Besikta med crossdäck

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Går hojen igenom en besiktning med crossdäck?

Saknar ju märkning och är värdelösa på gata, men är det förutom det möjligt(?)....är frågan

Sökt naturligtvis, men mina skills för sökning verkar vara rätt värdelös så tacksam för svar :)

Enbart mönster djupet är intressant på en mc så du får besiktiga med vilka däck du vill. Det finns en skröna i Hbg om en man känd i MC kretsar här sedan 30 år tillbaka som blev stoppad av sheriffen för att han körde på slicks och åkte på ombesiktning, satte rondellen i mitten på däcket medan polaren snurrade, ta-da lagligt...

I kontrast finns det heller ingen lag om dubb på MC vilket betyder att du kan glida in på isdubb om du vill.

Du får t ex besikta en bil mitt i vintern med sommardäck, bara däcken har nog med mönsterdjup! Med det vill säga att det är inte något krav, att bilen ska uppfylla några speciella krav för vinterkörning, bara för att man besiktigar på vintern, sjukt men helt sant.

Men om farbror polis däremot stoppar dej med bilen, så är det ju en klar fördel om du har vinterdäck på, om det är under tiden som vinterdäck är ett krav eller att väglaget kräver det. Om du åberopar verkstadsbesök eller besiktning så kan faktiskt sheriffen åberopa framkallande av fara för annan.

Jodå, den finns tydligen fortfarande kvar lagen som reglerar vinterdäck på mc.
Sidan 24-25 http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr023.pdf

Så jäkla luddigt det där med när man besiktar en hoj och man har däck, antingen crossdäck eller annars däck som inte är ämnat på hojen(tex sätta på ett par däck som klarar hastighet upp till 180 km/timmen på en Haybusa)

Jag var själv för ett par veckor sedan och besiktade en CBR600 med två Chen Shin offroaddäck(båda bakdäck). Definitivt inte gjorda för den hojen.
Besiktningsmannen mumlade nåt, provkörde och tyckte att det funkade ju.

Verkar nu som om besiktningen kollar en sak, typ att det är mönster osv, medan polisen sen kollar om dom uppfyller märkningar, hastighetsindex etc.

Jo, jag har besiktat också offroadhoj med rena crosshjul också.

AHA!!!

Jag har hittat till dina matnyttigheter efter tips ifrån GbgHampe & Jonkko!

Håll ångan uppe, jag plöjer igenom dina RR för fullt! :) :tummenupp

Aha, nu förstår jag varifrån ditt vinterintresse kommer ifrån. Lyssna inte för mycket på dessa två herrar. Personligen tror jag inte dom är som alla andra och dom är definitivt inte riktigt i skick :)

Hmmm.

Trodde inte att crossdäck va så poppis på besiktningen. När det gäller endurohojar så ska det sitta F.I.M däck på hojen vid besiktningen. Annars så är det bara att återkomma med korrekta däck.

Trodde inte att crossdäck va så poppis på besiktningen. När det gäller endurohojar så ska det sitta F.I.M däck på hojen vid besiktningen. Annars så är det bara att återkomma med korrekta däck.

Snick-snack !

Som vanligt finns det inga regler som följs till punkt och prcka av de olika individerna ute i landet som utför besiktningarna.
Jag har t.ex besiktat en FE650 (alltså endurohoj) med 17" på. Gick utmärkt, precis som väntat.

Det enda man kan säga säkert om besiktningen är att man inte kan säga något säkert.
2 korta anekdoter: polare importerade gatreggad XR600 från tyskland - och ville såklart att den skulle vara LV-reggad i Sverige. Tyvärr satt inget E-mörkt bakljus på så han lånade mitt originalglas från en Husa och TEJPADE fast ÖVER det som satt på XRn. Inga problem. Borde självfallet inte varit ok.
- Samma kille tog hem en BMW-TDI som han ville LB-regga. Då ska man ha ett antal öglor för lastsurrning osv. Han sågade, illla, till en spånskiva som lades i bagaget vilka öglor fästes i. Gick igenom men skulle såklart inte gjort det.

