Beroendetråden!

granit

Nykter och stolt
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Kör en sur ford
Hej.
Det finns ju ingen tråd om detta...
Nu tänkte Jag iaf starta en tråd om beroende..
Alkohol, Narkotika, eller annat SKIT som vi pular i oss..
Jag är en nykter alkoholist/narkoman och pillermissbrukare, har gjort ALLA fel man kan tänka sig att göra!
Svikit, blivit besviken osv..
Finns kanske fler där ute? och kanske fler olyckliga historier här på SH?
Jag har nog varit alkoholist redan sedan Jag föddes.
Det har liksom ALLTID funnits där på något sätt, inom familjen dvs.
Denna tråd kommer säkert att bli kortlivad, men men..
Gör ett försök iaf.
Granit

Last edited:
Lobotomering kanske inte var en så dum idé ändå för sånt där skit ska ingen behöva minnas, fy fan!

Sen är väl kanske inte detta bästa tänkbara stället att ventilera detta men bara att beklaga och hoppas du reder dig.

Numera "nykter" helgalkoholist sen några år!

Efter en total meltdown på min brors 25 års kalas inför hela släkten så gav jag mig på att sluta dricka bort mina helger.

Nu kan jag gå ut och dricka några öl med kompisar utan att känna något sug längre vilket känns riktigt bra =)
Och sist blev jag jetefull på 4 starköl så kroppen verkar ha gått ner till en normal nivå.

Bodde ihop med ett sånt där svin i 10 år. No offence, ni som försöker och även ni som lyckats.

Men hittar jag fanskapet nångång så bliré kjetting.

Vem är det du menar?

En såkallad Dr.Jekyll och Mr.Hyde.

Styvpappa. Flytta ihop med morsan när jag var 6. Börja dricka när jag var 7 ungefär.

Tror han var nykter en dag i veckan.

Går inte en dag utan att jag undrar hur mitt liv hade sett ut om inte han varit inblandad.

Efter en total meltdown på min brors 25 års kalas inför hela släkten så gav jag mig på att sluta dricka bort mina helger.

Nu kan jag gå ut och dricka några öl med kompisar utan att känna något sug längre vilket känns riktigt bra =)
Och sist blev jag jetefull på 4 starköl så kroppen verkar ha gått ner till en normal nivå.

Du är nykter helgalkis som var jetefull sist?

Slå upp ordet nykter och alkis innan du tar orden i mun.

En såkallad Dr.Jekyll och Mr.Hyde.

Styvpappa. Flytta ihop med morsan när jag var 6. Börja dricka när jag var 7 ungefär.

Tror han var nykter en dag i veckan.

Går inte en dag utan att jag undrar hur mitt liv hade sett ut om inte han varit inblandad.
Lider med Dig!
Dr.Jekyll känner Jag igen..
Han somnade väl aspackad på soffan varje kväll oxå, ibland naken?
Hela hans vardag bestod av att "fixa" dricka?
Ni fick kanske lite dåligt med pengar, just för att hans alkohol var viktigare än mat och räkningar?
Det är precis lika jobbigt att vara medberoende som beroende.
Hoppas att DU fick någon form av hjälp/stöd?
Ha d.

FARLIGT!!
Är min första tanke!
Alkoholism är en beteende störning bla..
Att bli "jättefull" är ett stort varningstecken.
Jag önskar VERKLIGEN att kunna dricka i normala mängder, vilket naturligtvis inte går.!
Det blir garanterat en 3 liters vintetra och några bärs under en dag..
Sista "fylleperioden" Jag hade krävde..
Hm..Måste räkna lite..
Ca 15 liter vin, 2 flaskor 75cl whisky och ca 10-15 burkar öl, och det var under en 5 dygnsperiod..
Sedan att Jag sväpte i mig ca 2 flaskor vin hemma hos min bror en kväll, räknade Jag visst inte med.
Det blev iaf droppen för mig.
En alkoholist är ALLTID en alkoholist, även en helgalkoholist.

Helt riktigt.
Som sagt..
Man kan inte vara nykter helgalkoholist och sedan dricka "normalt" igen.
Citerar.
En alkoholist är ALLTID en alkoholist.

Last edited:
Helt riktigt.
Som sagt..
Man kan inte vara nykter helgalkoholist och sedan dricka "normalt" igen.
Citerar.
En alkoholist är ALLTID en alkoholist.

Precis som en risksökare ofta slutar med döden i jakten på nästa adrenalinrush så är det precis så.

En spelnarkoman är samma sak.

I princip allt som triggar hjärnan från vardagen såpass att det blir en drog har samma slutresultat hos dom som "åker dit".

Tycker ni ska vara lite snällare med Nikel. När jag var liten/ungdom trodde jag att en alkolist var en som drack varje lördag. Några år senare var min ribba uppflyttad och jag ansåg att man kunde dricka oftare än så utan att vara alkis och festar plötsligt själv varje helg... Egentligen inte så mycket för alkoholen utan mer för att jag gillar att dra ut och jaga bäver. Så min poäng är väl främst att vem är ni att avgöra vem som är/varit alkolist egentligen?

Sen har jag själv vid nåt tillfälle läst rekomendationer om att ha en vit månad då och då och kör precis nu för tredje året och efter ett par veckor inser man att det är ganska skönt att slippa vara bakis varje söndag och kunna göra nåt produktivt.
http://www.svd.se/mathalsa/mathalsa/vita-veckor_4254649.svd#
citat: "Vita månader
När man slutar dricka startar kroppen reningsarbetet direkt och levervärdena normaliseras ganska snabbt. Men det tar cirka tre vita månader för att du ska nå full psykisk stabilitet. De som normalkonsumerar alkohol bör unna sig minst en vit månad per år."

Ca 15 liter vin, 2 flaskor 75cl whisky och ca 10-15 burkar öl, och det var under en 5 dygnsperiod..
Sedan att Jag sväpte i mig ca 2 flaskor vin hemma hos min bror en kväll, räknade Jag visst inte med.
Det blev iaf droppen för mig.
En alkoholist är ALLTID en alkoholist, även en helgalkoholist.

Lång ifrån alla alkoholister inser att de har något problem med alkohol. Förnekelsen sitter djupt rotad. Sökte du hjälp på behandlingshem för att bryta ditt mönster?

Tänkte ta tillfället i akt att rekommendera de som bor i missbruksmiljöer eller har nära anhöriga som gör det att ta kontakt med något av dessa två ställen. Det är behandlingshem som hjälpt oerhört många familjer att hitta varandra igen. Det är oerhört tufft för alla inblandade, men samtidigt oerhört belönande om allt går vägen.

Det är inte gratis. Ofta är det dock arbetsgivaren som tar på sig kostnaden som är avdragsgill för dem. Skadar inte att lyfta på luren. Är det barn inblandade kan man rädda värdefulla år i deras liv som annars går till spillo. En sådan sak bör man aldrig vända ryggen till och låtsas om att familjen/släkten inte har några missbruksproblem. Tyvärr allt för vanligt. Svälj stoltheten.

http://www.namndemansgarden.se/

http://www.provita.se/

Egentligen inte så mycket för alkoholen utan mer för att jag gillar att dra ut och jaga bäver. Så min poäng är väl främst att vem är ni att avgöra vem som är/varit alkolist egentligen?

Det är ofta den som många inte misstänker som alkoholist. En del är så skickliga att de balanserar på gränsen. Det vill säga är konstant berusade. För ett otränat öga är personen nykter. Men alla som bor under samma tak vet att så inte är fallet.

Missbruket är betydligt vanligare än vad många tror.

Att bara tro att alkoholisterna är de som sitter på parkbänken nere på stan runt systembolagen runt om i landet. Då bedrar man sig kraftigt.

Last edited:

Därav står det "nykter" sen så vet jag även vad alkis är.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska skriva, eftersom det är svårt att förklara sitt beteende.
Som exempel kan jag skriva om en normal helg för två årsedan.

Jag slutade jobbet kl 16:00 och kl 16:15 så var jag inne på systemet, köpte en 7:a explorer och några cider.
In på willys för att köpa ett flak Powerking och därefter hem.

Runt 17:30 kommer det lite folk hem till mig på förfest, och kalaset börjar.

Vid tio tiden på kvällen så är min 7:a slut och cidrarna med så då är det dags att gå till krogen, jag är oftast nyktrast i sällskapet och får ta hand om mina överförfriskade vänner.

Kvällen flyter på som vanligt och jag har trevligt och träffar massa folk.
Går mot korvmojen vid 2 tiden, köper lite mat och drar sen hem.

Vaknar vid 12 tiden på lördagen, inte bakis, dock full, väldigt full, men jätteglad.

Men men, här finns inte tid att spilla, systemet stänger snart.

Skynda förbi bankomaten för kontoutdrag, oj då 1700 kr på krogen.
Jaja. Iväg till systemet för att återupprepa allt igen.

Spenderar mina veckor med att motarbeta abstinens och försöka få mina skakningar i kroppen att inte synas så mycket på jobbet eller bland folk.
Skyller på att jag är trött, längtar till fredag.

Sen kan ni kalla det vad ni vill, mig gör det inget.

Handlar inte alkoholism om ett tvång att dricka, inte om hur mycket man dricker? Dvs att om man måste sänka två folkisar varje kväll, och inte kan låta bli så är man i riskzonen/fast, men om man festar hårt då och då, när tillfälle ges, inte alls behöver vara i riskzonen? Dvs kan man väl mycket väl vara alkoholist om man måste festa varje fredag och lördag, och inte kan stå över en helg? :va

Handlar inte alkoholism om ett tvång att dricka, inte om hur mycket man dricker? Dvs att om man måste sänka två folkisar varje kväll, och inte kan låta bli så är man i riskzonen/fast, men om man festar hårt då och då, när tillfälle ges, inte alls behöver vara i riskzonen? Dvs kan man väl mycket väl vara alkoholist om man måste festa varje fredag och lördag, och inte kan stå över en helg? :va

Man märker oftast själv när man är på gränsen. Jag försökte sluta länge att dricka på helgerna efter att jag kollapsat, klättrade på väggarna efter några timmar och visste inta vad jag skulle göra.

Jag fick börja väldigt långsamt med att först försöka dra ner på alkoholen, sen försöka hoppa över en dag osv.

Varför jag ville ha sprit vet jag inte, men det var fruktansvärt svårt att bryta mönstret

Håller med dig, det handlar väl snarare om själva "måstet" och beroendet snarare än mängden och festfrekvensen? Är det så att man får abstinens utan sprit, att man inte kan fungera "normalt" utan att ta sig en jävel och att man behöver alkoholen på ett högre plan (till skillnad från att bara dricka för att ha kul på en fest, sociala skäl med mera), då skulle jag kalla personen för alkoholist. Men en vanlig människa som sköter sitt liv, fungerar fullt normalt utan alkohol och som inte känner ett behov av att dricka utan gör det för att han vill (och slutar när han vill) skulle jag inte kalla alkoholist, även om han/hon kanske festar varje helg och dricker en ansenlig mängd sprit. Jag menar, annars skulle ju varenda student vara alkoholist (finns säkert de som är det också, men tror knappast att de är i majoritet då de ju ändå ska sköta skolan och sådär):gnissla För mig är en alkoholist en person som inte kan avstå. Så fort man klarar av att säga "nej, nu är det bra för min del" eller klarar av att avstå från att festa en helg, då skulle jag säga att man är ute ur alkoholistträsket. Kan ha fel i min definition, vad vet jag. Men det är så jag ser på saken i alla fall:)

Själv har jag inte så många laster... Är inte särskilt festglad eller någonting, blir väl kanske max någon gång i månaden. Dricker måttligt med sprit då jag inte tycker att vare sig en rejäl fylla eller dagen efter en rejäl fylla är särskilt kul, utan jag håller det på en mild berusningsnivå. Precis lagom för att släppa lite på de sociala spärrarna och ha kul under kvällen, och så får man en bonus i att vara fräsch dagen efter också:) Självklart har jag varit rejält full flera gånger, och visst händer det fortfarande att man råkar ta sig en (eller fem) öl för mycket en kväll när stämningen är på topp. Men det hör till ovanligheterna, och är inget jag gör med flit eller är särskilt glad över senare under kvällen/dagen efter:zpy
Varken röker eller snusar (och har aldrig gjort), och aldrig provat på några värre grejer som knark och dylikt. Och det är jag glad för:)

Är dock beroende av att knäcka mina leder (till min mors stora förtret, hon avskyr ljudet:D), snurra pennor mellan fingrarna och har även andra små ticks för mig. Men det är en ganska lätt last att bära:D

Last edited:
Svaret på frågan ligger i varför man dricker. En alkoholist börjar ofta sitt missbruk för att dämpa ångest eller för att känna sig glad.

Tidigare söp man kanske två gånger i veckan och ännu oftare som universitetsstudent till en början iaf. Idag dricker jag sällan alkohol i berusningssyfte i jämförelse. Kanske en gång i månaden. Köpte 6 liter sprit på tysklandsresan i maj som jag fortfarande har kvar, dock är ölen slut... :öl Och knark är överdrivet.

Egentligen är det väl ointressant att hårdra definitioner och att nagelfara semantiken....

Om någon under en lång tid har haft ett väldigt problematiskt förhållande till alkohol, som drabbat både personen i fråga och folk runt omkring, så är det ändå strongt att komma till insikt och bryta detta destruktivt beteende. Sedan är det i mina ögon oviktigt om han hade ett "äkta" beroende eller bara någon annan form av tvångsmässigt beteende.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!