Kamikaze kid
Inget är omöjligt....
Snart vinter och gamla bettan ska uppdateras igen till -04.7
Byggde i våras i en hast ett dubbelt ljuddämpar arrangemang för att få ner ljudet istället för att korka igen med en DB killer och sänka effekten.
Resultatet blev bättre effekt och lägre och ett märkligt avgasljud.
Tack vare rörens olika längd från sista kollektorn så kommer ljudpuffarna ut i otakt och det låter som om nått går riktigt dåligt.
Nu gör den inte det utan rör på sig rätt bra.
Nu till saken.
Jag kommer uppdatera hojen och öka flödet ända från luftburk, spjällhus och topp.
Och jag tycker redan nu att rören inte räcker till i själva headersen (om vi nu ska kalla dem så.)
Innan ljudämparombyggnaden så såg det ut som om piporna skulle separera i skarvarna när som helst, nu ser det bättre ut men det trycker på rätt bra på fullvarv.
Så efter uppdateringen tror jag att rören inte kommer vara riktigt avstämda.
Röret idag är ett Arrows titan fullrace system så det är inte kattskit.
Men det är ju mer avpassat för en relativt standard motor om jag inte är helt på sidan av banan.
Så vet någon om något bra uträkningssystem för avgasrör?
Eller är bra på detta och vill assistera mig?
Jag vill hitta det perfekta för mina specifikationer så att köpa något färdigt är inte riktigt aktuellt.
En CBR1000RR 04 original ligger på ca 143 bakhjulshästar i min bänk som referens
Denna ligger idag på 175 bakhjulshästar.
Mitt mål i vinter är att passera 200 bakhjulshästar i samma bänk.
Inget jag har någonsomhelst nytta av så den diskussionen kan vi släppa.
Finns det något intresse i det så kan jag göra en byggtråd av det hela.
Den nya motorn kommer ha i princip samma botten som den gamla.
Högkompskolvar.
Det är en helt annan motor än den gamla så jag inte står med brallorna nere i vår och ingenting funkar.
Men kommer bli mer balanserad och lättad där det går.
En 08 topp (nej den passar inte) kommer moddas för att få de 2,5 mm större insugsventiler i titan som sitter i original, dessa passade inte i 04-07 toppen men väldigt mycket passar mellan de två olika topparna så endast 2 toppbultar passar inte och delen runt kamkedjan stämmer inte.
Oljereturen och nått uttag i toppen sitter fel men i övrigt så är det bolt on!
Den ska så klart portas och fixas allt vad det går och mirafräsas samt få ett set grymma kammar
ett 08 spjällhus som ska borras upp ett par mm för att öka flödet och få i sig så mycket det bara går och luftburken ska få sig ett betydligt bättre luftgenomsläpp och möjligen flaps som öppnar när det inte är övertryck via fartvinden.
Ungefär sisådär set projektet ut.
Så till att börja med lite beräkningar innan jag börjar såga i det.
Tackar på förhand
Byggde i våras i en hast ett dubbelt ljuddämpar arrangemang för att få ner ljudet istället för att korka igen med en DB killer och sänka effekten.
Resultatet blev bättre effekt och lägre och ett märkligt avgasljud.
Tack vare rörens olika längd från sista kollektorn så kommer ljudpuffarna ut i otakt och det låter som om nått går riktigt dåligt.
Nu gör den inte det utan rör på sig rätt bra.
Nu till saken.
Jag kommer uppdatera hojen och öka flödet ända från luftburk, spjällhus och topp.
Och jag tycker redan nu att rören inte räcker till i själva headersen (om vi nu ska kalla dem så.)
Innan ljudämparombyggnaden så såg det ut som om piporna skulle separera i skarvarna när som helst, nu ser det bättre ut men det trycker på rätt bra på fullvarv.
Så efter uppdateringen tror jag att rören inte kommer vara riktigt avstämda.
Röret idag är ett Arrows titan fullrace system så det är inte kattskit.
Men det är ju mer avpassat för en relativt standard motor om jag inte är helt på sidan av banan.
Så vet någon om något bra uträkningssystem för avgasrör?
Eller är bra på detta och vill assistera mig?
Jag vill hitta det perfekta för mina specifikationer så att köpa något färdigt är inte riktigt aktuellt.
En CBR1000RR 04 original ligger på ca 143 bakhjulshästar i min bänk som referens
Denna ligger idag på 175 bakhjulshästar.
Mitt mål i vinter är att passera 200 bakhjulshästar i samma bänk.
Inget jag har någonsomhelst nytta av så den diskussionen kan vi släppa.
Finns det något intresse i det så kan jag göra en byggtråd av det hela.
Den nya motorn kommer ha i princip samma botten som den gamla.
Högkompskolvar.
Det är en helt annan motor än den gamla så jag inte står med brallorna nere i vår och ingenting funkar.
Men kommer bli mer balanserad och lättad där det går.
En 08 topp (nej den passar inte) kommer moddas för att få de 2,5 mm större insugsventiler i titan som sitter i original, dessa passade inte i 04-07 toppen men väldigt mycket passar mellan de två olika topparna så endast 2 toppbultar passar inte och delen runt kamkedjan stämmer inte.
Oljereturen och nått uttag i toppen sitter fel men i övrigt så är det bolt on!

Den ska så klart portas och fixas allt vad det går och mirafräsas samt få ett set grymma kammar
ett 08 spjällhus som ska borras upp ett par mm för att öka flödet och få i sig så mycket det bara går och luftburken ska få sig ett betydligt bättre luftgenomsläpp och möjligen flaps som öppnar när det inte är övertryck via fartvinden.
Ungefär sisådär set projektet ut.
Så till att börja med lite beräkningar innan jag börjar såga i det.
Tackar på förhand