Besiktas....När???

gbgmange

ivir la vida loca...
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
SuperDuke
Har ju köpt ny hoj (helt ny)
inför denna sommar å kom att tänka på besiktningen,när ska första göras då?
Kan ju tillägga att när jag hämta den hos säljarn så ställde jag av den men innom en månad så ska den allt bli påställd,kanske har nån betydelse för bes...?
Nån som har lite mer koll kanske???
Tacksam för svar!

När är det dags att besikta?

Första besiktningen: Senast fyra år efter den månad som fordonet togs i bruk (se registreringsbeviset)
Nästföljande besiktningar: Senast två år efter föregående fullständiga besiktning.

gbgmange skrev:
2142528 Har ju köpt ny hoj (helt ny)
Kan ju tillägga att när jag hämta den hos säljarn så ställde jag av den men innom en månad så ska den allt bli påställd,kanske har nån betydelse för bes...?
Nån som har lite mer koll kanske???
Tacksam för svar!

År 2010 ska den besiktas. Vilken månad bestäms utav vilket slutnummer du har på regskylten

När hojen är helt ny och inte är uttagen i trafik ännu utan är avställd så är det 4 år till första besiktningen därefter är det vartannat år!

När hojen är helt ny och inte är uttagen i trafik ännu utan är avställd så är det 4 år till första besiktningen därefter är det vartannat år!

Med andra ord så räknar de ifrån den dagen när du ställer på fordonet!

Logga in på www.vv.se så kan du se datumet för senast godkännda besiktning.

" Motorcykel

Från och med den 1 april 2005 gäller nya besiktningsregler för motorcyklar och bildragna släp på max 3 500 kilo. Besiktning sker då med ett glesare intervall än tidigare.

Anledningen är att dessa fordon har betydligt färre fel än personbilar och dessutom inte körs lika mycket. Under 2004 infördes denna regel för fordon av årsmodell 1987 eller nyare, men från 1 april 2005 gäller denna regel även alla motorcyklar och bildragna släpvagnar av årsmodell 1986 eller äldre.

När är det dags att besikta?

Första besiktningen: Senast fyra år efter den månad som fordonet togs i bruk (se registreringsbeviset)
Nästföljande besiktningar: Senast två år efter föregående fullständiga besiktning. "

joker78 skrev:
2142544 År 2010 ska den besiktas. Vilken månad bestäms utav vilket slutnummer du har på regskylten

FEL! Det är 24mån intervall och det bestäms när du besiktar den senast eller 48 mån när du "ny hoj" tog den i trafik!

T,ex du köper eller besiktar hojen i April och då ska den besiktas i April nästa gång!

Slutsiffra gäller bara bilar.

Grym!
Tack för alla (olika) snabba svar!
Kanske kunde tänkt på att kolla vv:s hemsida ja, var precis där å kolla lite annat :huvet
Fridens liljor!

motardnisse skrev:
2142554 FEL! Det är 24mån intervall och det bestäms när du besiktar den senast eller 48 mån när du "ny hoj" tog den i trafik!

T,ex du köper eller besiktar hojen i April och då ska den besiktas i April nästa gång!

Slutsiffra gäller bara bilar.

nämen se så fel man kan ha.
Okej men om han ställer på den om en månad så ska han besikta den i Juni 2010 då.

joker78 skrev:
2142562 nämen se så fel man kan ha.
Okej men om han ställer på den om en månad så ska han besikta den i Juni 2010 då.

Ja det är forfarande från den tiden som han ställer på hojen som det räknas ifrån!

motardnisse skrev:
2142626 Ja det är forfarande från den tiden som han ställer på hojen som det räknas ifrån!
Den har ju redan varit påställd. Han ställde själv av den när han hämtade den. Står i första inlägget!

newstead skrev:
2142636 Den har ju redan varit påställd. Han ställde själv av den när han hämtade den. Står i första inlägget!

LÄS! --> Har ju köpt ny hoj (helt ny) Kan ju tillägga att när jag hämta den hos säljarn så ställde jag av den men innom en månad så ska den allt bli påställd,kanske har nån betydelse för bes...?

Har du någonsin sett en ny hoj påställd hos en säljare "handlare"?. Om det var från en handlare "till 99% säker" så har de gröna skyltar som används ev vid provkörning. Hojen är avställd i butiken och köparen bestämmer själv om den ska ställas på eller av vid påskrivning av ägarbytespappret....

LÄS! --> Har ju köpt ny hoj (helt ny) Kan ju tillägga att när jag hämta den hos säljarn så ställde jag av den ...

newstead skrev:
2142719 LÄS! --> Har ju köpt ny hoj (helt ny) Kan ju tillägga att när jag hämta den hos säljarn så ställde jag av den ...

:dummer Hojen är redan avställd hos säljaren, vad var det jag skrev som du inte förstod?

Om jag förstår det rätt så ställde han av den när han hämtade den hos säljaren och hur du läser denna text och tolkar som om den varit påställd får du gärna förklara närmare för mig? -> "Har ju köpt ny hoj (helt ny)
Nån som har lite mer koll kanske???"

motardnisse skrev:
2142753 :dummer Hojen är redan avställd hos säljaren, vad var det jag skrev som du inte förstod?

Om jag förstår det rätt så ställde han av den när han hämtade den hos säljaren och hur du läser denna text och tolkar som om den varit påställd får du gärna förklara närmare för mig? -> "Har ju köpt ny hoj (helt ny)
Nån som har lite mer koll kanske???"
Fan har du problem eller? Han skriver ju att han ställde av hojen. Om den inte varit påställd så lär han ju knappast ha ställt av den.

Jag har läst hans inlägg redan så du behöver inte citera det fler gånger.

newstead skrev:
2142636 Den har ju redan varit påställd. Han ställde själv av den när han hämtade den. Står i första inlägget!

Snarare du som har problem, var det inte du som skrev det här ovanför!!!!

Finns inget som säger att den varit påställd eller hur?

motardnisse skrev:
2142824 Snarare du som har problem, var det inte du som skrev det här ovanför!!!!

Om man ställer av något, vilket han skrev att han gjort i sitt första inlägg, så lär det ju varit påställt. Är den inte påställd så behöver man inte ställa av den vilket han skrev att han gjorde.
Har den inte varit påställd så har killen som startade tråden gjort ett grammatiskt språkfel men jag utgår från att han inte gjort det.

Last edited:
motardnisse skrev:
2142824 Snarare du som har problem, var det inte du som skrev det här ovanför!!!!

Jo han skrev faktist att han ställde av den! så då måste den ju vart påställd när han köpte den!

Nå gbgmange hur kan det komma sig om den nu var helt ny att den var påställd eller var det stavfel som slank in i din text?

Mögel: Att han har ställt av den hos säljaren så finns det inget som säget att de skulle ha varit påställd hos säljaren. Hur roligt är det om hojen är påställd innan köparen kommer och tiden har börjat ticka för "tagits i bruk" att sedan efter 4 år ska den besiktas. Köparen kanske tänkte ha den ståendes ett tag avställd men sen när han tar den i bruk så kanske det vips är bara två år till 1:a besiktningen.
Besiktningen skjuts inte framåt bara för att man ställer av hojen. Det är från det datum som den togs i trafik 1:a gången som gäller.

Har själv en hoj som är av 2004 modell, den var avställd när jag köpte den ny, fortsatte ha den avställd efter köpet och nu i år ställde jag på den. Dvs jag behöver inte besikta den 2008 utan först 2010..

Last edited:
motardnisse skrev:
2142854
Mögel: Att han har ställt av den hos säljaren så finns det inget som säget att de skulle ha varit påställd hos säljaren. Hur roligt är det om hojen är påställd innan köparen kommer och tiden har börjat ticka för "tagits i bruk" att sedan efter 4 år ska den besiktas. Köparen kanske tänkte ha den ståendes ett tag avställd men sen när han tar den i bruk så kanske det vips är bara två år till 1:a besiktningen.
Besiktningen skjuts inte framåt bara för att man ställer av hojen. Det är från det datum som den togs i trafik 1:a gången som gäller.

Han skrev ju faktist att HAN ställde av hojen efter han hämtat den från säljarn! Då måste den ju varit påställd, Det känns ju lite onördigt att ställa av en avställd hoj! Eller? :va

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon