Berik 3214, storlekshjälp önskas!

doobidoo

Prata först, tänka sen!
Gick med
3 Sep 2005
Ort
-
Hoj
-
Är påväg och ordna mig ett Berik 3214 LS1 Laguna Seca via beställning över nätet. Såklart finns ju inte stället i någon affär här i Sverige att tillgå, så hoppas på att någon har ett sådant och kan ge mig ett humm om storlek.. Eller ja, 52 eller 54 är det högst troligen med mina 180cm 83kg, frågan är ju bara vilken utav dem.

Verkar vara ett relativt vanligt skinnställ, så jag hoppas på att någon med det stället kan ge mig lite matnyttig info! Dina mått, storlek på stället och hur det sitter på dig vore kanon och jag vore mycket tacksam!

Har möjlighet att prova ett annat Berikställ, 7932, hur är det i jämförelse - kan jag prova det och så är det i stort sett lika mot 3214?

Tack!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag gissar på 52
Det skulle jag också gissa på. Utan att ha provat just det där stället.

Jag är 180cm lång och brukar egentligen kunna ha storlek 52. Men för att få in magen utan att spränga dragkedjan i en skinnjacka för mc-körning så brukar jag behöva storlek 54. Och då väger jag en aning mer än trådstartaren.
 

doobidoo

Prata först, tänka sen!
Gick med
3 Sep 2005
Ort
-
Hoj
-
Har ni räknat in ett ryggskydd då? För på mitt nuvarande blir skinnstället som en storlek mindre om jag skippar ryggskyddet, men som såklart ska vara där.
Har IXS, strl. 52 och det sitter som ett korvskinn, men har hört att Berik ska vara små i storlekarna därav att jag funderar på 54...

Men vad tror ni, om jag ger mig på och prova det där Berik 7932 - får jag på mig ett 52 så bör väl 3214 strl. 52 sitta ganska likt?!

Bör väl kanske tillägga att det inte är rena 83 kg muskler, så liten kula på maggen finns allt som kan ställa till det med en lite för liten storlek.. Annars är det ganska jämnt fördelat, grova lår men det har inte varit något problem med skinnställ hittills..
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Ställen är gjorda för ryggskydd, inget problem. Har ett Berik 5832 i stl 54 (188cm/84kg) så den storleken vill du nog inte köpa.
 

doobidoo

Prata först, tänka sen!
Gick med
3 Sep 2005
Ort
-
Hoj
-
Ställen är gjorda för ryggskydd, inget problem. Har ett Berik 5832 i stl 54 (188cm/84kg) så den storleken vill du nog inte köpa.

Vi har alltså samma vikt, men jag är bra mkt kortare. Dvs, jag är rundare än dig - vilket borde medföra att jag borde ha samma storlek, för längden brukar ju inte vara allt för stor skillnad mellan 52/54, utan ökar desto mer till 56 av mina erfarenheter...

Antar jag.. :va
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Stället sitter tight på mig mest överallt och är snudd på kort. Jag står inte gärna rak utan att öppna dragkedjan helt, då har det ändå börjat töja lite på sig.

Vet inte om din modell är delbar, men räkna med att delbara ställ är lite rymligare i storlek pga delningen. Jag har 54 på 3 st ställ, Lindstrand och Berik helställ samt ett A-Stars delat. Det sista är störst.
 
Last edited:

doobidoo

Prata först, tänka sen!
Gick med
3 Sep 2005
Ort
-
Hoj
-
Stället sitter tight på mig mest överallt och är snudd på kort. Jag står inte gärna rak utan att öppna dragkedjan helt, då har det ändå börjat töja lite på sig.

Vet inte om din modell är delbar, men räkna med att delbara ställ är lite rymligare i storlek pga delningen. Jag har 54 på 3 st ställ, Lindstrand och Berik helställ samt ett A-Stars delat. Det sista är störst.

Men om då det stället sitter tight på dig, men är ändå kort.. hur ska då jag som har mer massa/ccm kunna ha ett mindre? Talar väl snarare åt motsatt håll i det fallet.

Stället i fråga är ett helställ.. systerstället 3213 (delbart) provade jag för ett par år sedan och har för mig att 54 satt tight... dock hade jag nog ytterligare extra trivselvikt då som gör att det inte riktigt går att förlita sig på...

Men talar ju för ett 52 i vilket fall, men är alldeles för rädd att det är åt helsike för litet.. visst kan man springa av sig ett och annat kilo, men jag vill ju gärna hinna använda det i år :D. Men samtidigt vill jag ju absolut inte ha ett ställ som är för stort! Därav att jag eftersöker någon med detta ställ som har lite mått och ge mig..

Tack för att ni tar er tid förresten!
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top