Besikta mc utan ramnr?

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
För 2-3 år sedan blev min R1:a stulen
Eftersom det var en relativt billig maskin kostade jag aldrig på den nån stöldförsäkring, utan enbart trafik.

Denna vecka ringde man från polisen och talade om att man hittat motorcykeln och att den fortfarande är i ett stycke så att säga..

Nu undrar jag om det går att besikta hojen med ett skrapat ramnr.
 
Hur kan de veta att det är din utan ramnummer? Polisen alltså?

Det undra jag med.. hela historien är helt fantastisk... men dom har skickat en kallelse som jag väntar på ska komma kanske får mer info där.

Dock kunde ingen svara på ifall det gick o besikta hojen.
 
Att man raderar ett ramnummer borde inte vara avgörande för att motorcykelns identitet ska ha försvunnit. Det är väl först när motorcykeln är struken ur registret på grund av en totalförlust som man kan prata om att identiteten är borta.

Du äger väl fortfarande alla identitetshandlingar och polisen har uppenbarligen identifierat din motorcykel på något sätt. Motornummer eller dyl antar jag.

Kontakta Transportstyrelsen eller fordonsbesiktningen och fråga hur du ska gå vidare för att besiktiga motorcykeln.

Jag är rätt övertygad om att man vill ha ett ramnummer på ramen. De brukar ju kontrollera ram/chassi nummer både på bil och motorcykel i samband med besiktning. Kanske får du stansa in ett nytt. Om det bara är att låta en firma göra det åt dig eller att du måste gå via Yamaha vet inte jag.

Återkom gärna och berätta hur det ligger till. Så kan framtida ägare med liknande problem hitta svaret här.

Lycka till och hoppas att du kan återställa den så att du åter kan köra den på allmänna vägar.
 
Att man raderar ett ramnummer borde inte vara avgörande för att motorcykelns identitet ska ha försvunnit. Det är väl först när motorcykeln är struken ur registret på grund av en totalförlust som man kan prata om att identiteten är borta.

Du äger väl fortfarande alla identitetshandlingar och polisen har uppenbarligen identifierat din motorcykel på något sätt. Motornummer eller dyl antar jag.

Kontakta Transportstyrelsen eller fordonsbesiktningen och fråga hur du ska gå vidare för att besiktiga motorcykeln.

Jag är rätt övertygad om att man vill ha ett ramnummer på ramen. De brukar ju kontrollera ram/chassi nummer både på bil och motorcykel i samband med besiktning. Kanske får du stansa in ett nytt. Om det bara är att låta en firma göra det åt dig eller att du måste gå via Yamaha vet inte jag.

Återkom gärna och berätta hur det ligger till. Så kan framtida ägare med liknande problem hitta svaret här.

Lycka till och hoppas att du kan återställa den så att du åter kan köra den på allmänna vägar.


Ja det är absolut som du säger på nåt sätt fick dom fram att det var min... ska hämta mc:n nästa fredag i Polisens förvaring i göteborg, sen blir det nog till att utnyttja vintern till att gå igenom hojen och försöka lösa alla frågetecken... ska absolut lägga ut en lösning på detta om det finns någon.
 
Lite OT, men inom t ex veteranbils världen förekommer det att det finns bilar som har exakt samma identitet. Inte sällan slutar det med stämningar. Rent hypotetiskt tänk dig att ha köpt en Ferrari 250 GTO för att upptäcka att det finns en med exakt samma identitet i ett annat land.

Man kan fråga sig vad är en bil eller motorcykels identitet är för något. Är det ramen eller de handlingar som följer med? Folk betalar oerhört mycket för båda delarna och de kan genom handlingarna beställa delar för att bygga upp bilen eller motorcykeln på nytt igen och registrera in den.
 
Lite OT, men inom t ex veteranbils världen förekommer det att det finns bilar som har exakt samma identitet. Inte sällan slutar det med stämningar. Rent hypotetiskt tänk dig att ha köpt en Ferrari 250 GTO för att upptäcka att det finns en med exakt samma identitet i ett annat land.

Man kan fråga sig vad är en bil eller motorcykels identitet är för något. Är det ramen eller de handlingar som följer med? Folk betalar oerhört mycket för båda delarna och de kan genom handlingarna beställa delar för att bygga upp bilen eller motorcykeln på nytt igen och registrera in den.

Ja har som sagt ingen aning hur dom fick fram mitt namn för dom har tydligen ingen regskylt på hojen heller men jag hittade precis nyckeln till hojen som jag sparat och handlingarna så jag hoppas på det bästa...
 
Lite OT, men inom t ex veteranbils världen förekommer det att det finns bilar som har exakt samma identitet. Inte sällan slutar det med stämningar. Rent hypotetiskt tänk dig att ha köpt en Ferrari 250 GTO för att upptäcka att det finns en med exakt samma identitet i ett annat land.

Man kan fråga sig vad är en bil eller motorcykels identitet är för något. Är det ramen eller de handlingar som följer med? Folk betalar oerhört mycket för båda delarna och de kan genom handlingarna beställa delar för att bygga upp bilen eller motorcykeln på nytt igen och registrera in den.

Det är inte bara i veteranbilsvärlden kan jag lugnt säga.

bland hemmabyggda släpvagnar är det väldigt vanligt att man bygger en väldigt noga och besiktar den, sedan bygger man tre stycken till och tar ut dublettskyltar.

sedan använder man originalet väldigt sparsamt mellan besiktningarna så slipper man laga den så förbaskat.

Problem uppstår dock då alla ska dra sina snöskotrar till samma ställe samtidigt, man får se till att inte parkera så nära varandra.
 
Nu såg jag också att någon har försökt att besikta hojen 2010-05-31.....
 
Mha motornummer kan man spåra ramnummer. Med ramnumret kan man sedan ta reda på reg.nr och ägare.

En kompis hoj blev precis hittad och spårad på detta vis nyligen.
 
Det är inte bara i veteranbilsvärlden kan jag lugnt säga.

bland hemmabyggda släpvagnar är det väldigt vanligt att man bygger en väldigt noga och besiktar den, sedan bygger man tre stycken till och tar ut dublettskyltar.

sedan använder man originalet väldigt sparsamt mellan besiktningarna så slipper man laga den så förbaskat.

Problem uppstår dock då alla ska dra sina snöskotrar till samma ställe samtidigt, man får se till att inte parkera så nära varandra.

Intressant, det visste jag inte.

Man kan nog sammanfatta det med att fordons identiteter missbrukas rätt hårt. I synnerhet inom den kriminella världen. En stulen bil i Sverige får en helt ny identitet från en Tysk etc. Finns mycket pengar att tjäna.
 
Det är inte bara i veteranbilsvärlden kan jag lugnt säga.
Fenomenet finns också bland de som äger gamla militärfordon.
På 60-talet kunde man köpa fabriksnya jeepar för 250:-
Dock var de tillv på 40-talet..(oljorna i motor/vxllåda också..)
Ska ta in en importerad hoj och där krävs för urspungskoll både ram- och motornummer.
Konstigt, för inte står väl motornr på reg papperen??
Tydligen har det någon gång under en mc:s livstid gjorts en koppling ram-motornummer. Av gen agent kanske?
 
för dom har tydligen ingen regskylt på hojen heller

Nu såg jag också att någon har försökt att besikta hojen 2010-05-31.....
Hur besiktigar man en hoj utan regskylt ?

Ok, den kan ha suttit på när den besiktigades, men varför besiktiga en stulen hoj ?
Det är ju inte direkt så att den inte syns som stulen i registret bara för att den är besiktigad.
 
Hur besiktigar man en hoj utan regskylt ?

Ok, den kan ha suttit på när den besiktigades, men varför besiktiga en stulen hoj ?
Det är ju inte direkt så att den inte syns som stulen i registret bara för att den är besiktigad.

Köpt i god tro:va


Eller så är man bara DUUUUUUUUUUUUM :banana

[YOUTUBE-ID]vX_65i1ipQQ[/YOUTUBE-ID]
 
du kan "stansa" in ORG. Ramnr. på ramen igen... det enda som står i reg/ägarbeviset blir sedan: "åsidosatt ramnr" vanligt bla då man byter en ut en trasig ram på en ny/begagnad... dock så bör du lämna in jobbet för stansnngen på ex nån verkstad... vet ej om Auktoriserad Yamha återförsäljare kan utföra detta... har du bara "papper" kvar på hojen o den finns kvar i registret så kan du regga in den igen...:tummenupp

hade själv en R1 -00 me "åsidosatt ramnr" på pappret...

detta e inga som helst problem.... ring o fråga me "trafikverket" bara...


mvh.T
 
Last edited:
du kan "stansa" in ORG. Ramnr. på ramen igen... det enda som står i reg/ägarbeviset blir sedan: "åsidosatt ramnr" vanligt bla då man byter en ut en trasig ram på en ny/begagnad... dock så bör du lämna in jobbet för stansnngen på ex nån verkstad... vet ej om Auktoriserad Yamha återförsäljare kan utföra detta... har du bara "papper" kvar på hojen o den finns kvar i registret så kan du regga in den igen...:tummenupp

hade själv en R1 -00 me "åsidosatt ramnr" på pappret...

detta e inga som helst problem.... ring o fråga me "trafikverket" bara...


mvh.T

Ok tack för infon.
Jodå papper finns kvar o gudskelov nyckeln. det är ju inte så att man förväntar sig att polisen ska hitta hojen efter 2 år.... Man hade väl glömt det där o gått vidare redan så jag får väl se det som en bonus.
 
Det här är ganska snårigt.

Var själv inne på att köpa en hojj med papper och borrat ramnummer.
Vad som gäller beror på om hojjen finns kvar i registret eller om den avregistrerats. om typskylten är kvar (MYCKET VIKTIG detalj), om ramnummret är "borrat", hur har polisen säkerställt identieten på hojjen

Ett hett tips är att du begär att få någon form av "intyg" av polisen som regorgör för hur dom kommit fram till att det är din hojj. har du detta, kan du toligtvis knacka in ramnummret och åka och regbesiktiga.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top