla = lär väl funka :hihi

Det beror väl på om besiktningsmannen är nitisk och kan provköra - märker han då att effekten är lite mer än vad den borde, så kan han jävlas. Men annars brukar det gå bra att besiktiga vintertid och därmed slippa provkörningar m.m. Det är ju inte så att de drar upp hojen i bromsbänk och ser hur mycket effekt rovan ger.

Men du har ett betydligt större problem - att köra avstrypt om det skulle hända något ute i trafiken - risken finns att du inte får nånting i ersättning och kanske t.o.m. blir ersättningsskyldig till försäkringsbolaget. Så en omregistrering med korrekt effekt borde vara bättre...

marten_larsson skrev:

funka på min... men jag har ju inte så mycke effekt orginal heller

TomK skrev:
Men du har ett betydligt större problem - att köra avstrypt om det skulle hända något ute i trafiken - risken finns att du inte får nånting i ersättning och kanske t.o.m. blir ersättningsskyldig till försäkringsbolaget. Så en omregistrering med korrekt effekt borde vara bättre...

Nja, har ändå bara halvförsäkring så några av hojkostnaderna betalar dom ju ändå och trafikförsäkringen gäller ju även om man kör utan körkort osv. Ska dessutom sälja skorven snart, bara fixa växellådan å lacka om, fick varning på körkortet i höstas å jag blir nog av med det om jag fortsätter köra :(

Undrar över samma grej.
Hoppas det funkar för mig också. Tycker inte skillnaden på 15/31hk är särskilt stor, accelerationen är lite bättre och toppfarten lite högre, men det borde väl gå då ? :)

Beroende på modell så upptäcker bilprovningen om strypningarna är borta när dom mäter ljudet. På övriga märker dom oftast vid provkörningarna.
Dock så är det inga provkörningar nu när det är snö.
*Kontrollerat med 3 olika vänner som jobbar på Svensk Bilprovning*

Min är strypt på pappret, men försäkringsmässigt betalar jag ju för full effekt eftersom de går på orginaleffekten. men kan de ändå gnälla på besiktningen? vad kostar det att registrera om den till orginaleffekten?

Well skrev:
Beroende på modell så upptäcker bilprovningen om strypningarna är borta när dom mäter ljudet. På övriga märker dom oftast vid provkörningarna.
Dock så är det inga provkörningar nu när det är snö.
*Kontrollerat med 3 olika vänner som jobbar på Svensk Bilprovning*

Kommer iofs inte hinna besiktiga innan snön e borta här i Skåne iaf, måste fixa växellådan (även om det iofs inte borde gå på besiktningen?) och har inte tid eftersom jag inte e hemma särskilt mkt förrän om en månad ungefär...

Vad händer om man inte har strypningarna i och de märker det, sa dina vänner det?

Hur pass strypt är den?

Sist jag besiktade körde dom den på "provsträckan" (så kort att dom inte kan märka nån skillnad).

Strypning...

Det är inga som helst problem jag var å besikta min gixxer igår. jag var först hos mc-kompaniet för att köpa strypningen å även dom sa att vi behöver inte sätta i den igentligen för dom kollar inte men för säkerhetens skull satte vi i den ändå. å när jag kom te besiktningen hade hojen på släpp så gick han upp å kollade så det fanns en lapp som mc-kompaniet hade satt dit, sedan fick han papperet som ingick. Han gick iväg en stund sedan kom han å sa ja då var det klart. Det tog kanske ca 5-10 min MAX... Man betalar bara för papperet. Ett jävligt dyrt papper. Så det ska nå inte vara några problem för dig... Lycka till!!! :tummenupp

6xXx9:an skrev:
Det tog kanske ca 5-10 min MAX... Man betalar bara för papperet. Ett jävligt dyrt papper. Så det ska nå inte vara några problem för dig... Lycka till!!! :tummenupp

Det e ju inte reg.besiktning jag ska göra utan vanlig fordonskontroll... :fatta!

marten_larsson skrev:
Kommer iofs inte hinna besiktiga innan snön e borta här i Skåne iaf, måste fixa växellådan (även om det iofs inte borde gå på besiktningen?) och har inte tid eftersom jag inte e hemma särskilt mkt förrän om en månad ungefär...

Vad händer om man inte har strypningarna i och de märker det, sa dina vänner det?

Det som generellt sker att du blir förordnad en fullständig registreringsbesiktning. Då går dom igenom allt på hojjen och allt måste vara godkännt. Det kostar en hel del att göra dessa (inte samma som vid direktimport då dom kollar mindre) och efter kollen så får du nytt registreringsbevis med dom nya data som finns på hojjen...då får även försäkringsbolagen veta desa uppgifter och din premie ändras.

Men det gäller ju som sagt bara OM det upptäcks...sedan så är det inte alla som gör det trots att dom misstänker att ändringar är gjorda.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda