Bensintillsats

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Hej
Nån som har erfarenhet kring bensintillsatser? Är det bara hokus pokus eller är det något man bör pytsa i med jämna mellanrum? Har förgasare.
 
Brukar pytsa i ett par cl tvåtaktolja när jag tankat, tänker att det skyddar lite mot korrosion med dagens spritinblandning i soppan.
Annars tror jag inte att bensintillsatser gör någon större nytta i förgasarmotorer, de är mer designade för rengöring och smörjning av insprutningssystem.
 
Hej
Nån som har erfarenhet kring bensintillsatser? Är det bara hokus pokus eller är det något man bör pytsa i med jämna mellanrum? Har förgasare.
Enligt min kompis på Volvo Cars materiallab (kemi) så funkar bränslekonservering utmärkt - råkade själv ut för att min Honda atv inte startade efter ett vinteruppehåll - han blandade till en häxbrygd att hälla i tanken (som var nästan full med gammal 95-bensin) - sedan startade den nästan direkt. Undvik 95 i tanken över vintern - kör 98 eller Aspen så bör du klara dig utan tillsatser
 
Enligt min kompis på Volvo Cars materiallab (kemi) så funkar bränslekonservering utmärkt - råkade själv ut för att min Honda atv inte startade efter ett vinteruppehåll - han blandade till en häxbrygd att hälla i tanken (som var nästan full med gammal 95-bensin) - sedan startade den nästan direkt. Undvik 95 i tanken över vintern - kör 98 eller Aspen så bör du klara dig utan tillsatser
Ok, så under vinterförvaring kan det vara bra men att blanda i en tillsats för att "rengöra" en förgasare är pengarna i sjön?
 
Jag har räddat ett par hojar som stått länge, flera år, och som gick riktigt illa efter uppstart genom att slå en flaska injektorrengöring i 5 liter bensin och köra upp det i två omgångar, typ som avkalkning av kaffebryggaren.
Nu är väl sådan rengöring mest lacknafta eller liknande men verkar funka hyfsat.
Men jag skulle inte slå i det bara för att.
Då är det riktiga stabiliseringsmedel som gäller, typ Redline och STP.
 
Ok, så under vinterförvaring kan det vara bra men att blanda i en tillsats för att "rengöra" en förgasare är pengarna i sjön?
Jag skulle tro att det räcker med att köra så det finns 98 oktan i tanken. Själv kör jag 98 på mina hojar + tillsats. De står varmt så de lättflyktiga ämnena i bensin har troligen lite lättare att dunsta än i kallgarage. Använder STA-BIL efter tips från "kemisten"
Men..... började inte med det förrän skitbränslena introducerades (dvs dagens 95 oktan). Det var bättre förr - när jag började köra hoj så kostade bensinen lika många ören per liter som oktantalet - idag kostar den snart lika många kronor......
 
Ok, så under vinterförvaring kan det vara bra men att blanda i en tillsats för att "rengöra" en förgasare är pengarna i sjön?

Om man vill ha förgasare/insprut rena är det billigare o dra i några matskedar lacknafta var 5 tank eller så.

Aspen är bra konservsoppa.

Täpper man till tankavluftningen med en slangklämmtång
så håller sig bränslet över vintern för dom lätta komponenterna avdunstar inte , finns t.o.m butan med gaspunkt 0 grader vid 1atm i bensin...den är ju borta snabbt i ett varmgarage

Tips för vintetfordon som stått över sommaren typ skoter/snöplogatven och det är kallt och om dom står kallt

Om ni har campingkök med såna här engångs 230gr tuber
Frys ned tuben till -20 , sen bränner ni av den enda gas som fortarande dunstar - propan med gaspunkt -40.

När den slocknar , stoppa in tuben igen i frysen o kyl ned till -20.

Sen har ni nu butan som är i vätskefas fast ni klipper burken , konservöppnare i botten me taggen mot sidan.
Öppna upp o häll i tanken

Ni har nu vintersoppa deluxe o inte bara renoverad skiten startar..

Man kan tillerka vintersoppa om ni bort jävligt kallt med denna metod.
Bränslet måste förvaras kallt sen för butanet vill gasa av ovanför noll
 
Men, är det någon som har haft problem som kan relateras till bränslet efter en säsongförvaring?
Jag har ändå 13 hojar och tre snöskotrar, alla körs inte ens varje säsong, och det har aldrig varit problem med bränslet.
Om hojen står över vintern, det vill säga mindre än sex månader, så är jag tämligen säker på att man inte behöver göra någonting alls.
Undantaget är om du förvarar den så att det kan bli kondens, då skulle jag säga att full tank är det enklaste.
Allt annat är att göra ett helt onödigt jobb, det är i alla fall min erfarenhet.
 
Men, är det någon som har haft problem som kan relateras till bränslet efter en säsongförvaring?
Jag har ändå 13 hojar och tre snöskotrar, alla körs inte ens varje säsong, och det har aldrig varit problem med bränslet.
Om hojen står över vintern, det vill säga mindre än sex månader, så är jag tämligen säker på att man inte behöver göra någonting alls.
Undantaget är om du förvarar den så att det kan bli kondens, då skulle jag säga att full tank är det enklaste.
Allt annat är att göra ett helt onödigt jobb, det är i alla fall min erfarenhet.
Ja se #3
 
Men, är det någon som har haft problem som kan relateras till bränslet efter en säsongförvaring?
Jag har ändå 13 hojar och tre snöskotrar, alla körs inte ens varje säsong, och det har aldrig varit problem med bränslet.
Om hojen står över vintern, det vill säga mindre än sex månader, så är jag tämligen säker på att man inte behöver göra någonting alls.
Undantaget är om du förvarar den så att det kan bli kondens, då skulle jag säga att full tank är det enklaste.
Allt annat är att göra ett helt onödigt jobb, det är i alla fall min erfarenhet.
Ja, absolut. Veteranhojen är mycket svårstartad efter ett halvår med 95 i tanken och förgasarnas lågfartsmunstycke beckar igen efter bara någon månad. Med alkylat funkar det klockrent.

Dock ska sägas att tanken är mycket mer välventilerad än vad som är lämpligt, förgasarna har en högst tveksam konstruktion och soppakranen är lite lagom otät.

BMWn har insprutning samt minimal tankventilation och går fint på sin gamla 95 efter ett år förvarad utomhus.
 
Hojen från andra världskriget som stått med Aspen i tanken sex år startade andra kicken.
Hade glömt ställa ner tändningen på första kicken så den sparkade tebax.
 
Tack för återkopplingarna.
Då verkar det som att det faktiskt kan finnas ett bekymmer med detta.
Kan vara bra att ha med sig i minnesbanken inför framtida utmaningar :tummenupp
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top