Besiktiga turbohoj?

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date
Bilprovningen e som en enda rysk roulette. Jag har ringt och pratat med flera besiktningsingenjörer om hur jag ska få min hoj godkänd.. Alla svarar olika om dom ens svarar alls! Det verkar inte finnas några direkta regler. En sa till och med att "Prova att köra igenom den, du kan ju ha tur".

Men som sagt det bästa e nog att plocka väck turbon, numera går ju många hojar 2år mellan bes. så det kan ju vara värt jobbet.

Alla hojar går nu två år mellan besiktningarna,ändrat i våras.

Det är ju lätt att ta bort turbon till bes.,men det kan vara kul att ha klara papper också...

Man tar givetvis bort turbokitet! Klart det kan gå att komma igenom om man har tur ifall man ställer wg.n i öppet läge och allt döljs av kåpor, men varför riskera det som en annan i tråden fick?
Hur lång tid det tar beror ju på hur det är byggt, sätt av en dag för avmontering så är det förmodligen tillräckligt för de flesta. Besiktning är ju bara en gång om året/varannat år, så det är ju inte så mycket att bråka om.

Jag tog bort turbon och ic när jag besiktade min gixxer. Inte krångligare än att byta avgassystem på en hoj.

Whoho! Jag registreringsbesiktade och kontrollbesiktade min privatimporterade gsxr1100 idag i Gävle utan anmärkning.

Justerbar noll till 25 cm förlängd sving och en TD04-13G/7 turbo monterad med en Yamaha FZR ljuddämpare (bfzing bfzing bfzing lät den). Uppgav effekten 110 kW och det nöjde man sig med. Dubbla halvljus var inte heller ett problem. Positionsljus kontrollerades inte (trots att jag monterat sådana). Fabriksuppgiftsskylten saknade även den på ramen men det släppte man igenom iom att det var flyttgods. 230 kilo. Ingen provkörning utfördes.

Nån som vill köpa den?

andersbrink skrev:
Whoho! Jag registreringsbesiktade och kontrollbesiktade min privatimporterade gsxr1100 idag i Gävle utan anmärkning.

Justerbar noll till 25 cm förlängd sving och en TD04-13G/7 turbo monterad med en Yamaha FZR ljuddämpare (bfzing bfzing bfzing lät den). Uppgav effekten 110 kW och det nöjde man sig med. Dubbla halvljus var inte heller ett problem. Positionsljus kontrollerades inte (trots att jag monterat sådana). Fabriksuppgiftsskylten saknade även den på ramen men det släppte man igenom iom att det var flyttgods. 230 kilo. Ingen provkörning utfördes.

Nån som vill köpa den?

Vad bra! Men din är ju en äldre hoj. Tänker just på raceputtarna som kör dagens plastraketer så blir det lite svårare. Tidigare var det ok att ta bort slnagen till turbon men det blev skärpt senare. Visst kan man pröva att åka igenom ASB och hoppas att det går bra, men som sagt blir det föreläggande om regbesiktning ja då får man skylla sig själv om man inte orkade plocka av delarna.

motardnisse skrev:
Visst kan man pröva att åka igenom ASB och hoppas att det går bra, men som sagt blir det föreläggande om regbesiktning ja då får man skylla sig själv om man inte orkade plocka av delarna.

Jag har hört horribla historer från killarna i Lindesberg om hur det kan gå när man åker på ett registreringsbesiktningsförläggande (phew). Det är hart när snudd på att man lär skrota hojen efter en sån pärs.

Vill man vara någorlunda seriös kontaktar man sin lokale SFRO-besiktare och snackar lite. Vill man bli förbannad och få körförbud åker man till SBP och ser glad ut.

andersbrink skrev:
Vill man vara någorlunda seriös kontaktar man sin lokale SFRO-besiktare och snackar lite. Vill man bli förbannad och få körförbud åker man till SBP och ser glad ut.

Bättre att samla på sig info innan man lyckas göra nåt dumt. Men det är inte alltid SFRO kan göra nåt då det är ASB i slutändan som kollar den. Men med de rätta papprena så går allt smidigare.

hmm, jag har ju inte turbo på hojen men jag har på bilen, ocdet är inte orginal på en volvo 360 gl. Hehe, sitter man på runt 200hk blir dom nog inte så glada på besiktningen. Det blir till att byta motor på den när det är dags......

Men bilen går jävligt bra annars

andersbrink skrev:

Nån som vill köpa den?

Kul att det gick bra!.
Ang. positionsljusen behövs det inte framåt på tvåhjulig mc.

Blir det inte lite som om man kör 25 kw båge och klotar men de upptäcker att man har allt annat än de där 25 kw som säges (även om det är försäkrat för fulleffekt), att man torskar allt vad försäkringspengar heter? Eller är jag ute i skogen och plockar kantareller?

Tänkte på det att i mitt regbevis på min gsxr1100w-93 så står det att den har 74Kw dvs 100hk,skulle det inte vara möjligt att montera turbo och höja effekten på pappret till 114Kw som den igentligen har?
Den har ju 114Kw(155hk) orginal.
Hojen e import -96 från Tyskland.

nån som fattar va ja menar?

låDan skrev:
Tänkte på det att i mitt regbevis på min gsxr1100w-93 så står det att den har 74Kw dvs 100hk,skulle det inte vara möjligt att montera turbo och höja effekten på pappret till 114Kw som den igentligen har?
Den har ju 114Kw(155hk) orginal.
Hojen e import -96 från Tyskland.

nån som fattar va ja menar?

Effekten i registreringsbeviset är den effekt som är uppmätt på bakhjulet. Vad 114 kW kommer ifrån är motoreffekten på vevaxeln, helt ointressant. Den har annars ca 135 på bakhjulet om den nu inte är nedstrypt i förgasarna till 100 hk.
Min är nu typad till 110 kW och mer än så kan det knappast ha varit med min astmatiska FZR1000 ljuddämpare och helt slapp wastegatefjäder. Vill polis och/eller försäkringsbolag ha verifierad effektuppgift lär det bli rätt enkelt. Snipp snapp och wastegatefjädern har helt plötsligt blivit 2 cm kortare utan att nån hann uppfatta vad som hände när jag tappade handsken under hojen.

Back