Besikta med akra på RC8

Sucka

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
KTM rc8 och en knippe smått
Hallo

Det är dax för besiktning och jag har inget orginal system?
Jag har därimot ett akra helstystem som låter fantastiskt
frågan är om även besiktningsmannen tycker det, är det någon som har
provat att besikta med sån burk.
Finns det något annat bra sätt att få ner ljudet lite, jag tycker inte att den låter så farligt.
Eller ska man åka dit innan besiktningen och fråga lite snällt vad dom tycker, om det finns någon
vettig att prara med.

/ Peter
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tycker den pratar nog mycket med originalsystemet så att den går igenom med Akrat är nog tveksamt, i alla fall utan dB-killers. Du kan ju alltid höra om nån vill låna ut åt dig, annars är det rätt enkelt att snickra ihop ett par själv. :)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Är väl bara att köra dit och testa. Låter det inte som att jorden går under så går det nog bra, beror rätt mycket på grinigheten hos besiktningsmannen. Det värsta som kan hända är väl att du får pynta 200 kr och åka dit en gång till.
 

Sucka

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
KTM rc8 och en knippe smått
Jo det är väl igentligen bara att prova,
Gjöra egen dbkiller som Viktor L skrev hur gjör man en sån?
/ Peter
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Besiktningsmannen kommer tycka det låter fantastiskt förmycket faktiskt... Akra är inte tysta grejjer... Med DB killer så går det nog, min motard med Akra blev rätt tyst då...
 

olofma

Medlem
Gick med
7 May 2006
Hoj
CBR600 F4
Farsans X11 med Akra helsystem i kolfiber och utan db killers har gått igenom tre gånger på rad nu utan minsta gnäll och på olika stationer. X11:an låter riktigt bra med helsystemet men är tydligen "inte lika vass i ljudet" (citat besiktningsman) som min 600:a (Jardine slipon) som fick vända i dörren :gråta



Dock vet jag inte hur ditt akra system låter men är det inte GP rör eller överdrivet herre jävlar ljud så skulle jag testa om jag vore dig. Värt 200kr för att veta om man kommer undan eller ej i framtiden :yoparty
 

JOTAck

Kommer våren snart?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Trivsamma trivsamma T
Hoj
Laverda Jota 1980, Kawasaki ZZR1400 2006
Om man byter helsystem brukar det väl i allmänhet bli lite tystare jämfört med att bara byta ljuddämparna. Så det kan nog gå.

Edit: Twinnar brukar i och för sig vara lite mer ljudliga än radfyror med motsvarande byte.
 

SV Nicke

Kör fort? Nope. Bara effektivare!
Gick med
21 May 2011
Ort
Norrtälje
Hoj
2003, Suzuki SV1000S
Jag besiktigade min SV1000 förra året och har som dig inget original utan ett Leovince med db killers.
Vid besiktningen uppmärksammar teknikern att det inte är ett original (muttrar lite om att man bör byta till original inför kontroll besiktning) :huvetoch tar då och gör en ljudmätning.
Han berättar, för att ett system skall godkännas, så skall mätningen ligga under det värde som finns dokumenterat på
cykelns märkskylt plus en sk "mätmoms" på 5db. I mitt fall säger skylten 92db vid 4000rpm. Mätningen börjar och
utfallet blev 93-94db och höll sig därmed under det tolererade 97db. Godkänt. :tummenuppDet som kan bli en disscusion är dock med "helfordons" godkännade . Där den eftermonterade produkten frångår ett original och därigenom inte godkänns.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Låt oss vara överens om att du har 50% chans att klara dig.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Min RC8 med QD-burk lät ungefär lika mycket som ett Akra-blås. dB-killer gjorde minimal skillnad och jag har aldrig träffat en besiktningsman som skulle godkänt hojen med den burken. Vid ett par bankörningar släpptes jag inte ens ut på banan för att ljudmätas ...

Fyll röret med diskbollar och håll kvar dem med lite ståltråd och hoppas du träffar en godhjärtad/döv besiktningsman. Alternativt, köp/låna ett originalblås.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Du borde ha besiktigat tidigare för på vintern provkör dom inte hojar.Bes min förra veckan i stockholm,barmark men sandigt ingen provkörning så jag bytte ljuddämpare i onödan..ler
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Helt otroligt att originalsystemet redan är bortslarvat på en så ny hoj.
 

Sucka

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
KTM rc8 och en knippe smått
Det var väl så att när jag köpte hojen så hade den
Tidigare ägaren "tappat bort " det var inget jag brydde
Mej om så mycket Om då för det var riktigt billigt
DB koller finns det att köpa i universal eller?
Annars ska jag nog prova med en stålboll!
Peter
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top