Besikta 25KW MC, utan throttelstopp

Nicky K

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2011
Ort
Västkusten
Hoj
KTM 640 Prestiege -05
Hej! Har en KTM 640 LC4 som jag håller på och försöker sälja. Den skall besiktas i Juni, vilket gör att det blir nog en turn off för potentiella köpare. Just nu är den inte strypt och jag känner inte för att öppna förgasaren för att sätta i throttlestoppen.

Någon här så vet någon enkel fix som stryper hojen bara tillfälligt över besiktningen?

Tack på förhand.
 
Vet inte om du tycker det är enkelt.....
men såg en gång vid besiktning en HD som rullade in för att vänta på sin tur precis som jag. HDn var mycket snygg. Och nästan helt ljudlös. Jag gick fram och grattade ägaren till den snygga HDn och anmärkte på att den var så tyst och fick svaret: Den här ljuddämparen har jag bara vid besiktning. Den gör knappt 100km/h vid fullgas men det är inget de anmärker på vid besiktningen.
Så proppa igen ljuddämparen / avgasröret med diskbollar av ståltråd blandat med strypbrickor.
Så får din hoj önskad effekt.
 
De har ju inget sätt att kontrollera effekten så det är väl bara att åka in.
 
en vanlig kontrollbesiktning så är det 50% chans att de inte ens provkör hojen. Om de provkör så är det 50% chans att de märker den har för mycket effekt (altså 75% chans att de inte märker nåt). Om de märker att den har för hög effekt är det 50% chans att de bara skrattar lite och pratar om sin gamla trimmade moped eller när de själva hade "mellan-kort".

Allt som allt har du ganska goda odds
 
en vanlig kontrollbesiktning så är det 50% chans att de inte ens provkör hojen. Om de provkör så är det 50% chans att de märker den har för mycket effekt (altså 75% chans att de inte märker nåt). Om de märker att den har för hög effekt är det 50% chans att de bara skrattar lite och pratar om sin gamla trimmade moped eller när de själva hade "mellan-kort".

Allt som allt har du ganska goda odds

Har läst mig till detta innan. Men har ju också hört om folk som har blivit tagna och åkt på reg besiktning, vilket skulle varit surt.
 
Hur svårt är det att sätta dit trottelstoppet...?
 
en vanlig kontrollbesiktning så är det 50% chans att de inte ens provkör hojen. Om de provkör så är det 50% chans att de märker den har för mycket effekt (altså 75% chans att de inte märker nåt). Om de märker att den har för hög effekt är det 50% chans att de bara skrattar lite och pratar om sin gamla trimmade moped eller när de själva hade "mellan-kort".

Allt som allt har du ganska goda odds
Var besiktar man där dom inte provkör hojen? Enda gången dom inte har provkört mina hojar är när jag har kommit på vintern eller kommit tillbaka på ombesiktning :va
 
De märker inte av det under provkörningen? Vad är orginaleffekten?

Dom bryr sig inte och det är inte deras uppgift att kontrollera strypningen.
Dom ska kolla att fordonet är trafiksäkert.

Min hoj är reggad som 25kw men har väl ca 80kw i verkligheten.

Har kört in med den strypt en gång och besiktningsmannen tyckte den gick segt.

-Ja, den är strypt.
-Varför då? Sånt skiter vi i.
 
Last edited:
Väldigt enkelt och snabbt gjort att sätta i stypningen.
Tar nog knappt 10 minuter om man gjort det innan.
Att bestiktiga utan är bara onödigt, trottelstoppet kostar dessutom bara fikapengar. :glömdet
 
Last edited:
Woho ännu en som jobbar på att skaffa fram ännu fler tvingande regler kring vad ungdomar får köra för hojar.

Snart är vi nere på 35kw i originaleffekt pga av allt fusk med registreringsbevisen :tummenupp
 
Woho ännu en som jobbar på att skaffa fram ännu fler tvingande regler kring vad ungdomar får köra för hojar.

