Besikta, akrapovic

M0ridin

Sommar... mmmm
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Örebro län
Hoj
Ingen just nu
Skall besikta hojen här inom en snar framtid. Någon som har erfarenhet av att besikta med ett akrapovic helsystem på?? Kan det bli underkänt pga bullernivå?? Funderar på att sätta dit originalsystem för hojen är ändå nu lite isärplockad bland annat är systemet borttaget. Vad tror ni??

Mikael
 
M0ridin skrev:
Skall besikta hojen här inom en snar framtid. Någon som har erfarenhet av att besikta med ett akrapovic helsystem på?? Kan det bli underkänt pga bullernivå?? Funderar på att sätta dit originalsystem för hojen är ändå nu lite isärplockad bland annat är systemet borttaget. Vad tror ni??

Mikael


Tjenare !!!
Hur många mil har systemet gått, dämpningen försämras ju, ju längre systemet har "gått" . Är det nytt å inte ett racesystem så går det säkert igenom!!

Tjing!!!
 
De är ett Race Evolution tror jag det heter... Så det låter gött ... har nog gått cirka 1000 mil nu tror jag....

Kawapeter skrev:
Tjenare !!!
Hur många mil har systemet gått, dämpningen försämras ju, ju längre systemet har "gått" . Är det nytt å inte ett racesystem så går det säkert igenom!!

Tjing!!!
 
M0ridin skrev:
De är ett Race Evolution tror jag det heter... Så det låter gött ... har nog gått cirka 1000 mil nu tror jag....


Då tycker jag att du slänger på orginal, för att vara på säkra sidan. Är ju inte så himla mycket jobb...

Lycka till :tummenupp
 
Du ska ha en jävla tur om du ska få det igenom en besiktning. Det går normalt inte. Blir bara en extra kostnad och mer arbete om du måste besikta om, är nog värt att byta till original innan du åker dit.
 
Racing line

Har själv ett racing line helsystem,funkar det må tro o stoppa i lite diskbollar?.

En annan viktig fråga,hur mäter de decibelen? visst de har db mätare men jag menar vid vilket/vilka varvtal på hojen samt avstånd från burken?.
Då är det på besiktningen jag tänker.
Vad var nu högsta tillåtna db för o få godkänt?.
:Bugar
 
Varvtalet skiljer från hoj till hoj. Db-mätaren placeras i 45 gradig vinkel snett bakom ljuddämparen, ca: 50 cm från utblåset. Godkänd nivå är 103 db :tummenupp

Vissa bilprovningar har även utrustning för att mäta nivån vid förbifart. Tror att dom mäter i 50km/h på 2:ans och 3:ans växel, men är inte säker på det :3freak
 
Last edited:
Mätningen sker vid X antal meter per sekund i kolvmedelhastighet. Alltså ändrar sig varvtalet beroende på vad du har för slaglängd på hojen.

Kolla med en mekanisk verstad (eller en polare) om du kan göra en adapter mellan orginalburken och resten av helsystemet. Då har du även ett smidigt system till Andestorpskörningar!

pilsner
 
Har besiktat hojar med både Yushimura och H&V helsystem och gubbarna säger inte på besiktningen. Så jag ser ingen anledning för dig att sätta på orginalsystemet och sen åter igen byta till 4-1.... Om det nu var så att det inte är godkänt med 4-1 system så gör du ett direkt lagbrott om du sätter på det efteråt. Men nu är fallet att till 99.99% blir det godkänt. För i så fall skulle du åka på det på en flygande besiktning också...

Om jag är helt ute och resor får ni gärna rätta mig :D
 
Last edited:
okej, det råder alltså lite delade meningar, får väl se vad jag bestämmer mig för..men vilka av er har alltså på pappret fått underkännt när ni har besiktat hojen med ett helsystem.

Mikael
 
M0ridin skrev:
okej, det råder alltså lite delade meningar, får väl se vad jag bestämmer mig för..men vilka av er har alltså på pappret fått underkännt när ni har besiktat hojen med ett helsystem.

Mikael

Öhh, jag har bara besiktigat mina och polarnas hojjar hos Bilprovningen i Risne (Stockholm) och dom släpper igenom allt.

Besiktigade min retta med devil-slipon, inga problem. Polarn's Ninja med Akra-helsystem, inga problem.
 
Fenix skrev:
Öhh, jag har bara besiktigat mina och polarnas hojjar hos Bilprovningen i Risne (Stockholm) och dom släpper igenom allt.

Besiktigade min retta med devil-slipon, inga problem. Polarn's Ninja med Akra-helsystem, inga problem.

Killarna i Rissne är coola, dom sa att dom mäter ifall dom tycker att det låter fööör mycket..
 
heigo skrev:
Killarna i Rissne är coola, dom sa att dom mäter ifall dom tycker att det låter fööör mycket..

Ärligt talat, tror jag inte ens att dom har mäturustning... :tummenupp
Tror mer på att dom tog jobbet för att det är så förbannat kul att provköra hojjar.

När jag var där i måndags och besiktigade rettan fick jag kommentaren från beskningskillen efter det att han hade provkört min (2 gånger) -"fan, min Hornet går fet-bort, där här meningen med livet!". Efter detta rullade hans kollega in hojjen, tittade kort på min med dubbelhäftande tejp monterade nummerplåts skylt och sa -"kul att du försökte i alla fall...". Kollade lamporna och sen var det bara att pynta.

Tackar å bockar! Rissne rockar1 :yoparty
 
Fenix skrev:
Öhh, jag har bara besiktigat mina och polarnas hojjar hos Bilprovningen i Risne (Stockholm) och dom släpper igenom allt.

Besiktigade min retta med devil-slipon, inga problem. Polarn's Ninja med Akra-helsystem, inga problem.

r1 med slipon går "alltid" igenom pga att EXUPen dämpar väldigt mycket ljud

//Linus
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top