Besiktiga turbohoj?

  • Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Hur är det att besiktiga en eftermonterad turbohoj?
"Märker" de det? Hur gör ni?
Bara nyfiken.
 
Jag har hört att det bara är att besiktiga hojen men du måste ta bort tryckslangen så är den godkänd..... Utan övertryck inget trimm.....

Men ack så fel jag kan ha också men detta har jag hört av folk som besiktigat sina turbohojar.....

Kay skrev:
Hur är det att besiktiga en eftermonterad turbohoj?
"Märker" de det? Hur gör ni?
Bara nyfiken.
 
Måste man besiktiga motorcyklar som inte får framföras på allmän väg?

:corn
 
Ähh, ge er nu med era jädra poppcorn-smilysar. :)

Tänker på alla som åker runt med Retta-turbos på gatan osv.
 
Ta bort turbon eller ta bort tryckslangen, dock inte säker på det sista.
På bilar tar man bort turbon när man besiktar.
 
No1: Imponerande :yoparty

Räcker det inte att ta bort tryckslangen då? Då ser de väl inte prylarna under kåporna eller?
 
tja, tar du bort tryckslangen så kommer turbo'n att övervarva&skära ihop, så det är nog ingen bra idé. Ta bort turbon innan du besiktigar så går det nog bra.
 
Jag tog bort laddtrycksmätaren och pluggade slangen.Blankt papper.
Besiktningsmannen upptäckte inget,dock tyckte han att den gick väldigt bra.
 
Om man går in på www.sfro.com så finns där ett intyg för ombyggt fordon som man kan skriva ut och fylla i. Lämnas tillsammans med bromspapper där firman där den bänkats intygar att den inte ger mer än t.ex. 150 pållar (med wastegaten på vid gavel, men det vet ju inte sbp... :tummenupp ) Sen ska det gå som smort! Känner en snubbe som har gjort ungefär så och det funkade. Har fått för mig att man även får dispens för ljudet, 105 dB istället för 103.
 
Hayabusatombo skrev:
Jag tog bort laddtrycksmätaren och pluggade slangen.Blankt papper.
Besiktningsmannen upptäckte inget,dock tyckte han att den gick väldigt bra.
Blir problems vid en flygande besiktning då det inte står nåt om ändringen i papprena.Bättre att försöka få den reggad o godkänd.
 
Problem

--------------------------------------------------------------------------------

Min bror höll på att få riktiga problem med sin GSXR 1100 T vid besiktningen i Kalmar.
Besiktnings gubbarna antog att det satt turbo på hojen bara för att de såg plenumet.
Visserligen satt turbon monterad men laddade inte,och såhade han en läckande packbox i gaffeln.

"Motor överensstämmer inte med typintyg" stog det i protokollet.

Packboxen fixades och turbokittet monterades bort.
Ringde om en ny besiktningstid,

"du grabben den där hojen skall regbesiktas"

Massvis problem.

Ringde då till SBP huvudkontor men ingen ville eller kunde hjälpa honom,utan han kopplades vidare per telefon hela tiden.Till slut hamnade han hos stationschefen i Kalmar(märkligt eller hur).

Efter mycket dividerande med honom så sa han"du kan skaffa ett motorintyg från en mc-firma"

Tack och lov så bor vi granne med den lokala Kawasaki handlaren,han fixade så klart detta papper och sprang själv bort till SBP med detta.

Allt löste sig till slut.
Tack Kalmar MC-Service för detta.

Kontentan av detta ,brorsan kommer aldrig att försöka besikta med kittet på,
för det går MYCKET snabbare att plocka bort OCH montera tillbaks grejorna än att träta med SBP.
 
Vissa har mer otur än andra, verkar rätt olika. Alla sätt är bra utom de dåliga. :)

Hur lång tid tar de o montera på och av kittet för en van?
 
vadå :va
får man inte trimma mc o bilar med turbo för besiktningen :va ????
verkar ju vara :arsele isåfall
sitter ju i var o varanan lastbil men det e ju inte riktigt samma grej heller :hihi

ja just det
några :corn :corn :corn
 
lahi skrev:
Om man går in på www.sfro.com så finns där ett intyg för ombyggt fordon som man kan skriva ut och fylla i. Lämnas tillsammans med bromspapper där firman där den bänkats intygar att den inte ger mer än t.ex. 150 pållar (med wastegaten på vid gavel, men det vet ju inte sbp... :tummenupp ) Sen ska det gå som smort! Känner en snubbe som har gjort ungefär så och det funkade. Har fått för mig att man även får dispens för ljudet, 105 dB istället för 103.

Jag var i kontakt med sfro för ett tag sedan, och frågade om hojen kan gå som ombyggt fordon om man sätter turbo på den. Enligt han jag pratade med så räknas inte motor trimmning som ombyggt fordon, utan det måste till någon form av chassi ändring, förlänga swingen, sänka hojen m.m, för att det skall räknas som ombyggt fordon. Gör man någon form av chassi ändring så kan man passa på att sätta på turbo, och få det godkänt vid samma tillfälle.

Jag har för mig att man får höja effekten med 20% och vridet med 10%

Är det någon som har gjort det eller tänker göra det, så hör gärna av er.
Jag tänkte kolla lite närmare i vinter om det är värt besväret eller inte.
 
PULKA skrev:
vadå :va
får man inte trimma mc o bilar med turbo för besiktningen :va ????
verkar ju vara :arsele isåfall
sitter ju i var o varanan lastbil men det e ju inte riktigt samma grej heller :hihi

ja just det
några :corn :corn :corn
Fattar inte ett skit :va , men det är nog bara mig det är fel på..
Det går aldrig att veta hur man ska göra på bilprovningen för att det ska gå vägen, går aldrig att gardera sig mot nitiska/okunniga besiktningsgubbar. Jag fick tex nerslag på ett hjullager, som det inte var nåt fel på en gång. Men vad ska man göra? Bara att betala 150kr och åka igenom igen.
 
PULKA skrev:
vadå :va
får man inte trimma mc o bilar med turbo för besiktningen :va ????
verkar ju vara :arsele isåfall
sitter ju i var o varanan lastbil men det e ju inte riktigt samma grej heller :hihi

ja just det
några :corn :corn :corn

Man får inte trimma något överhuvdtaget, varken med eller utan turbo, inte ens ett slippon stämmer med typ intyget på hojen.
 
R1 T skrev:
Jag var i kontakt med sfro för ett tag sedan, och frågade om hojen kan gå som ombyggt fordon om man sätter turbo på den. Enligt han jag pratade med så räknas inte motor trimmning som ombyggt fordon, utan det måste till någon form av chassi ändring, förlänga swingen, sänka hojen m.m, för att det skall räknas som ombyggt fordon. Gör man någon form av chassi ändring så kan man passa på att sätta på turbo, och få det godkänt vid samma tillfälle.

Jag har för mig att man får höja effekten med 20% och vridet med 10%

Är det någon som har gjort det eller tänker göra det, så hör gärna av er.
Jag tänkte kolla lite närmare i vinter om det är värt besväret eller inte.
Ahaaa... jo, hans hoj är en gsx1100e -84 men gaffel, fälgar och sving är från en gsxr och så har jag för mig att den är sänkt också, så det kan ju vara så att han monterade turbogrejorna samtidigt då... men han har byggt en ZZR1100 med turbo också, och jag tror (obs. tror) att den är besiktad med turbon och där är inga chassiändringar vad jag vet. Men jag kan ju ha fel, den är kanske inte bes. med turbo då.. jag ska höra med honom.. 20 % upp i effekt och 10 % i vrid stämmer iaf!
 
Back
Top