Bensintank från tyskland?

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia rsv
Hej! Jag har en fråga ang. tankhålet på den röda tanken som är från en tysk cbr 929:a. Det är mindre än hålet som är på min "svenska" cbr 929:a.

Någon som vet varför?

Bifogat

• tysktank.JPG
    tysktank.JPG
    59.2 KB · Visningar: 64
  • svensktank.JPG
    svensktank.JPG
    72.5 KB · Visningar: 46
I Sverige är det (de var i alla fall så förr) att munstycket på pumparna för blyfri 95 är smalare än de andra smakerna, det är för att du inte skulle råka tanka blyad bensin i en bil/mc som är utrustad med katalysator.

De modeller som är utrustade med kat har följaktligen ett mindre hål i tankpåfyllningen, precis som på bilden.

Antagligen så har den röda hojen katalysator, och den andra inte? Årsmodell?

Last edited:
När jag imporerade min supra så var man tvungen att ha en strypning i tankhålet, detta för att inte få i blyad bensin som just Spirit säger.

MvH
Marcus

Den gula tanken är från min 929:a -01, den röda är från en 929:a-00 eller -01:a.

Hmmm... jag vet inte vad som gäller i tyskland. Men hur som helst så sabbar man en katalysator om man kör med blyad bensin. Det är med all säkerhet därför den där förträngningen sitter där.

men vi har ju inte de systemet här hemma :va

Jag vet inte hur det är nu (har inte tänkt på detta på flera år), men vi har definitivt haft det tidigare!

alla 929 med lamda sond o kat(så kallad carlifornia modell) har det mindre tank hålet, för att man inte ska slå i fel soppa.

Jag misstänkte nog att det kunde vara något i stil med vad ni svarat, men jag blev lite fundersam när bensintanken kom från tyskland och den inte såg ut exakt som den jag redan hade.
Tack för svaren:tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...