Besikningsfrågor+skattemärke?

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Inte nu :-(
Tjena

Har moddat bakdelen på hojjen lite och undrar om det finns några krav på hur reflexen skall sitta? Kan man slänga dit den med silvertejp..??? måste den sitta på ngt speciellt ställe?

Kan man besiktiga hojjen utan skattemärke? (vill ju ha mini plåten på sedan..)

Snart e det jul, och bara 28 veckor till midsommar! GOD JUL :-)

vart reflexen ska sitta finns det krav på, men hur spelar ingen roll vad jag vet sålänge den sitter fast och inte ramlar loss när man tittar på den.

Vid typbesiktning behövs ju ingen registreringskylt, skulle väl knappast tro att ett skattemärke behövs då du väl inte har hojen påställd ändå eller? du kommer väl inte köra hojen dit? ifall den nu är avställd.

Klart du kan besiktiga utan skattemärke, ett riktigt sånt får ju ju inte förrän hojen är skattad OCH godkänd av SBP.

Hej Swedie, fortfarande söderöver? Fatta vad du missar, vi har värsta värmeböljan här. Satt och åt frukost på balkongen i morse iklädd sommarkläder. :tummenupp
(eller hur det nu är?)

Swedie skrev:
vart reflexen ska sitta finns det krav på, men hur spelar ingen roll vad jag vet sålänge den sitter fast och inte ramlar loss när man tittar på den.

Vid typbesiktning behövs ju ingen registreringskylt, skulle väl knappast tro att ett skattemärke behövs då du väl inte har hojen påställd ändå eller? du kommer väl inte köra hojen dit? ifall den nu är avställd.

Och kraven på vart reflexen ska sitta är?

Kommer inte besiktiga nu utan i vår... och hojen kommer vara påställd då, (innebär det att märket också måste vara på?)

ski_extreme skrev:
Och kraven på vart reflexen ska sitta är?

Kommer inte besiktiga nu utan i vår... och hojen kommer vara påställd då, (innebär det att märket också måste vara på?)

Jag köpte en självhäftande reflex på mekonomen och satte den på registreringsskylten på min motard i somras och det var inga problem.

ski_extreme skrev:
Funkar det även om fordonet är avställt?
Hmm! Det borde ju inte igentligen spela nån roll bara skatten är betald på fordonet men på den frågan väljer jag pass.

Testa att beställa ett och se vad som händer. Om inte annant så måste ju du ställa på fordonet för att kunna besiktiga det.

Följande svar fick jag efter kontakt med bilprovningens kundtjänst:

Måste ett fordon ha skattemärke vid besiktning om det är påställt?

"Bilprovningen kontrollerar inte om skattemärke finns eller inte."

Vilka regler gäller för den bakre reflexen på en MC?

"Vi har talat med en tekniker och han säger att reflexen skall sitta i centrumlinjen och som lägst 350 mm och som högst 900 mm över marken"

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8