Beräkning avgasheaders

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Snart vinter och gamla bettan ska uppdateras igen till -04.7

Byggde i våras i en hast ett dubbelt ljuddämpar arrangemang för att få ner ljudet istället för att korka igen med en DB killer och sänka effekten.
Resultatet blev bättre effekt och lägre och ett märkligt avgasljud.
Tack vare rörens olika längd från sista kollektorn så kommer ljudpuffarna ut i otakt och det låter som om nått går riktigt dåligt.
Nu gör den inte det utan rör på sig rätt bra.

Nu till saken.
Jag kommer uppdatera hojen och öka flödet ända från luftburk, spjällhus och topp.
Och jag tycker redan nu att rören inte räcker till i själva headersen (om vi nu ska kalla dem så.)
Innan ljudämparombyggnaden så såg det ut som om piporna skulle separera i skarvarna när som helst, nu ser det bättre ut men det trycker på rätt bra på fullvarv.

Så efter uppdateringen tror jag att rören inte kommer vara riktigt avstämda.
Röret idag är ett Arrows titan fullrace system så det är inte kattskit.
Men det är ju mer avpassat för en relativt standard motor om jag inte är helt på sidan av banan.

Så vet någon om något bra uträkningssystem för avgasrör?
Eller är bra på detta och vill assistera mig?
Jag vill hitta det perfekta för mina specifikationer så att köpa något färdigt är inte riktigt aktuellt.

En CBR1000RR 04 original ligger på ca 143 bakhjulshästar i min bänk som referens
Denna ligger idag på 175 bakhjulshästar.
Mitt mål i vinter är att passera 200 bakhjulshästar i samma bänk.
Inget jag har någonsomhelst nytta av så den diskussionen kan vi släppa.

Finns det något intresse i det så kan jag göra en byggtråd av det hela.

Den nya motorn kommer ha i princip samma botten som den gamla.
Högkompskolvar.
Det är en helt annan motor än den gamla så jag inte står med brallorna nere i vår och ingenting funkar.
Men kommer bli mer balanserad och lättad där det går.
En 08 topp (nej den passar inte) kommer moddas för att få de 2,5 mm större insugsventiler i titan som sitter i original, dessa passade inte i 04-07 toppen men väldigt mycket passar mellan de två olika topparna så endast 2 toppbultar passar inte och delen runt kamkedjan stämmer inte.
Oljereturen och nått uttag i toppen sitter fel men i övrigt så är det bolt on! :rolleyes:
Den ska så klart portas och fixas allt vad det går och mirafräsas samt få ett set grymma kammar

ett 08 spjällhus som ska borras upp ett par mm för att öka flödet och få i sig så mycket det bara går och luftburken ska få sig ett betydligt bättre luftgenomsläpp och möjligen flaps som öppnar när det inte är övertryck via fartvinden.

Ungefär sisådär set projektet ut.
Så till att börja med lite beräkningar innan jag börjar såga i det.

Tackar på förhand
 

Bifogat

  • IMG_0700.jpg
    IMG_0700.jpg
    233 KB · Visningar: 226
Beräkning

Visst kan du få hjälp med det, men då måste du börja speca så många data som möjligt om vad du vill nå.
Jag tillverkar kamaxlar och beräknar hela motorkonceptet, så starta din byggtråd så åker vi.:tummenupp

Mvh Pelle :)
 
Där finns program för att beräkna headers men de som är bättre än en miniräknare kostar en mindre förmögenhet och finns inte pirat. Även de häftigare programmen är dock inte i närheten av empiriska tester i precision.

Min gissning är att du inte kommer att spöa Arrows i effekt eller vikt utan att provbygga mängder av system först.

Jag hade börjat med att mäta upp systemets längder och diametrar samt kamtiderna. Sedan pillar du in värdena i någon av de mängder basic kalkulatorer som du hittar om du googlar "exhaust header design" och tar det därifrån....

Har du fler bilder på grenen i ditt dämpararrangemang?
 
Bra tråd....ingen som kan göra ett program som räknar ut vilken grov lek man helt ska ha på rören från avgasport ut till ljudämparna beronde på cc och andra faktorer.
 
Njae

Bra tråd....ingen som kan göra ett program som räknar ut vilken grov lek man helt ska ha på rören från avgasport ut till ljudämparna beronde på cc och andra faktorer.

Nej så enkelt är det inte :va utan det stämmer helt som Boris säger att det går åt svindyra program för att närma sig sanningen, därefter många års erfarenhet och känsla för att ratta dessa program.

Så de e som vanligt.....inga genvägar.

Mvh Pelle/LillaFarbrorn :tummenupp
 
Bra tråd....ingen som kan göra ett program som räknar ut vilken grov lek man helt ska ha på rören från avgasport ut till ljudämparna beronde på cc och andra faktorer.

Som jag skrev så finns där en uppsjö av simpla program för att beräkna headers som gör att man åtminstone inte hamnar helt fel. Skall man däremot simulera vad som är optimalt (eller så bra man kan) så är det flödessimulering på hög nivå och ändå blir det inte bättre än vad kloka gubbar presterar på känsla....
 
Detta låter spännande.
Jag gick i tankarna och bygga om mitt avgasystem så jag kan gå på ett vanligt slip-on.
Zx6r har ju ett bafflat jätterör som det inte är så lätt att hitta ljuddämpare till.

Sååå. Vad behöver man veta i ett sånt basicprogram

Edit, räknas detta som kapning :D
 
Detta låter spännande.
Jag gick i tankarna och bygga om mitt avgasystem så jag kan gå på ett vanligt slip-on.
Zx6r har ju ett bafflat jätterör som det inte är så lätt att hitta ljuddämpare till.

Sååå. Vad behöver man veta i ett sånt basicprogram

Edit, räknas detta som kapning :D

För lat för att googla?

http://www.wallaceracing.com/header_length.php är ett av otala exempel på rudimentära kalkylatorer....

Pipemax är en av de bättre billighetsprogrammen 45$
 
Last edited:
Tråkigt nog..

Detta låter spännande.
Jag gick i tankarna och bygga om mitt avgasystem så jag kan gå på ett vanligt slip-on.
Zx6r har ju ett bafflat jätterör som det inte är så lätt att hitta ljuddämpare till.

Sååå. Vad behöver man veta i ett sånt basicprogram

Edit, räknas detta som kapning :D


Livet är inte riktigt så enkelt, man måste börja i mitten eller i hjärtat och kolla på geometrin vad som tillåts i varje fall, men det finns verkligen mycket att hämta, en tillverkare måste ta hänsyn till ljud, bränsleförbrukning etc.
Vi har helt fria tyglar och kan ta stora steg efter duktiga fabrikskonstruktörer, man undersöker alltid en std setup för att få en uppfattning om vad fabriken haft för uppfattning om vad motorn passar för.

Mvh LillaFarbrorn:)
 
Trevligt med lite svar :)

Jag får väl starta med att anpassa-08 toppen till -04 blocket.
Som sagt så har jag lösa delar så 175 kusars snurran förblir intakt av säkerhetsskäl.

Pelle, vi kommer nog ha en del att diskutera då :o)
Vad är det för motorer du pysslar med?

Är självlärd och många diskussioner med min vän Dr.Bike (RIP) samt Henning Larsson som drev LHL motor med samarbete med Bla Grottis (RIP) där de byggde motorer till tex Cralle.
Det är Hennings gamla bänk jag har och Henning finns runt i faggorna.
sen är jag och jobbar lite på PBZ i Uppsala men det är mest pys å fräsbilar.
Men galna idéer finns som jag vill testa för att se om det går.
Har byggt en CBR1195RR med bra tryck men det var mest standard bitar och inget konstigt förutom BB motor i en CBR900RR ram, dock med toppen mellan rambenen som egentligen inte går.
En CBR900RR med en 20000:- budget ink hoj som skulle bli en ERF hoj, slutade på 145 hästar på hjulet, byggdes med Dr.Bike och finns kvar i min ägo.
Med mera med mera.

Men nu så skall slutmålet med CBR1000RR nås och den ska rastas i något Rookie1000 och nått ERF.
Så lite hållbarhet bör motorn innehålla.
Men denna snurran är inte känd för att rasa nu och då så det känns inte så oroväckade.
Men ska så klart försöka undvika titthål i vevhuset!
 
Ingen av er som har monterat ett bigbore kit i en R4 1000cc?, visst det lär inge gå tävla med den i 1000cc klassen men bara som en kul grej..att montera i en annan motor är inte riktigt vad jag menar ut borra ur orginal cylindrarna eller montera stål fonder och smacka i så stora kolvar det går.

Twinarna bigboras ganska flitigt nu för tiden, även aprilias V4a har jag sätt fått bigbore av en i usa.

Hojarna blir så mycket roligare :)
 
Byggtråd tack :)
 
LillaFarborn

Hej

Jag är uppfödd i bromsbänksrum på utvecklingsavdelningen på Huskvarna AB jobbar nu med programvaror som flera av
formel 1 teamen, Nascar teamen mfl. jobbar med, det är ett renodlat racingprogram.
Det har blivit mest biljobb, bla. åt Königsegg, Dragracing, mm.

Mitt hoj intresse har gjort att det nu blivit lite av den varan.
Som Boris nämner så kan många saker göras väldigt bra av kloka gubbar men en hel del saker görs endast med precision i matematikprogram. Störst framgång blir när kloka gubbar och duktiga programerare möts.:)

Annars är jag Hayabusa Turbofanatiker förnärvarande är den specad för 800 pållar :) man e ju blyg och vill inte vara värst.

Mvh LillaFarbrorn
Sugen på ERF:tummenupp:tummenupp
 
Hej

Jag är uppfödd i bromsbänksrum på utvecklingsavdelningen på Huskvarna AB jobbar nu med programvaror som flera av
formel 1 teamen, Nascar teamen mfl. jobbar med, det är ett renodlat racingprogram.
Det har blivit mest biljobb, bla. åt Königsegg, Dragracing, mm.

Mitt hoj intresse har gjort att det nu blivit lite av den varan.
Som Boris nämner så kan många saker göras väldigt bra av kloka gubbar men en hel del saker görs endast med precision i matematikprogram. Störst framgång blir när kloka gubbar och duktiga programerare möts.:)

Annars är jag Hayabusa Turbofanatiker förnärvarande är den specad för 800 pållar :) man e ju blyg och vill inte vara värst.

Mvh LillaFarbrorn
Sugen på ERF:tummenupp:tummenupp

Se där!
Kan bli bra detta...
Ska bara komma igång med skruvandet.
Steg ett är att bli klar med firmaflytten.
steg två är att se till att allt står där det ska i verkstan och sen jävlar!
 
Kolla på topplocksverkstan/ Erland Cox.. Tycker att han skrivit en del nyttigt på sin tekniksida
 
Står lite om det i Four-stroke performance tuning, men det verkar vara mest basic formler.

F.ö tycker jag att du ska göra en byggtråd. Det hade blivit en av de intressantare trådarna på SH :)
 
Har tyvärr inte hunnit med min motor men hoppas kunna sätta klorna i den för att se om det höverhuvudtaget går i December.
Har ett Hyabusapussel och en CBR600RR motor en VFR750 och.... som ska fixas först.
Men ska försöka sticka emellan med mitt projekt en stund.

Just nu hemma med sjuk dotter...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top