Berik Seca Evo LS1 7880 Suit, rätt storlek?

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Hoj
2009, Yamaha R6
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...o-LS1-7880-0001&ChangeAction=SelectSubProduct

Jag funderar på att beställa denna från fc-moto.de men undrar vad man ska ha för storlek? :va

Jag är 1.86m lång, rätt vältränad, bröstmått ca 100cm. 83 kg.
Testade en Berik LS1-7932 BK storlek 54 men den kändes lite trång och jag fick ränder i armhålorna från innanmätet på stället. Visst ska de sitta hårt men inte så hårt att man får rivmärken? :va

Problemet är att, kör jag storlek 56 så sitter den förmodligen bättre men det verkar som om ställen är byggda för folk med stora stjärtar då de är rejält pösiga i stjärtdelen. Vill inte att det ska se ut som om man har blöja på sig.

Hur vet man vilken storlek man ska ha? Någon som kan ge några tips? Tacksam för svar :Bugar

Last edited:
186cm bröstmått 101cm vikt 90kg, har Berik 5871 (tvådelat) i st56. Jag tycker Berik är väldigt små i storlekarna.

Jag är 1.86m lång, rätt vältränad, bröstmått ca 95cm. 83 kg.

Jag är nog beredd att hålla med. Får du "hängröv" av ditt ställ?

Låter spontant som att du borde ha 52 p g a din längd.
Jag har 50 på Arlen Ness som är "samma" som Berik och jag är 179 cm och väger 82kg.

Har du provat stället sittande på en hoj?
Ett helställ är sytt för att sitta som det ska när du sitter på en Sport/RR-hoj och då behövs platsen i röven. Finns den inte från början så får du den efter lite användande ändå.

Last edited:
är 1,87 och 70 kg. bröstmått som ett spett, kör strl 52. raceställ, vilket jag själv kör är oftast större i baken för att sitta som bäst när man sitter på cykeln. ett tvådelat ställ kan ju stretcha även mellan byxan och jackan.

Låter spontant som att du borde ha 52 p g a din längd.
Jag har 50 på Arlen Ness som är "samma" som Berik och jag är 179 cm och väger 82kg.

Har du provat stället sittande på en hoj?
Ett helställ är sytt för att sitta som det ska när du sitter på en Sport/RR-hoj och då behövs platsen i röven. Finns den inte från början så får du den efter lite användande ändå.

Testade inte att sitta på en hoj, dock satt jag på en pall. Får nog släppa tanken med att det inte ska vara hängröv, man ska ju trots allt sitta på hojen och inte gå runt på stan med stället.

Testade ett Alpinestar Charger LT strl 52 och den satt bra storleksmässigt men den var inte lika snygg som Berik Seca Evo LS1 7880.

Berik LS1-7932 BK hade dem i butiken men strl 54 var alldeles för litet.

Verkar skilja sig rätt mkt från märke till märke.

Struligt att man inte kan prova ställen innan man köper dem på nätet, dock vill jag inte gärna betala 10 000:- mer bara för att jag köper hos mc-handlaren när jag kan beställa billigare på nätet. Tyvärr har Mickes motor i Växjö inget fantastiskt utbud när det gäller mc-ställ så man kan inte testa den aktuella modellen som jag hade tänkt beställa via nätet.

Berik 5871 testade jag också, stl 56 och den satt bra dock är ju den två-delad. Hoppas storlekarna är samma även på helställ/icke 2delat.
:va

Här är vad jag hade tänkt att beställa från fc-moto.de

utrustningkopia.jpg

totalpris inklusive frakt ligger på 13 600:-

Last edited:
Jag håller med om att de är små i storlekarna, jag har dock hängröv i mitt Berik ställ men i övrigt sitter det bra :(

skickade iväg ett mail till fc-moto.de angående storleken. Frågade även om ryggskyddet som det stod skulle ingå gratis. Förstod inte riktigt om det hängde med gratis eller ej.

Jag har de stället i vit storlek 50 (186cm 82kg) sitter som ett korvskin.
De negativa med stället är innertyget som sitter som skit. Specielt i benen
där de alltid trasslar sig då man försöker trä i benen.
höftskydden får man alltid rätta till efter man satt på sig stället.
just dom där handskarna är väldigt små i storleken brukar ha 8 i handskar (L) men i dessa måste jag nästan ha XXL pga fingrarna är skitkorta.

men säger som borat " Its Nice!" :tummenupp

Jag har de stället i vit storlek 50 (186cm 82kg) sitter som ett korvskin.
De negativa med stället är innertyget som sitter som skit. Specielt i benen
där de alltid trasslar sig då man försöker trä i benen.
höftskydden får man alltid rätta till efter man satt på sig stället.
just dom där handskarna är väldigt små i storleken brukar ha 8 i handskar (L) men i dessa måste jag nästan ha XXL pga fingrarna är skitkorta.

men säger som borat " Its Nice!" :tummenupp

trasslar sig gör de alla när man försöker ta på dem men storlek 50? Det låter väldigt litet det, är du säker på att du fick på dig stället? :näsblod

Jag var iväg till Verona Motor idag i Ljungby och testade

LS1-5832-BK strl. 54
berik5832_whrd_mdl.jpg

den satt bra.

LS1-7932-BK strl.54
ls1_7932_bk.jpg

satt ok men var lite för tight vid bröstet.

52:or satt för tight så det blir nog 54 till slut iaf :tummenupp

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...