Besiktiga avställd bil med körförbud?

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Jag har köpt en bil som har stått med körförbud sedan februari, behöver jag ställa på den för att besiktiga? Att jag inte får köra med den är en sak, men skulle det teoretiskt gå att ta dit den på trailer och besiktiga?

Varför inte ställa på, försäkra, köra till besiktningen och besikta, ställa av samma dag, kan inte kosta många kronor.

Inte för att jag förstår varför man besiktar en bil som ska fortsätta stå avställd?

Ja du kan ta med den på trailer till besiktningen om du vill vara på den säkra sidan.

Dock så kan du ställa på den och köra till besiktningen om du inte har möjlighet att traila dit den. Skulle någonting vara så livsfarligt att du inte får köra iväg så kan det ju vara skönare att ha en trailer med och ta hem den direkt istället för att stå där och ringa runt efter ett släp.

Ja du kan ta med den på trailer till besiktningen om du vill vara på den säkra sidan.

Dock så kan du ställa på den och köra till besiktningen om du inte har möjlighet att traila dit den. Skulle någonting vara så livsfarligt att du inte får köra iväg så kan det ju vara skönare att ha en trailer med och ta hem den direkt istället för att stå där och ringa runt efter ett släp.
om han inte märker faran innan är den inte så påträngande..

Va en man kör dit den, om inte annat blir det ett mini-äventyr :hihi

desutom vad ska den göra på besiktningen om du inte kan köra med den?

Varför inte ställa på, försäkra, köra till besiktningen och besikta, ställa av samma dag, kan inte kosta många kronor.

Inte för att jag förstår varför man besiktar en bil som ska fortsätta stå avställd?
Kan faktiskt bli ganska dyrt..

Man måste numera betala skatten för hela månaden även om den bara är påställd en dag.

Det fick jag bittert erfara när jag ställde på en bil den 28/4 2008 för att köra den till Stockholm ett par vändor. Ställde av den igen den 2/5 2008. Jag fick betala skatten för hela April, och för hela Maj.

Enligt nya (HUR nya vet jag inte) regler gäller det tydligen hela månader, givetvis till deras favör. Är den påställd en dag ska skatt betalas för hela månaden.. :huvet

--------------------------------------------------------------------------
Återbetalning av skatt sker bara för hela månader, om inte skatten för ett år överstiger 4 800 kronor. (Då återbetalar vi skatt från avställningsdagen. )

http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsskatt/Aterbetalning-av-skatt/

Ett exempel: Ett fordon vars skatt inte överstiger 4 800 kronor, med slutsiffra 3 i registreringsnumret, ställs av den 15 februari. Fordonsskatt återbetalas för månaderna mars–juni.

http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsskatt/Betalning-av-skatt/

Du har 21 dagar på dig att betala, från och med datumet för påställningen. Fordonsskatt påförs för hela månader. Det betyder att fordonsskatten tas ut för en hel månad även om fordonet ställs på mitt i en månad.

Last edited:
Kör den till besiktning och besiktiga den utan att ställa på den, det är ju enklast. Blir du stoppad så har du givetvis ställt på den men det måste ha blivit något fel.

Enligt nya (HUR nya vet jag inte) regler gäller det tydligen hela månader, givetvis till deras favör. Är den påställd en dag ska skatt betalas för hela månaden.. :huvet
Och dessutom är det en påställningsavgift på 50kr eller något nu för tiden. :cpparty

du får köra en avställd bil närmsta väg till bes bara den är trafikförsäkrad, ring förs bolag och säg att du ska och bes, så kan du försäkra en dag.

Och dessutom är det en påställningsavgift på 50kr eller något nu för tiden. :cpparty

Så sant. Så det kan verkligen bli en dyr historia att ställa på en eller ett par dagar.

Då är det bättre som Stampep och Peterlan sa att köra avställt till besiktningen, men teckna försäkring för bara den dagen. :tummenupp

Ja, man kan ha trafikförsäkring på ett avställt fordon.

Kan man ha tafikförsäkring på ett avställt fordon?

Jag antar det eftersom man får köra avställt till besiktningen.. Försäkringen stängs ju av automatiskt om man ställer av bilen men om man ringer sitt fb borde man ju själv kunna välja att ha den igång.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT