Bensinskatteupproret!!!

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
Melin skrev:
2075179 Ja dom flesta av oss gasar ju upp några tusen om året :mad: så gå in och skriv upp ditt namn om du inte gjort det än..
http://www.bensinskatteuppror.se/
Jag kan inte hålla med. Det är självklart att man måste sänka bensinkonsumption och det enda sättet att tvinga folk att göra detta är med bensinskatten.

Dessutom är priset i Sverige inte speciellt högt jämfört med resten av EU:

Land - Euro/liter
Netherlands - 1.37
Denmark - 1.30
Belgium - 1.29
UK - 1.28
Norway - 1.28
Germany - 1.25
Italy - 1.22
Sweden - 1.21
Finland - 1.20
Portugal - 1.19
France - 1.17
Poland - 1.10
Hungary - 1.10
Luxembourg - 1.05
Switzerland - 1.05
Czech Republic - 1.04
Austria - 1.03
Greece - 1.02
Spain - 0.98
USA - 0.49

källa: http://www.aaroadwatch.ie/petrolprices/
 

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
Det vore väl rätt om det fanns ett alternativ, jag som pendlar 18mil om dagen till & från jobbet har inget alternativ. Om jag skulle åka tåg/buss så hade jag haft mellan 4-6h längre arbetsdag + att det inte blir billigare då jag bor i ett län & jobbar i ett annat, dvs idiotpris på pendelkort!! :4skrika

Jag bor ändå inte långt ute i ödemarken så egentligen så borde det inte vara något problem..... :va hade pengarna landat i kollektivtrafiken så den hade byggts ut ordentligt så hade det väl varit ett steg i rätt riktning men dit är det aslångt, tills dess så är det nog en het valfråga med bensinskatten! Den röd/gröna sörjan har gjort sitt... maktskifte nästa!! :tummenupp

(inte för att jag bryr mig så värst mycket, vill mest bli av med miljö & vänster skiten :hihi )

ksann skrev:
2075249 Jag kan inte hålla med. Det är självklart att man måste sänka bensinkonsumption och det enda sättet att tvinga folk att göra detta är med bensinskatten.
/[/URL][/I]
 

Art Vandalay

#149 Open
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
Till ksann, Avståndet mellan jobb-bostad minskar ju inte bara för att man höjer skatten, så för dom som behöver bilen finns det ju inget alternativ än att fortsätta att köra och betala en bensinskatt som enligt mig själv är på tok för hög. Sen att vi inte är dyrast inom EU, so what, det är väl inget att sträva efter!!!
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
tycker fan att jänkarna ska ta och höja deras priser, de är ju nästan löjligt låga :huvet

någon som orkar räkna ut hur många liter bensin man måste ta med sig för att tjäna på en resa till usa? :hihi
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Samtidigt komiskt o höra amerikanerna klaga över det horribla bensinpriset.....som vanligt har dom 0 koll.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Maax skrev:
2075621 Samtidigt komiskt o höra amerikanerna klaga över det horribla bensinpriset.....som vanligt har dom 0 koll.

USA är det land som höjt bensinpriset procentuellt mest de senaste åren. Tro fan att de klagar när priset mer än fördubblats på ganska kort tid!
Man gör det för lätt för sig när man jämför bensinpriser inom Europa utan att samtidigt ta med i beräkningen alla andra skatter och avgifter som pådyvlas den delen av svenskarna som fortfarande arbetar, då inom den produktiva sektorn och tjänstesektorn.
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Vad får er att tro att sänkt bensinskatt och sänkt moms på bensin skulle leda till lägre bensinpriser?

Jag tror att det enbart skulle leda till att bolagen smyger upp priserna med någon lam förklaring / ursäkt till de nivåer vi har idag.

Då betalar jag hellre så mycket som möjligt av bensinpriset till statskassan än till bolagen.
På så vis vet jag att pengarna i större omfattning kommer medborgaren till del i sista slutändan.
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Sommaren börjar närma sig också.
Det är just denna period som brukar medföra att priset på bränsle ökar.
Blir intressant och se vad sommarens toppnotering blir, kanske 14kr eller t.o.m 15kr ?

Den som lever får se.
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
elwe skrev:
2075666 USA är det land som höjt bensinpriset procentuellt mest de senaste åren. Tro fan att de klagar när priset mer än fördubblats på ganska kort tid!
Man gör det för lätt för sig när man jämför bensinpriser inom Europa utan att samtidigt ta med i beräkningen alla andra skatter och avgifter som pådyvlas den delen av svenskarna som fortfarande arbetar, då inom den produktiva sektorn och tjänstesektorn.

Visseligen en hög procentuell ökning...men, utgår den procentuella ökningen från ett pris som den resterande väst världen hade för 20 år sedan tycker jag ändå man ska sluta gnälla. Kanske är dax att USA drar huvudet ur sanden och börja fatta :fatta! vad resten av världen redan vet om miljöförstöring.

Vad är det man säger....USA ( 1 land ) står för totalt 50% av utsläppen i världen? Nått fel med den ekvationen?
 

