Beröm till försäkringsbolag m.fl.(!)

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
I söndags råkade jag ut för ett fel på bågen som kortade min Norge-semester från åtta till två dagar. Fruktansvärt surt eftersom jag verkligen behövde de där frihetsdagarna! Upptäckte eländet på kvällen och inledde åtgärder på måndag morgon.

Alltnog...
Största guldstjärnorna till:
-Hagen Bilservice i Vågåmo som på alla sätt försökte hjälpa mig, tekniskt och personligt. Kunnande och bemötande bortom det vanliga!
-Försäkringsbolaget Svedea som (i samarbete med SOS International) var suveräna att ha att göra med! Förståelse, snabbhet, professionalitet i hanteringen!!
-PRO-Bike Syd (där cykeln är köpt) för gott bemötande.

Ovanstående beröm handlar om det första steget; att få hem mig samt besluta om vad som ska ske med bågen. Får återkomma om de inte håller stilen hela vägen in i mål.

Vad som hände? Skruven (M12*50) till ett av huvudmotorfästena gick i tusen bitar under körning (jag kände en lätt duns mot vänsterbenet då den for iväg men kunde först inte hitta orsaken) , sannolikt beroende på materialfel, och lämnade kvar avsevärda delar av ytterdiametern och toppen längst in i ett hål med blindbotten. Jag skulle inte bli förvånad om man måste lyfta ramen för att komma åt...

Faktiskt första gången en Stor-Guzzi sviker mig - även de kan väl enstaka gånger göra en miss i kvalitetskontrollen när de tar emot leveranser från skruvtillverkare...

Last edited:
Ironin hade gått genom taket om du hade haft en Guzzi 'Norge' :rofl

Haha; särskilt som den ursprungliga Norgen (1920-talet om jag inte minns fel) väl fick sitt smeknamn efter att Carlo Guzzi själv bevisat Guzzis tillförlitlighet genom en resa Italien-Norge tur och retur...

Det ska fan va en guzzi om motorfästen ska börja flyga av. Ingen kan vara förvånad.

Om inte motorn ramlade ner på vägen, varför fortsatte du inte?

Får jag gissa att motorn förenar
"styrhuvud med framhjul"
med
"sving och bakhjul".
Lite som Ducati Panigale.
Börjar skruvarna/gängstängerna som fäster luftburken vid cylindrar brista på en Panigale eller cylindrarna spricka,
då är hojen snart delad i en del bestående av
"luftburk med styrhuvud, framgaffel och framhjul"
och en del bestående av
"resten av motorn med sving och bakhjul"
Hojen har gått av på mitten.
Med en gnutta flax känns det i hojen att nått allvarligt hänt och man hinner stanna.
Som TS hann. :) Om jag fattat det hela rätt.
Tror att BMW också har en sådan här konstruktion på några modeller.
Motorn "bärande del" mellan hojens framdel och bakdel.

Kan lägga till att också jag har goda erfarenheter av Svedea :) när det hänt.
Som jag inte vill ska hända. :(

Last edited:
Trist för dig att en härlig resa får ett snöpligt slut.
Får tillägga att Svedea behandlade mitt tidigare ärende precis så som man hoppas att ett försäkringsbolag ska göra.

Bra att du blev bra bemött.

Jag hade Svedea tidigare men bytte när deras försäkring inte gäller i snabb grupp på smc-kurs...

Kan bara hålla med TS om Svedea's bemötande.
Snabbt, enkel. personligt och utan strul! :tummenupp

Fans det verkligen ingen möjlighet att rensa hålet på platts och fortsätta resan med ett oplanerat stopp på några dagar?

Om ett av huvudmotorfästena kan splittras i tusen bitar så undrar man ju lite hur kvaliten är i övrigt med infästning av t ex framhjul, gaffel, sving mm och om även dessa lär ge sig ut på en egen resa med tiden.

Det var alltså en skruv, M12*50, som gick i bitar. "Kärnan" separerade från resten. Knappast något märkesrelaterat typfel eller allmänt dålig kvalitet. Jag har som sagt åkt stor-Guzzi under många, många år och det har varit helt bekymmersfritt - har aldrig tidigare blivit stående.

Ramen är utformad som en bred ögla vid motorfästet varför det är långt in till motorn/den gängade delen. Hålen linjerar heller inte 100% så de jag fick hjälp av vågade sig inte på att försöka rensa ur. Annars var det förstås min tanke också; att fixa det under en dags stillestånd, dra i en ny skruv och sedan åka vidare.
Att åka utan fix var inte att tänka på eftersom motorn är en bärande del och väger några kilon.

Kan bara hålla med om Svedea.
Jag körde omkull på gokartbana knix kurs på Rörken för några veckor sedan.
Jag klarade mig utan problem hojen blev skrapad böjt styre och bromshandtag gick av.
Lämnade in den för värdering och Svedea valde att lösta in den och fick in pengar på konto allt gick på under två veckor.
Otroligt smidigt och dom var bra att ha och göra med.

Gamla hojen var en Aprilia Tuono -07 rsv 1000 nu har jag en Aprilia Tuono v4 -12 :tummenupp

Svedea har varit snabba, proffsiga och schyssta mot mig med. När min 1 mån gamla hoj blev baxad och returnerades uppbruten, tjuvkopplad, misshandlad, klotad på bägge sidor så fick jag en ny istället för att de skulle laga den gamla. :tummenupp

Har också bra erfarenheter av Svedea. Dels när jag fick min hoj lagad efter att ha gnuggat högersidan i asfalt, och dels när jag ramlade av asfalten och bröt ryggen i höstas. Trevligt och hjälpsamt folk hela vägen.
Enda gången det var lite bök var väl när min tvåtaktare praktskar mitt i sommaren och jag blev bortkopplad i växeln hela tiden, men när jag väl fick tag på dem så var de väldigt hjälpsamma.

Enda gången det var lite bök var väl när min tvåtaktare praktskar mitt i sommaren och jag blev bortkopplad i växeln hela tiden, men när jag väl fick tag på dem så var de väldigt hjälpsamma.

Gick du i backen eller ersätter dom alltså en skuren 2T motor?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti