Beringer 6-kolvsok [PROBLEM]

Poppe

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
KTM 530 EXC/SMR 08
HeJ alla!

Jag köpte mig ett begagnat beringer 6-kolvsok,slang och en beringer pump. När jag monterade det i helgen tog den till en början inte alls men efter att ha luftat fram och tillbaka så vart det bättre.

Jag kan dock köra handtaget ända in emot styret och dom tar inte så bra som dom borde göra tycker jag. Det går ju självklart att få stopp på hojen men som sagt handtaget går att dra in helt och det var nog bättre bromsar på min KTM 625 smc (sitter på en 530 exc med wave-skiva)

Så någon som har tips på vad jag bör göra?

Har bytt vätska och lufta både Oket och pumpen, sugit ut vätska osv. men det är fortfarande likadant. Bör man köpa någon renoveringssats? vad kan felet bero på?

Jag har haft i Dot 5.1 kan det ha med det att göra? beringer säger ju 4.0

vid hopplösa fall brukar det fungera att vrida styret fullt åt vänster så att pumpen garanterar blir högsta pungten (eventuelt släppa på pumpen o vrida den) så att det inte kan bli några luftfickor , öppet lock och sedan MÅNGA små pump med handtaget, knacka på slangen kan också hjälpa för att få luftbubblor att stiga mot pumpen, är det luft brukar man så småningom se små små bubblor när man pummpar, lycka till

Har du kollat så att det inte är någon packning i antingen pumpen eller oket som har gett sej?

Packningar eller dåligt luftat som alla andra skriver.
Testa att dra ett spännband över greppet så det bromsar hela tiden och låt stå över natten, det har hjälpt mig nån gång.
Renoveringssats från ebay är nog lösningen trots allt.

Packningar eller dåligt luftat som alla andra skriver.
Testa att dra ett spännband över greppet så det bromsar hela tiden och låt stå över natten, det har hjälpt mig nån gång.
Renoveringssats från ebay är nog lösningen trots allt.

Kan det räcka med att byta någon packning eller måste jag köpa renoveringssats till både OK och pump?
Hur tar jag lättast reda på om någon packning är paj? det läcker ju inte vätska så det blir tomt i pumpen och jag har inte sett att det är fuktigt någonstans.

Last edited:
Kan det räcka med att byta någon packning eller måste jag köpa renoveringssats till både OK och pump?
Hur tar jag lättast reda på om någon packning är paj? det läcker ju inte vätska så det blir tomt i pumpen och jag har inte sett att det är fuktigt någonstans.

Det räcker nog med att bara serva pumpen. Hade oket läckt så hade du sett det, men ett internt läckage i pumpen syns inte på samma sätt.

om det är trasigt kan du inte bygga tryck i pumpen för att bromsvätskan läcker tillbaka upp i reservoaren, men det borde nästan inte gå att bromsa alls om det läcker eller i alla fall tappa trycket allt eftersom om du håller greppet intryckt en stund
renoverings kitt köper du till pumpen, dålig koll på var men kolla här http://www.beringer.fr/cat/caten.pdf
sida 22 Repair kit for master cylinder

Jag vet av erfarenhet att 6-kolvs ok har fler ställen där luftfickor kan fastna, bästa sättet är att montera loss oket från gaffeln, lägga en nyckel, verktyg eller vad som helst i mellan så beläggen ej går ihop helt, tejpa ihop bromshandtaget så har tryck och sedan vända och vrida på oken så bubblorna hittar ut. Gör detta noggrant och ha tålamod så bubblorna letar sig upp i pumpen så du inte snabbt fyller på behållaren och pumpar tillbaks bubblorna.

Hjälper ej detta så kan du börja kolla efter renoveringssats.

Okej, får ge det ett försök till. Det går ju att bromsa och att köra med det, det bromsar ju, men känslan är piss (har ej prövat på bana än)
Känns dock som att när jag åker och får andvända bromsen lite mer aktivt så blir den lite bättre.

Hur luftar jag bäst? Öppe vid pumpen först sen nere vid OKet? Suga ut vätska eller pumpa hålla in sen lufta?

Att den blir bättre när den värms upp tyder mycket på att vätskan blir varm och får luften att expandera.
Du fick ju bra tips på hur du får ut luftfickorna i mitt tidigare inlägg.

Så nu har jag luftat och hållt på för kung och fosterland, som det kändes igår så var den 80% bra. Den står just nu med handtaget fastspänt emot styret, får se om det blir 100% bra nu.

Såg däremot igår att oket sviktar, kolväggarna sviktar utåt precis som den här killen beskriver http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?40136-beringer-6-kolvsok/page3

Är det så på alla eller är något fel med mitt OK?

Alla beringer 6 kovs ok sviktar. Dvs om pumpen e tillräckligt bra. Men det spelar ju ingen roll. Dom är i världsklass. Och det är väl det som räknas.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park