Besikta utan att vara påställt?

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Hoj
ingen
Frågan är alltså, går det att besikta hojen fast den inte är påställd eller får man bara ett nej på bilprovningen? Ställde på den i fredags men det verkar vara helgstängt på vv nu i påsktider så den går antagligen inte igenom förrän först på tisdagen :död

Dom bryr sig inte. Inte deras jobb att hålla reda på sånt.

Samma sak som att du får ha vinterdäck på när du besiktigar på sommarn.

Tex bil (gissar mc också) får du besikta avställt. Men då måste du frakta den på släp eller bärgare till bilprovning.

Ett ej påställt (det är skatten som är det viktiga) fordon får inte köras. (om inte skatten är betald, och skatten kan endast betalas för påställt fordon).

Det händer ju att bilprovning gör en längre provkörning utanför besiktningens område, så det kan ju vara bra att upplysa personalen om att den är avställd.

Jag har för några år sedan ringt och frågat bilprovning och det var enligt dem ok att besikta avställt, även åka till bilprovning avställt om man hade bokad tid men polisen har en annan synpunkt...

Tex bil (gissar mc också) får du besikta avställt. Men då måste du frakta den på släp eller bärgare till bilprovning.

Ett ej påställt (det är skatten som är det viktiga) fordon får inte köras. (om inte skatten är betald, och skatten kan endast betalas för påställt fordon).

Det händer ju att bilprovning gör en längre provkörning utanför besiktningens område, så det kan ju vara bra att upplysa personalen om att den är avställd.

Jag har för några år sedan ringt och frågat bilprovning och det var enligt dem ok att besikta avställt, även åka till bilprovning avställt om man hade bokad tid men polisen har en annan synpunkt...

Inte riktigt. Du får köra hojen avställd till och från besiktningen samt verkstad bara du har trafikförsäkring. När man tecknar försäkringen kan man nämna att den enbart kommer köras till/från besiktning annars kan de börja prata om att den måste ställas på etc.

Du får. Jag brukade påpeka om det när jag besiktigade bilar och hojar för att vara säkra att de visste att deras fordon vart avställt, och det står i våran datorn om den e avställd eller inte osv... / fd besiktningsman :)

Last edited:
ja men bilprovningen har öppet med två gubbar på stationen här på måndag med, varvid en jag känner lite halvt och han skulle klämma in mig lovade han. givetvis den andre jag inte känner alls som då får besikta min hoj

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park