Beräkna storlek på 4t-förgasare ?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Om man tittar på bänkningen av min KTM när den hade en 40mm Mikuni, så börjar effektkurvan klinga av vid ca 6.000rpm och max effekt uppnås vid 7.000-7.500rpm. Det användbara registret sträcker sig dock en bit till - ca 8.500-9.000rpm. Jag skulle vilja flytta max-effekten till någonstans mellan 8-8.5 tusen rpm och då förstås kunna plocka ut mer effekt än de 63 bromsade hästarna. Nu sitter det iofs monterat en 41mm Keihin FCR, men jag tror inte det räcker.

Motorn (en LC4) har 76mm slag, 105mm cylle (totalt 658cc), kraftigt bearbetad topp med dubbla 36mm insugsventiler och uppgraderad med 32mm avgasventiler (30 original) och en specialtillverkad race-kam (högt, långt lyft - vet ej närmare detaljer). Helsystem som ska andas bra och en öppnad luftburk (som dock ska tas bort helt och skumplastfiltret ersättas med ett K&N-filter).

Finns det något enkelt sätt eller tumregel för att räkna ut vilken storlek på förgasare som skulle göra sig bäst ? T.ex. någon Mikuni HSR45 el.dyl. ?

Ja du, önskar jag visste. Går man till Bell's 4t trim bok så tycker han att en 37
mm flatslide räcker till en
500-650 cc som lämnar toppeffekt vid 8500 rpm.

Nej, jag tror inte det finns nåt sätt att tumregelmässigt säga vad du ska ha.
Kanske en avancerad motorsimulering kan ge en hint.

Var har du max vrid nu ? Och hur mycket vrid ?
/u

I grova drag kan man säga att en storlek på förgasare kan ge x antal hk.
Ungefär som man bestyckar turbo.

Jämför med lite andra hojar hur stora dom har.
Dilemmat är att du troligtvis tappar 5 hk vid 4000rpm om du får 2 till vid 8000.

Ett tips är att kolla lite närmare på hur långa primär rören i avgasrören är. Det är ganska kinkigt på stånkor med lite trim på. Har du möjlighet, så korta dom 1-2 tum.

Dynokurvan från 40mm-förgasaren http://irt.slu.se/tomk/mc/pics/dyno_658_MikuniTM40.jpg Det är de högre kurvorna. Svackan vid 3-5 tusen är en bänkningsteknisk detalj (avstängd acc.pump och just där vrider man på fullt). Max vrid vid just 6.000rpm och då ca 68Nm.

Jag vet ju inte helt säkert om det är förgasaren som är den strypande faktorn. Jag ska öppna upp så att luftburken och filtret inte hämmar flödet och avgassystemet ska bytas till ett som klarar ljudkraven (större ljuddämpare och en lite annan utformning med andra ord). Därefter är det egentligen läge för bänkning med nuvarande 41mm förgasare och se var det hela landar.

När man tittar på andra hojar (dock sällan enstånkor) så är det många som har större förgasare i förhållande till cylindervolymen, men jag vill ju inte få ett kraftigt tapp i låg- och mellanregistret till förmån för någon enstaka liten hästkraft på toppen - då försvinner körbarheten.

TomK skrev:
När man tittar på andra hojar (dock sällan enstånkor) så är det många som har större förgasare i förhållande till cylindervolymen, men jag vill ju inte få ett kraftigt tapp i låg- och mellanregistret till förmån för någon enstaka liten hästkraft på toppen - då försvinner körbarheten.

Dom "små-cylindriga" motorerna brukar, för det mesta, varva nästan det dubbla. Men medelgashastigheten hamnar ganska lika i alla fall.

Ang. kurvorna: Vid 7024 rpm SKA vridet i Nm vara samma som effekten i hk, en naturlag. Annars är det nåt fel på kurvorna.
Tycker inte dom stämmer på den punkten. Ser jag fel ?
Edit: effekten i kW va ? dvs Jag såg fel...
/u

Prova att flytta insugskammen att öppna 5 grader senare samt avgaskammen att öppna 5 grader tidigare samt montera större 'stepped' avgaskrökar. Var noggran med att verifiera kolv/ventilavstånd runt +/- 10 grader TDC när båda ventiler är på väg till att öppna/stänga.

andersbrink skrev:
Prova att flytta insugskammen att öppna 5 grader senare samt avgaskammen att öppna 5 grader tidigare samt montera större 'stepped' avgaskrökar. Var noggran med att verifiera kolv/ventilavstånd runt +/- 10 grader TDC när båda ventiler är på väg till att öppna/stänga.

Singelkam va?

Skall du åka mikuni så är det TMR som gäller, tror 42mm är precis lagom. De som bygger Husor med mycket trim åker ofta lätt uppborrad Keihin FCR41, jag tror definitivt 45 blir för stort.

Mats757 skrev:

Är man på jakt efter fler hästar än alla andra lär man kanske kontakta en kamslipare, t.ex. Örjan (som man kommer i kontakt via Dr.Bike) så fixar han det åt dig enligt dina specifikationer. En modda en kamlob kostar runt 300 kronor, dvs 4 x 300 = ca 1200 pix för en omslipad kamaxel med maxvridet uppflyttat ca 500 varv, dvs mer toppeffekt.

Boris JR skrev:
Skall du åka mikuni så är det TMR som gäller, tror 42mm är precis lagom. De som bygger Husor med mycket trim åker ofta lätt uppborrad Keihin FCR41, jag tror definitivt 45 blir för stort.

Det är en FCR41:a som jag har sitter på just nu och den ska nog inte vara så svårt att fräsa upp en liten bit (hej Roffe!! :D ). Det är väl det och hela arrangemanget med luftburk och filter som ska fixas först i så fall och så bänka och se om det gått åt rätt håll. Att ändra kamtiderna som Anders föreslår, får vänta som en sista option, om det visar sig att övriga åtgärder inte räcker till.

Kammen och toppjobbet liksom anvisningarna för balansering och lättning av vevpartiet kommer från en av konstruktörerna av de ursprungliga LC4-motorerna och har trimmat många av fabrikshojarna, så de bitarna torde vara någotsånär rätt :)

Tänk bara på att insugningsljud också räknas in i ljudmätningen, rätt trist att bomma ett ljudtest pga detta.
Kolla bara så du får ett KN filter som flödar bättre än ditt orginalfilter då det är långt ifrån säkert, ju mer filterarea desto bättre. Annars funkar det att endast använda ett orginalfilter icke inoljat då det inte dammar och sen olja det vid dammande underlag.

Sätt upp cykeln i bänk kör en repa och sen av med luftfiltret och öppna locket kör en repa till och kolla hur mycket din A/F ratio ändras samt om du får mer kräm. Jag är klart skeptisk till att orginalburkens flöde inte skulle räcka om den öppnas lite.

KTM använde någon form av KN på sina fabrikare tillsammans med en tratt men det kan man nog glömma pga ljudkraven

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti