Besiktiga med slipon?

Mitt yoshimurasystem har gått igenom 2 ggr, men det har nog mest vart en jävla tur. Det ligger precis på gränsen nu. De bryr sig inte om ifall det är original eller inte, bara det inte låter för mkt.

Hade på mitt Micron race oval. 102 decibel fick besiktningsmannen ut, dvs 1 decibel under gränsen.

Försökte förklara för buttra besiktningsmannen är det är en stor
skillnad på 1 decibel eftersom skalan är logaritmisk.

Gissa om han var småputt eftersom han inte lyckades få fram
103 decibel, he-he.

Har besiktat min med V&H ss2r fem gånger, en bullermätning och det var vid senaste besöket, 102 db.

Abloy skrev:
Har besiktat min med V&H ss2r fem gånger, en bullermätning och det var vid senaste besöket, 102 db.

Hur lyckas alla att få sina hojar att låta exakt 102 dB?
Är det slipon-tillverkarna som är noga med att få till det så, eller är det bara tur?

En kombination av bägge. Det finns många trix om man vet att
röret låter mer än 103 decibel.... :D

Hädan efter kommer jag alltid besiktiga med slip on. Mitt yoshimura hel system låter 106db så jag tog fram svetsen, vinkelslipen och en utav mina två orginal burkar och byggde ett slip on. Helsystem med orginaldämp blev det. Den besiktnings gubben kan känna sig lurad.

Mitt Ixil-slipon gick igenom utan problem.. han hade inte en tanke på att kolla ljudet.. iofs är det väldigt tyst sipon

Onödigt att chansa, för kort säsong för att hålla på att bråka med bilprovning

Eftersom db-nivån är 102dB på banorna så bör man hoppas att de olika tillverkarnas racesystem äcven ska klara bilprovningens 103dB gräns..

DonTino skrev:
En kombination av bägge. Det finns många trix om man vet att
röret låter mer än 103 decibel.... :D
'

berätta.. :)

jag ska besiktiga min nu och jag har en väldigt litet v&h på som låter riktigt jävla högt. skulle vilja ha några tips.

Någon som provat att besiktiga med Black Widow?

Tar en timme att byta till original.

Jag var osäker på mitt V&H S4 Titanium slipon, så jag åkte helt enkelt till ASB och bad dom provmäta min hoj. 102,8 db blev det. Så nu vet jag att det går att besikta med det på, och eftersom jag känner igen dom som jobbar på ASB här och dom känner igen mig, så borde dom komma ihåg att dom redan mätt mitt och att det gick igenom....

Kan var praktiskt att veta då dom kräver att ditt slipon ska klara en besiktning på dom flesta bankörningarna...

Mitt tips är att åka in till ASB och fråga om dom har tid att göra en kontrollmätning. Är dom sjyssta och har tid över så gör dom det garanterat... :tummenupp

Last edited:
Don Tino.

Den gick igenor. Detta va i juni. Besiktigade ena dagen kom åter den andra med ny ljuddämpare.

Kan hyras ut om någon i sthlm har prob och saknar org system. Någon pilsner, provtur eller annat symboliskt. Passar det flesta hojjar och monteras lätt på en kvart. Dock så läcker den lite men avgasband finns på det flesta mackar.

Skönt att läsa. Det känns alltid lite fördjävligt att
behöva ombesikta bara den enda 2:a som man får för
"ljudbuller".

Olika tips beror på vilket system man har. Man kan tex stoppa
i olika saker i slip-onet om det går att ta isär på ett enkelt sätt
som dämpar ljudet. Allt ifrån svinto och dylikt till flamsäker isolering.

Har en granne som tom drog ut ena tändkabeln när motor var igång och körd på 3 cyl. Besiktningsmannen påpekade att mc:en
gick dåligt men förstådd inte varför. Grannen spelade helt oförstående (läs idiot). Läggre tryck, sämre tomgång osv gjorde att bullernivån mycket lägre än högst nivån.

Har för mig att detta har diskuterats i något annat forum där även alla olika trix togs upp. Leta o Du ska finna.... ;)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park