Snart är vi nere på 35kw i originaleffekt pga av allt fusk med registreringsbevisen :tummenupp

Var det riktat mot mig eller? Isåfall tror jag du gjort en tankevurpa.

Vad tror du händer när någon nitisk person på besiktningen upptäcker att majoriteten av alla strypa hojar åker till besiktningen med full effekt? Vad tror du polisen och försäkringsbolagen har att säga om det?

Besiktiga med strypningen i för "guds" skull :rolleyes:
Annars kanske det blir det som YipYip säger; 35kw orginaleffekt.
 
Last edited:
Var besiktar man där dom inte provkör hojen? Enda gången dom inte har provkört mina hojar är när jag har kommit på vintern eller kommit tillbaka på ombesiktning :va

Dekra, haft minst 2 hojar senaste åren och de har inte provkört en enda gång hittills. Så min personliga statestik är 0% senaste 4 åren men då jag vet att andra ibland provkör så drog jag till med 50/50 ;)
 
Har besiktigat hojar ca: 15 gånger själv och varit med vid kompisars besiktning 4-5 ggr d.v.s. 20 ggr tot.
Provkörning har skett i samtliga fall.
Göteborg med omnejd.
 
Har besiktigat hojar ca: 15 gånger själv och varit med vid kompisars besiktning 4-5 ggr d.v.s. 20 ggr tot.
Provkörning har skett i samtliga fall.
Göteborg med omnejd.

Kanske beror på hur hojen ser ut i övrigt och hur man framstår som person? vettefan men besikta min AT i sisjön och den provkördes inte, min gamla gsxr750 jag hade besikta jag nånstans i mölndalstrakten med utan provkörning, minns inte var. Har fått hojen provkörd enstaka gånger, dock aldrig på dekra ;)
 
Var det riktat mot mig eller? Isåfall tror jag du gjort en tankevurpa.

Vad tror du händer när någon nitisk person på besiktningen upptäcker att majoriteten av alla strypa hojar åker till besiktningen med full effekt? Vad tror du polisen och försäkringsbolagen har att säga om det?

Besiktiga med strypningen i för "guds" skull :rolleyes:
Annars kanske det blir det som YipYip säger; 35kw orginaleffekt.

Nej det var inte riktat mot dig utan de i tråden som tycker det är en god ide att fortsätta köra fordon som inte överenstämmer med registeringsbeviset.

Jag tror nämligen det kommer sluta precis så som jag skrev. Alternativt ännu hårdare kontroller av fordonen vid besiktning där ALLT som inte stämmer innebär ombesiktning.



För övrigt är min statistik för hojbesiktning också 100% provkörningar änsålänge.
 
KTM 640 är helfordonsgodkänd, vilket betyder att för att strypa behöver du inte bara throttlestoppen utan TUV intyget också. De kommer märka rätt snabbt om strypintyget säger det är throttlestop men du kan gasa helt för att du tex valt att proppa igen avgasröret istället. Gör det rätt och undvik onödigt klabb.
 
KTM 640 är helfordonsgodkänd, vilket betyder att för att strypa behöver du inte bara throttlestoppen utan TUV intyget också. De kommer märka rätt snabbt om strypintyget säger det är throttlestop men du kan gasa helt för att du tex valt att proppa igen avgasröret istället. Gör det rätt och undvik onödigt klabb.

Skitsnack, inte en jävel kommer bry sig och det är totalt onödigt att lägga tid på att strypa hojen inför besiktning.
 
Besiktigade idag min strypta hoj ostrypt.

Bytte slipon, kladdade dit en reflex, tvättade o snyggade till den lite och gled till besiktningen. Första kommentaren var att den där reflexen får du inte ha. Köp något snyggt och kasta den där biltema grejen som sitter på regplåten. Fina däck och nya bromsbelägg och då blev han på bättre humör. Kan ju tillägga att jag var lite nervös då jag vet att nummerplåts belysningen inte funkar, men det nämndes aldrig.

De två gånger jag har besiktigat på Opus har dom alltid kört men aldrig undrat över strypningen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top