Besiktiga avställd hoj?

goodfella

I´m above the law
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda
Kan man besiktiga hojen när den är avställd? Eller måste man ställa på den innan man gör det? Har inte tänkt på det förut.

Du får inte köra med hojen när den är avställd, så du kommer ju inte till Bilprovningen med den. För du tänkte väl inte trailra dit den? Hojen måste nog vara påställd vid besiktning, kort och gott.

Mattias skrev:
Du får inte köra med hojen när den är avställd, så du kommer ju inte till Bilprovningen med den. För du tänkte väl inte trailra dit den? Hojen måste nog vara påställd vid besiktning, kort och gott.

Fel jag lånade en grön skylt av en bekant som har en skrot och körde iväg och besiktigade min avställda bil...

Du kan besikta avställda fordon..

Får man inte köra till och från verkstad?

goodfella skrev:
Kan man besiktiga hojen när den är avställd? Eller måste man ställa på den innan man gör det? Har inte tänkt på det förut.

Du får köra till och från verkstad/besiktning. Har själv kollat upp detta när jag skulle besikta.

Ett AVSTÄLLT fordon får man inte köra med alls. Ett fordon med körförbud går finfint, dock.

Mattias skrev:
Ett AVSTÄLLT fordon får man inte köra med alls. Ett fordon med körförbud går finfint, dock.

Joooo, har kollat det med både länsman och f-bolag! :fakta

För att kunna ställa på hojen måste man ha en kod som finns på registreringsbeviset, denna kod hade inte jag då förra ägarn rivit av den delen av pappret. Men eftersom min va felreggad så var jag tvungen att göra en besiktning, dvs köra AVSTÄLLT dit... iiiinga problem sa de!!

Varför besikta ett avställt fordon??? Om man inte tänker köra med det behövs väl ingen bes, om man ska köra måste man ju ändå ställa på, eller???

Mattias skrev:

Kortaste vägen till och från besiktningen får du köra med avställt fordon...

Har du tappat kollen Mattias? :mattias

Grejen är att cykeln måste vara trafikförsäkrad för att få framföras på väg. Några andra krav för att få köra till bilprovningen har jag inte hört talas om.

/Martin

Avställt innebär oskattat och oförsäkrat. Sådana fordon får INTE framföras på allmän väg. :fakta

Mattias skrev:
Avställt innebär oskattat och oförsäkrat. Sådana fordon får INTE framföras på allmän väg. :fakta

Jo, med undantag för närmsta vägen till besiktningen och tillbaka. Då får du köra avställt.

Mattias skrev:

Korrekt slutledning :). Precis vad en bilprovningsgube sade till mig för några år sedan förresten.

/Martin

Emmi skrev:
Jo, med undantag för närmsta vägen till besiktningen och tillbaka. Då får du köra avställt.

NEJ! Men du kan väl försöka om du vill. Dryga böter, åsså får du inte köra vidare om du blir stoppad.

Visade sig att jag hade rätt inledningsvis ändå...

"Ett avställt fordon får du inte använda. Vissa undantag finns, bl a för att åka lämpligaste väg, till och från närmaste bilprovning för besiktning. Fordonet måste då vara trafikförsäkrat och det får inte finnas obetalda fordonsskatter eftersom detta innebär brukandeförbud. Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras."

http://www.ore.vv.se/fordon/Avstallning.htm#ovrigt

/Martin

Mattias skrev:
NEJ! Men du kan väl försöka om du vill. Dryga böter, åsså får du inte köra vidare om du blir stoppad.
Ni har FEL! Ska ringa bilprovningen imorrn enbart för att överbevisa er! Senast jag pratade med dem var det så, och även för försäkringsbolaget. :fakta

Man måste alltså ha trafikförsäkring. Det finns då visserligen ingen anledning att ha den avställd, men sån är lagen iaf.

/Martin

Emmi skrev:

Yepp, det får man eller att transportera bilen till verkstad går oxå..... men det är väl lite svårt att bevisa

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back