Berätta för mig!

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Hoj
ZX9-R och Scrambler 1200XC
Efter en större operation i vintras på ratbiken med bland annat byte av toppackning skulle jag ju även ställa ventilerna. Blev bra tyckte jag, men nu hör jag ett knackande ljud från ena sidan av motorn när den blivit varm, vilket tyder på motsatsen:huvet

Berätta för mig den som vet. Tyder knackningarna på att ventilspelet är för stort? Och i vilket fall, vad är konsekvenserna av dåligt ställda ventiler? Slitage på kammen eller bara effektförlust, eller vad händer?:va Har kanske kört ca 60mil efter renoveringen.

slitage på kammen och slitage på brickorna. man mosar brickorna o behöver byta dem till slut. kostar drygt 100 spänn st. mer än så vet jag dock inte

Ventiler med stort spel brukar slamra lite det brukar inte knacka, tyvärr.

Kolla så den inte läcker i avgasröret (mellan cyl/pipa), kan låta riktigt konstigt.

Lyssna på motorn genom att sätta en skruvmejsel mot örat och lyssna med spetsen på olika ställen på motorn.

/Fredde

Ventiler med stort spel brukar slamra lite det brukar inte knacka, tyvärr.

Kolla så den inte läcker i avgasröret (mellan cyl/pipa), kan låta riktigt konstigt.

Lyssna på motorn genom att sätta en skruvmejsel mot örat och lyssna med spetsen på olika ställen på motorn.

/Fredde

Tack för tipset. Får kanske göra en närmare undersökning då, innan jag tar nåt för självklart.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd