besiktiga en 25kw som e ostrypt

Eureka skrev:
Om man ändå fuskar med att köra ngt man inte får så kan man lika väl fuska på besiktningen också eller ?
Eller väger man upp sitt samvete genom att göra en rätt sak för varje fel.. förstår inte riktigt !

Tänk istället på att ni inte får ut ett skit vid en eventuell krock då de kan se att den är ostrypt.

Eh, jo eftersom de flesta FB försäkrar på originaleffekt (om du har behörighet A).

Neb Jones skrev:
Eh, jo eftersom de flesta FB försäkrar på originaleffekt (om du har behörighet A).

Ja men det är ju olovlig körning så i vilket fall så får man ingen "mindre" ersättning för egen personskada t.ex

besiktningsmannen viskade till mig att jag borde regbesikta hojen till fullefekt.. påstod att de kunde bli problem med polisen om de gjorde kontroll etc :va

sen vade bara å åka iväg

ja frågade snubben på mitt FB SPECIELLT om hur de blir om ja smäller när min va ostrypt men reggad som 23kw... men han sade att de va nema problema, å jag har ju A kort så

heimdal skrev:
ja frågade snubben på mitt FB SPECIELLT om hur de blir om ja smäller när min va ostrypt men reggad som 23kw... men han sade att de va nema problema, å jag har ju A kort så

:3freak va fan! Försäkrade de din hoj som fulleffekt eller som 23Kw annars förlorar ju de en massa pengar om du kör 23Kw eller?

Som sagt vissa klarar sig genom besiktningen & vissa inte men de flesta besiktningsgubbar bryr sig utan tycker nog det är ett ägaransvar och DÅ är det ägaren som åker på skiten och det tycker jag är rätt!

motardnisse skrev:
:3freak va fan! Försäkrade de din hoj som fulleffekt eller som 23Kw annars förlorar ju de en massa pengar om du kör 23Kw eller?

Som sagt vissa klarar sig genom besiktningen & vissa inte men de flesta besiktningsgubbar bryr sig utan tycker nog det är ett ägaransvar och DÅ är det ägaren som åker på skiten och det tycker jag är rätt!

Om han har A obegränsad så går det inte att teckna mellanklassförsäkring.

Rent praktiskt, hur går man tillväga för att få det där intyget som krävs vid reg.besiktningen? Snackade med en mc-verkstad och dom ville ha X antal tusenlappar för att plocka isär hojen och verifiera att strypbrickorna är borttagna. Det måste ju gå på nåt enklare och billigare sätt..?

Neb Jones skrev:
Rent praktiskt, hur går man tillväga för att få det där intyget som krävs vid reg.besiktningen? Snackade med en mc-verkstad och dom ville ha X antal tusenlappar för att plocka isär hojen och verifiera att strypbrickorna är borttagna. Det måste ju gå på nåt enklare och billigare sätt..?

Tyvärr finns det inte så många andra sätt!

Gustav1: När gjorde de om dessa regler FB?

Neb Jones skrev:

Ska du regga om den till fulleffekt igen så behövs inget intyg! Bara åka ner och göra en regbesiktning... din mc-verkstad skulle jag säga upp bekantskapen med, de försöker sno din pengar.

En släng om det där med strypt och försäkrad som fulleftekt:
Tänker inte starta en diskussion igen om det men läs gärna mina gamla diskussioner om det. Jag hade en 25kw reggad R6a med fulleffekt och försäkrad som fulleffekt, och behörighet för tung. Men jag blev lite orolig för att det stog fel i papprena så jag ringde fram och tillbaka till f-bolag och trafikpolis x antal gånger innan jag fick ett "bra" svar som löd ungefär såhär: F-bolaget KAN neka ersättning eftersom du åker runt på en felreggad hoj, men att de skulle göra det i praktiken om man har den försäkrad som fulleffekt är liten.
Jag tog det säkra för det osäkra och regga om, tog 10 min (UTAN INTYG!) och en vanlig besiktning ingår.

motardnisse skrev:
Gustav1: När gjorde de om dessa regler FB?

Jag vet inte om det någonsin gått att teckna mellanklassförsäkring om du har haft A obegränsad. I så fall lär det väl ha myglats så mycket så F-bolagen tröttnade.

Hos Bilsport & MC vet jag att man kan teckna mellanklassförsäkring om man har mellankort och en hoj registrerad på 25 kw eller mindre.

Gustav1 skrev:
Jag vet inte om det någonsin gått att teckna mellanklassförsäkring om du har haft A obegränsad. I så fall lär det väl ha myglats så mycket så F-bolagen tröttnade.

Hos Bilsport & MC vet jag att man kan teckna mellanklassförsäkring om man har mellankort och en hoj registrerad på 25 kw eller mindre.
Beroende på vilken typ av hoj man har. De gav enbart trafikförsäkring på min Ninja. För 30k har jag för mig =)

Gustav1 skrev:
Om han har A obegränsad så går det inte att teckna mellanklassförsäkring.

Helt fel !
Har en hojpolare som har en -03:as 636:a, strypt till mellanklassare, betalar 250 kr. i månaden för en helförsäkring. Han har A-kort och är en bra bit över 30 år.
(Han blev något överraskad själv kan jag säga)
Han ringde runt till olika bolag och fick till svar att det är full effekt som gäller, men just detta bolag (If) gav honom en försäkring enligt den inrgistrerade effekten, sedan är det upp till han om han krockar att stå för följderna/diskussion med försäkringsbolaget.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT