Beräkning av bostadsbidrag

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Varför är det inte enbart den gemensamma inkomsten som räknas vid beräkning av bostadsbidrag för barnfamiljer? Jag menar, om mannen tjänar strax över försäkringskassans gräns (lite drygt 200k/år) och kvinnan för tillfället pluggar, så är ju fortfarande den gemensamma inkomsten urusel.

Varför är det inte enbart den gemensamma inkomsten som räknas vid beräkning av bostadsbidrag för barnfamiljer? Jag menar, om mannen tjänar strax över försäkringskassans gräns (lite drygt 200k/år) och kvinnan för tillfället pluggar, så är ju fortfarande den gemensamma inkomsten urusel.

Vad är problemet? Om du tjänar 15000 i månaden och din sambo 0 eller om båda tjänar 7500 kr, det blir ju samma summa, visserligen går det lite mer i skatt i det första fallet som dock mer än väl uppvägs av din sambos icke beskattningsbara inkomst (studiebidraget). Eller du menar att det ska vara olika gräns om man bor själv eller ihop med någon?

Vad är problemet? Om du tjänar 15000 i månaden och din sambo 0 eller om båda tjänar 7500 kr, det blir ju samma summa, visserligen går det lite mer i skatt i det första fallet som dock mer än väl uppvägs av din sambos icke beskattningsbara inkomst (studiebidraget). Eller du menar att det ska vara olika gräns om man bor själv eller ihop med någon?

Jag undrade mest över principen. Om båda har låg inkomst kan man få nån hundring i bidrag, men om samma gemensamma totalsumma enbart ligger på den enes inkomst så är det inte säkert att kraven uppfylls.

Är det så det finns en tanke med detta, t.ex. att båda ska uppmuntras att dela på arbetsinsatser och hemmavarande?

Jag undrade mest över principen. Om båda har låg inkomst kan man få nån hundring i bidrag, men om samma gemensamma totalsumma enbart ligger på den enes inkomst så är det inte säkert att kraven uppfylls.

Är det så det finns en tanke med detta, t.ex. att båda ska uppmuntras att dela på arbetsinsatser och hemmavarande?

Nu är jag med, det är märkligt, antingen har man råd att bo på ett ställe eller inte. Vem som tjänar pengarna borde vara egalt.

Förmodligen. Det kan ju verka lite konstigt om nån snubbe med bra lön och hemmafru som sköter markservicen skall ha bostadsbidrag.

Hela bostadsbidragsgrejen är i sig lätt absurd. För en 20-25 år sedan var det nästan ett generellt utgående bidrag. Varenda käft fick det.

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!