Bensintank att gömma under att "tank skal" av plast

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Satt och googlade lite på cafe racers och då hittade jag denna sida https://caferacerseats.co.uk/tanks-and-tank-covers där det finns "tank covers" på klassiska tankar, finns det några lämpliga "universal tankar" att köpa som kan kan montera under ett sånt här skal? Det behöver ju kanske inte vara hoj tankar utan kan väl vara vilken form av tank som klarar av bensin.

Om man inte skall ha en långfärdsmaskin så skulle det ju räcka med en tank på ena halvan av ramen och sen kan man ju ha batteri och annat jox gömt på andra sidan. annars så kan man ju ha två tankar på respektive sida om ramen.

Klart att man kan svetsa en egen tank att gömma under skalet men då skall man ju verkligen bemästra svetsningen så man får det tätt, är väl i och för sig betydligt lättare att göra en sån tank än att svetsa en "riktig tank" då den säkert kan göras mycket enklare i formen och att det inte gör så mycket om det slår sig och blir fult då den ändå inte synns.

Nån som har nåt tips på nån form av lämplig tank att gömma under ett skal

nja, universaltankar är det nog dåligt med- men din originaltank kan du väl nyttja??- vill du ha mindre volym så kapa ner den och sätt batteri o annat bröte på ena sidan bara?
sen kostar väl inte en replica tank inte såååå förskräckligt mycket mer än detta halvfusk som inte är det ena eller det andra ändå.

//jj

Jag tycker idén är toppen, och har haft samma funderingar. Mina svetsarkontakter svetsar inte i lövtunna japanska tankar, och detta är ju en naturlig fortsättning på byggen. Att få plats med jox i ena tankhalvan alltså.

En "åka till stranden" hoj behöver ju inte 15 liters tank direkt. Mycket enklare att kapa bort allt och bara spara den lackerade synliga delen av tanken på sitt budgetbygge, och fylla ena sidan med en universaltank, och stoppa el under andra halvan.

Jag har tyvärr inga bättre tips än en Fiddy/minicross tank i plast, rymmer nog 6-7 liter och lämnar massor av plats kvar under originaltanken. Tanklocksflänsen sticker man bara upp genom det gamla tanklockshålet.

Om man skall kapa ner och svetsa om originaltanken så tex batteri får plats under ena halvan så krävs det ju ganska mycket kunskap om svetsning då det hela skall bli tätt och dessutom inte slå sig och se ut allmänt för djävligt ut. Visst kan man köpa en replicatank hyfsat billigt på eBay men om man vill få till en egen design av en tank är det ju lite värre då skall man ju åter igen bemästra både plåtslagning och svetsningen på en för mig hyfsat hög nivå för att dels få till tanken som man vill men även lyckas svetsa ihop det hela så det blir tätt, tror nog att jag skulle kunna knacka till delarna till att bygga en tank men att sen svetsa ihop den så den blir tät skulle nog skita sig för mig då jag inte bemästrar tigsvetsning och inte har tid att lära mig tigsvetsa så bra att jag kan få en tank tät. Då skulle det ju vara betydligt enklare med en plasttank som göms under ett egen gjutet glasfiberskal av egen design.

Då det gäller påfyllningen så tänker jag mig att man även skulle kunna tex ett sånt här Monza lock http://www.ebay.co.uk/itm/Monza-All...998802?hash=item3d2b550b52:g:-zYAAOSwU-pXvYjI och gjuta fast röret i glasfiberskalet och sen ha en slang mellan röret och den gömda bensintanken.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien