Besiktas....När???

Mögel skrev:
2143041 Han skrev ju faktist att HAN ställde av hojen efter han hämtat den från säljarn! Då måste den ju varit påställd, Det känns ju lite onördigt att ställa av en avställd hoj! Eller? :va

Jo visst ställde han av hojen. Men när man skriver ägarbytespappret så kan man välja i en ruta om hojen ska fortsätta vara avställd även efter ägarbytet om denne ska ställa på den först senare. Stort sett alla handlare har en eller flera gröna skyltar som är kopplade till deras försäkringsbolag, VV mm som möjliggör att de kan framföra fordon som egentligen är avställda. Om man tar t,ex många privata personer som kanske har en risig bil som tyvärr ska besiktas, då ser de till att den fortfarande är avställd men är försäkrad för att slippa tarfikföreningens äckliga avgifter. På så sätt slipper de ev betala skatten om de får bilen underkänd mm.

Mögel skrev:
2143041 Han skrev ju faktist att HAN ställde av hojen efter han hämtat den från säljarn! Då måste den ju varit påställd, Det känns ju lite onördigt att ställa av en avställd hoj! Eller? :va
Det är ingen idé att försöka. Språkförståelse är inte allas starka sida.

Ja du det kan man ju läsa i vissa profilers sidor eller hur! :7peta

Inte kasta sten i glashus...

motardnisse skrev:
2143155 Ja du det kan man ju läsa i vissa profilers sidor eller hur! :7peta

Inte kasta sten i glashus...
Jag antar att det var menat till mig så jag svarar på det.
Nej, det kan man inte läsa i en profil. Däremot när någon läser en text och säger något om innehållet i texten så kan man utröna personens förmåga till språkförståelse.

Sten har jag inte kastat i glashus sen jag rev ett växthus för väldigt många år sen.

Edit: Det kanske ändå är dags att lägga ner diskussionen? Trådstartaren har ju redan fått svar på när det är dags för besiktning och vi lär ju knappast få reda på om han har ställt av hojen (vilket han påstod) eller om det var en groda från hans sida och hojen i själva verket aldrig varit påställd om han inte berättar det.

Last edited:
motardnisse skrev:
2142854 Nå gbgmange hur kan det komma sig om den nu var helt ny att den var påställd eller var det stavfel som slank in i din text?

Mögel: Att han har ställt av den hos säljaren så finns det inget som säget att de skulle ha varit påställd hos säljaren. Hur roligt är det om hojen är påställd innan köparen kommer och tiden har börjat ticka för "tagits i bruk" att sedan efter 4 år ska den besiktas. Köparen kanske tänkte ha den ståendes ett tag avställd men sen när han tar den i bruk så kanske det vips är bara två år till 1:a besiktningen.
Besiktningen skjuts inte framåt bara för att man ställer av hojen. Det är från det datum som den togs i trafik 1:a gången som gäller.

Har själv en hoj som är av 2004 modell, den var avställd när jag köpte den ny, fortsatte ha den avställd efter köpet och nu i år ställde jag på den. Dvs jag behöver inte besikta den 2008 utan först 2010..

Pojkar pojkar,tagga nu ner lite. E d nån som har fel så måste d väl va jag... Ska vara ärlig å säga att hojen e HELT ny å när ja hämta den å gjorde ägar bytet så skrev han in den som avställd,sen vet ju inte ja om den vart påställd innan men d tror ja knappast...
Så jag ber så hemskt mycke om ursäkt för att ja inte formulerat mig bättre,men frågan var ju trotts allt "när ska en helt ny mc besiktas 1:a gången" Ha d gott pojkar å kriga :fatta! lungt!!!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman