Bergrennen

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vi har inget liknande i Sverige.

Tyskland, Schweiz och Österrike har: Bergrennen!

Stäng av en kurvig snutt väg, strössla med halmbalar och - tJööör!


Lugnt och fint i historisk uppvisning:



SOHC-Hondan går fint, Guzzin har ett fantastiskt register och är bländande vacker, XTZ-Yamman låtar obeskrivligt tråkigt.


Eller full rulle med mer modernt material:



Man ser gärna innan vem som kommer att sätta sig i ett knasigt spår - eller rent av näbba.


Kul sport.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
XTZ/TRXen verkade ha lite förgasarstrul och igentäppt ljuddämpare. Kaworna ryker och gammelhondan gick lite på bakhjulet.

Sverige:

 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
På fyra hjul körs det ju ett "SM i Backe" och det borde väl gå att göra samma sak på 2 hjul?
Söderknallen i Sundsvall tror jag är med i den serien.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Vi har inget liknande i Sverige.

Tyskland, Schweiz och Österrike har: Bergrennen!

Stäng av en kurvig snutt väg, strössla med halmbalar och - tJööör!


Lugnt och fint i historisk uppvisning:



SOHC-Hondan går fint, Guzzin har ett fantastiskt register och är bländande vacker, XTZ-Yamman låtar obeskrivligt tråkigt.


Eller full rulle med mer modernt material:



Man ser gärna innan vem som kommer att sätta sig i ett knasigt spår - eller rent av näbba.


Kul sport.
Du vet hur mycket det här lockar mig va...?
Gnnnnn...men frågan är om något av loppen körs "utan ljudbegränsning".
Det är liksom ett måste för att ens överväga att ställa upp...
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Du vet hur mycket det här lockar mig va...?
Gnnnnn...men frågan är om något av loppen körs "utan ljudbegränsning".
Det är liksom ett måste för att ens överväga att ställa upp...
Tyskland, Schweiz och Österrike är inte platser som förknippas med "utan ljudbegränsning"
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Haft funderingar på att köra Landshaag. Har vänner som bor i närheten där som brukar åka dit och kolla och jag känner några som kör där med. Vet inte när någon Svensk senast körde ett sådant race? Så hade varit kul att ha med på meritlistan.

Men att köra ner till Österrike och köra 2 x friträning, 2 x kval och 2 x race och varje stint tar ca 1,5 minuter känns sådär.. :p Inte ens 10minuter kört på en hel helg!

Ett av åren låg dock det racet veckan innan Stare Mesto RRR-loppet i Tjeckien. Så man kunde tagit det på vägen hem då.

Man kör Europa Mästerskap i detta. 1000cc, 600cc, 250cc och supermoto.

European Hill Climb Championship 2023
22-23 april Landshaag Österrike
10-11 juni Julbach Österrike
1-2 juli Boècort Schweiz
7 augusti Spoleto For a di Cerro Italien
16-17 september Saline Voterra Italien

Sen går det backrace utanför det Mästerskapet med i Frankrike, Österrike och Italien. Såg det fanns 11 race listade på FIM,s sida för 2023.
 
Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Tyskland, Schweiz och Österrike är inte platser som förknippas med "utan ljudbegränsning"
Förvisso sant, men även i Tyskland och Österrike ser man i vissa sammanhang ett värde i "det kulturhistoriska arvet".
Det är ju tack och lov så att i många städer och byar är det en skillnad även för den icke motorintresserade. "Ett evigt dånande mellan april och september" är inte samma sak som "det dånar lite i vår lilla by en helg men vilken känsla med alla människor, det är trevligt att det händer något".

Lite som Grängesberg Revival 2022.
Ludvika kommun får lite turinstintäker, ett dött gruvområde lever upp en helg och vi galningar, ja vi får låta precis hur mycket vi vill. :)

Lite så här:
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Förvisso sant, men även i Tyskland och Österrike ser man i vissa sammanhang ett värde i "det kulturhistoriska arvet".
Det är ju tack och lov så att i många städer och byar är det en skillnad även för den icke motorintresserade. "Ett evigt dånande mellan april och september" är inte samma sak som "det dånar lite i vår lilla by en helg men vilken känsla med alla människor, det är trevligt att det händer något".

Lite som Grängesberg Revival 2022.
Ludvika kommun får lite turinstintäker, ett dött gruvområde lever upp en helg och vi galningar, ja vi får låta precis hur mycket vi vill. :)

Lite så här:


Jag förstår precis vad du menar, men att ta just Italienare som referens betyder ungefär ingenting. Dom är som barnungar inför allt som brummar.

Stod i kö i en liten håla med Laverdan. Mötande poliser stannar, vevar ner rutan och tecknar åt mig att gasa. "Rupp-snörf, rupp-snörf"

Glada miner, tummen upp och sedan försvann dom lika fort igen.
Okay, 4 decennier sedan, men jag tror inte det har ändrat sig mycket på den soliga sidan av bergen.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
I Tyskland förekommer(förekom) stadslopp med veteranbilar och hojar.
Både Bremerhaven och Hamburg hade fina lopp över en långhelg.
Men, det var inte precis bullrigt, på sin höjd lite försynt muller som slapp ut förbi dB-killers i både bilar o hojar.
Enda undantaget var året då Laverda hade jubileum och alla modeller inkl. V6 körde ett aningen upptrissat paradlopp i Bremerhaven,
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Skulle gärna åka och kolla på något liknande någon gång. Helst innan de förbjuds av miljöskäl. Då se både mc och bil.

Att få till något sådant i Sverige är nog helt kört. Det skulle ju förbjudas redan på idéstadiet om någon hörde att det är förbränningsmotorer i fordonen.

:yoparty
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vi har inget liknande i Sverige.

Tyskland, Schweiz och Österrike har: Bergrennen!

Stäng av en kurvig snutt väg, strössla med halmbalar och - tJööör!


Lugnt och fint i historisk uppvisning:



SOHC-Hondan går fint, Guzzin har ett fantastiskt register och är bländande vacker, XTZ-Yamman låtar obeskrivligt tråkigt.


Eller full rulle med mer modernt material:



Man ser gärna innan vem som kommer att sätta sig i ett knasigt spår - eller rent av näbba.


Kul sport.
OW01an i första klippet stod för en elegant farthöjning jmf övriga hojar. Visserligen modernaste hojen...

Och hur gjorde killen vid 1.45 i andra klippet för att låsa framhjulet i utgången av kurvan? T.o.m. om det varit fotboll hade han blivit utvisad för filmning!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tyskland, Schweiz och Österrike är inte platser som förknippas med "utan ljudbegränsning"

Jag tror att dom är toleranta när det gäller veteraner som körs på tävling, men allt nytt är dom ju hysteriska mot att det låter.

Jag har sett andra veteranfordon köras i parader med megafoner i tyskland

EDIT: Toker hann före medans jag skrev
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Killen som sopade in i räcket med motarden och slog några frivolter over styret, och sedan körde vidare gjorde bra reklam för hållbarheten på sin KTM?

Jag misstänker att han fick lite annorlunda gaffelvinkel
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Killen som sopade in i räcket med motarden och slog några frivolter over styret, och sedan körde vidare gjorde bra reklam för hållbarheten på sin KTM?

Jag misstänker att han fick lite annorlunda gaffelvinkel
Han gjorde rätt bra reklam för hållbarheten på honom själv också, dom flesta hade nog varit lite möra och groggy efter en sån övning :hihi
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Han gjorde rätt bra reklam för hållbarheten på honom själv också, dom flesta hade nog varit lite möra och groggy efter en sån övning :hihi

Äsh då, han var säkert under trettio år gammal, på den tiden reste jag mig också...

Nu är man handikappad i flera dagar om man har sovit på fel sätt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top