TomK
hela världen är min rejsingbana
Om man tittar på bänkningen av min KTM när den hade en 40mm Mikuni, så börjar effektkurvan klinga av vid ca 6.000rpm och max effekt uppnås vid 7.000-7.500rpm. Det användbara registret sträcker sig dock en bit till - ca 8.500-9.000rpm. Jag skulle vilja flytta max-effekten till någonstans mellan 8-8.5 tusen rpm och då förstås kunna plocka ut mer effekt än de 63 bromsade hästarna. Nu sitter det iofs monterat en 41mm Keihin FCR, men jag tror inte det räcker.
Motorn (en LC4) har 76mm slag, 105mm cylle (totalt 658cc), kraftigt bearbetad topp med dubbla 36mm insugsventiler och uppgraderad med 32mm avgasventiler (30 original) och en specialtillverkad race-kam (högt, långt lyft - vet ej närmare detaljer). Helsystem som ska andas bra och en öppnad luftburk (som dock ska tas bort helt och skumplastfiltret ersättas med ett K&N-filter).
Finns det något enkelt sätt eller tumregel för att räkna ut vilken storlek på förgasare som skulle göra sig bäst ? T.ex. någon Mikuni HSR45 el.dyl. ?
Motorn (en LC4) har 76mm slag, 105mm cylle (totalt 658cc), kraftigt bearbetad topp med dubbla 36mm insugsventiler och uppgraderad med 32mm avgasventiler (30 original) och en specialtillverkad race-kam (högt, långt lyft - vet ej närmare detaljer). Helsystem som ska andas bra och en öppnad luftburk (som dock ska tas bort helt och skumplastfiltret ersättas med ett K&N-filter).
Finns det något enkelt sätt eller tumregel för att räkna ut vilken storlek på förgasare som skulle göra sig bäst ? T.ex. någon Mikuni HSR45 el.dyl. ?