Besikta innan stöldförsäkring?

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia rsv
Hej!

Idag blev jag en erfarenhet rikare, jag har precis köpt en cbr929-01 och
när jag ringer till Folksam för att fixa en halvförsäkring (bas) så får jag veta
att jag bara kan få trafikförsäkring.

Stöld och brand får jag teckna först när Folsams besiktningsman har varit och kollat på hojen om en vecka.:gnissla

Jag förstår varför det är såhär, men jag hade aldrig hört talas om det, är detta något nytt eller ?

Gäller detta alla privat köpta hojar ?

Det känns ju inte så kul att inte ha stöldförsäkring på hojen.:näsblod

heggeli skrev:
2526317 Hej!

Det känns ju inte så kul att inte ha stöldförsäkring på hojen.:näsblod

Aldrig hört, men om de har sådana krav så måste de ju komma ut på en gång och besiktiga hojen. Annars står man ju helt utan. Bara ännu ett exempel på att de inte vill försäkra hojar. De hoppas att du skall vända dig till ngt annat bolag.

Med tanke på folksams samarbete med smc samt deras hyfsat positiva attityd mot bankörning tror jag visst att dom vill försäkra motorcyklar. Så där har jag fått göra när jag går från trafik till hel. Då får man åka in till ett kontor o visa upp att mc'n finns. Att du måste göra så här kan du tacka dina "hoj-bröder" för.

heggeli skrev:
2526339 Ja så är det tyvär, men har det varit så här länge?

Vet att LF kör med samma princip. Dock TROR jag att LF bara vill kolla på din hoj om det är en import. Eller om den varit med i ngt tidigare försäkringsärrende..

Ska du bara ha en garageförsäkring över vintern?
Annars kanske du skall kolla med IF (honda märkesförsäkring)
kostar 7500 helår halvförsäkring oberoende vart du bor, om du är över 25 annars ngt dyrare

Det kan ha med årstiden att göra också. På hösten säljs det många hojar som sedan stjäls veckan efter att dom blivit försäkrade.

Tycker det är bra att man måste besikta hojen för att få en försäkring. Men man ska inte behöva vänta en vecka på det. Det borde finnas drive-in ställen lite här och var i landet.

Jag fick tex skicka in 2 st nytagna bilder på min hoj innan jag fick försäkringen.

Wiseguy skrev:
2526344
Men man ska inte behöva vänta en vecka på det.

Jag håller med, visserligen har jag eget larmat garage under mitt hus och enligt f-bolaget så är det inte så många riktiga hojstölder som det verkar men man blir ju lite nojig utan försäkring.

Jag åker nog med hojen till besiktningsmannen och försöker skynda på det hela.

Bil o mc har krävt foton på mina hojar. Tycker det är helt ok.
Finns inte möjligheten för dig att köra en runda inom Folksams kontor o visa upp hojen, så du slipper vänta en vecka på försäkringen.

(Såg nu att du själv hade det i tankarna:tummenupp )

Vet att det förekommit när man går från trafik till hel osv. Men jag tycker det är bra att de försvårar så mkt som möjligt för alla som inte har rent mjöl i påsen. Men samtidigt vill man ju inte stå utan försäkring i ett par dagar. Skulle de inte kunna erbjuda en tillfällig halvförsäkring som bara räcker i en vecka eller så? Så att man hinner visa upp hojen och det blir "riktig" försäkring?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park