Snick-snack !

Som vanligt finns det inga regler som följs till punkt och prcka av de olika individerna ute i landet som utför besiktningarna.
Jag har t.ex besiktat en FE650 (alltså endurohoj) med 17" på. Gick utmärkt, precis som väntat.

Det enda man kan säga säkert om besiktningen är att man inte kan säga något säkert.
2 korta anekdoter: polare importerade gatreggad XR600 från tyskland - och ville såklart att den skulle vara LV-reggad i Sverige. Tyvärr satt inget E-mörkt bakljus på så han lånade mitt originalglas från en Husa och TEJPADE fast ÖVER det som satt på XRn. Inga problem. Borde självfallet inte varit ok.
- Samma kille tog hem en BMW-TDI som han ville LB-regga. Då ska man ha ett antal öglor för lastsurrning osv. Han sågade, illla, till en spånskiva som lades i bagaget vilka öglor fästes i. Gick igenom men skulle såklart inte gjort det.

Ok, men jag fick åka hem och byta däck efter min första besiktning på min e-reggade hoj. Nitiska besiktningmän alltså.. I Enduro kör de flesta på samma typ av däck som används i motorcross. Sådan däck är i allmänhet inte godkända för vanlig väg (märkta "Not for Highway use"). Många cyklar levereras med s k FIM-däck vilket liknar ett crossdäck, men med kortare nabbar och är godkänt för landsväg. Som den kompromiss det är ger det inte riktigt samma grepp som ett riktigt crossdäck. De grövsta varianterna av offroaddäck kan också vara ett alternativ, speciellt om man blandar Enduro med t ex grusvägar, men knappast ett förstahandsval om man helt inriktar sig på Enduro.

Last edited:
Ok, men jag fick åka hem och byta däck efter min första besiktning på min e-reggade hoj. Nitiska besiktningmän alltså.. I Enduro kör de flesta på samma typ av däck som används i motorcross. Sådan däck är i allmänhet inte godkända för vanlig väg (märkta "Not for Highway use"). Många cyklar levereras med s k FIM-däck vilket liknar ett crossdäck, men med kortare nabbar och är godkänt för landsväg. Som den kompromiss det är ger det inte riktigt samma grepp som ett riktigt crossdäck. De grövsta varianterna av offroaddäck kan också vara ett alternativ, speciellt om man blandar Enduro med t ex grusvägar, men knappast ett förstahandsval om man helt inriktar sig på Enduro.

Exakt som du säger i början. Det handlar alltid om vem som sköter besiktningen.
Hade dåliga erfarenheter av just en snubbe på en av de lokala stationerna. Blev därför glad när jag åkte in med bilen och såg att HAN höll på med en annan bil. Allt gick bra ända tills det vithåriga gamla liggsåret gick förbi mot kaffemaskinen. Stannar, och vänder sig mot killen som sköter min bil och säger att "den där släpper du väl inte igenom pga blablabla". Gubbtjyv!

Även jag har besiktiat med crossdäck utan problem. Var lite orolig över not for highway use märkningen men de gick fint.

Besiktade min KTM 950 SuperEnduro med crossdäck i somras, Inga problem.

Men som det sagts tidigare i tråden, till sist så är det upp till besiktningsmannen om det går igenom eller inte.

Du får t ex besikta en bil mitt i vintern med sommardäck, bara däcken har nog med mönsterdjup! Med det vill säga att det är inte något krav, att bilen ska uppfylla några speciella krav för vinterkörning, bara för att man besiktigar på vintern, sjukt men helt sant.

.

Tycker det är bra. Fina hobby och veteranbilar körs ju sällan under saltmånaderna. Men kan ha en slutsiffra som gör att de ska till besiktningen då.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park