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
Art Vandalay skrev:
2075283 Till ksann, Avståndet mellan jobb-bostad minskar ju inte bara för att man höjer skatten, så för dom som behöver bilen finns det ju inget alternativ än att fortsätta att köra och betala en bensinskatt som enligt mig själv är på tok för hög. Sen att vi inte är dyrast inom EU, so what, det är väl inget att sträva efter!!!
Ulvheden skrev:
2075278 Det vore väl rätt om det fanns ett alternativ, jag som pendlar 18mil om dagen till & från jobbet har inget alternativ. Om jag skulle åka tåg/buss så hade jag haft mellan 4-6h längre arbetsdag + att det inte blir billigare då jag bor i ett län & jobbar i ett annat, dvs idiotpris på pendelkort!! :4skrika

Jag bor ändå inte långt ute i ödemarken så egentligen så borde det inte vara något problem..... :va hade pengarna landat i kollektivtrafiken så den hade byggts ut ordentligt så hade det väl varit ett steg i rätt riktning men dit är det aslångt, tills dess så är det nog en het valfråga med bensinskatten! Den röd/gröna sörjan har gjort sitt... maktskifte nästa!! :tummenupp

(inte för att jag bryr mig så värst mycket, vill mest bli av med miljö & vänster skiten :hihi )
Till er både - men man kan köpa en mer bränslesnål bil (som t.ex. en etanolbil eller en hybridbil). Genom att köpa en mer bränslesnål bil kan man sänka sina kostnader betydligt mer än någon ev. skattesänkning! Man kan också samåka! Så det finns minst två alternativ om man bara vill.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Maax skrev:
2076254 Visseligen en hög procentuell ökning...men, utgår den procentuella ökningen från ett pris som den resterande väst världen hade för 20 år sedan tycker jag ändå man ska sluta gnälla. Kanske är dax att USA drar huvudet ur sanden och börja fatta :fatta! vad resten av världen redan vet om miljöförstöring.

Vad är det man säger....USA ( 1 land ) står för totalt 50% av utsläppen i världen? Nått fel med den ekvationen?

Ser att du är ett barn av din tid ... totalt indoktrinerad :pannkyss
Men, du är inte ensam och det är inte ert fel ...
 

Melin

Gasar till det rasar!!!!
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Järvsö
Hoj
HONDA CRF 450 -04
ksann skrev:
2077049 Till er både - men man kan köpa en mer bränslesnål bil (som t.ex. en etanolbil eller en hybridbil). Genom att köpa en mer bränslesnål bil kan man sänka sina kostnader betydligt mer än någon ev. skattesänkning! Man kan också samåka! Så det finns minst två alternativ om man bara vill.


En hybrid\etanol bil är inte heller helt gratis så det är inte ett alternativ som är hållbart tycker jag.

Visst man kan samåka men... när man ska åka
hemmet-dagis-jobbet-dagis-ica-hemmet
då funkar det inte heller så bra
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
ksann skrev:
2077049 Till er både - men man kan köpa en mer bränslesnål bil (som t.ex. en etanolbil eller en hybridbil). Genom att köpa en mer bränslesnål bil kan man sänka sina kostnader betydligt mer än någon ev. skattesänkning! Man kan också samåka! Så det finns minst två alternativ om man bara vill.

Man kan undra varför du valt en rsv mille, en nsr 125 drar ju mycket mindre bensin, Det ÄR inget alternativ du kommer med, samåka funkar bara om man jobbar på big evil corporation där alla bor i samma betonggetto så de kan ut och köra i sin rostiga sunny som drar så lite bensin men släpper ut mycket skit, men oj den har ju hållt i flera år... :fatta!
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
__julle__ skrev:
2077080 Konstigt att det inte görs något när 10% nav sveriges befolkning skrivit på det där!! Roligast/mest tragiskt är att det är skatt på skatten.

Spelar inte så stor roll även om 80% skulle skriva under.
Det är tillgång och efterfrågan som styr.

Att vi troligen redan har passerat Peak-Oil gör inte saken bättre.

Ganska så intressant för övrigt, det som vi har framför oss är absolut en av världens största kriser.

Jag tror att de problemen vi idag drabbas av är inget jämfört med vad vi har att vänta oss.

Får hoppas att det inte blir världskrig , det går åt mycket bränske till USA och alla deras stora V8'or, troligen så har vi en mycket otäck framtid som närmar sig.

http://www.lifeaftertheoilcrash.net/

http://www.peakoil.org/

http://www.survivingpeakoil.com/

http://peakoil.blogspot.com/

http://www.peak-oil-news.info/
 

Bifogat

  • Graph1.gif
    Graph1.gif
    14.7 KB · Visningar: 55
  • worldconventionaloil.gif
    worldconventionaloil.gif
    16.8 KB · Visningar: 50
  • 42.gif
    42.gif
    8.3 KB · Visningar: 52
Last edited:

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
Duke Gollum skrev:
2077442 Man kan undra varför du valt en rsv mille, en nsr 125 drar ju mycket mindre bensin
Jag valde en Mille för att jag gillar den - det är ju inte jag som klagar över bensinskatten!
 

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
Jag kör redan soppasnål diesel bil, 0,45-0,6l milen för en kombi det tycker jag är snålt men staten har ju höjt skatten på diesel ganska ordentligt så deras prat om att de bjuder på 6000 i bilskatt utspritt på 3år det har de redan plockat in flera gånger om med sina härliga skattehöjningar! Jag kan inte ta mig billigare till & från jobb på annat sätt än vad jag gör nu! Deras stategi med att straffa ut bilarna det kanske fungerar i storstan men f-n inte i resten av landet för där straffar det bara dem som redan har stora utgifter och inte har något annat färdmedel att välja mellan! :fatta!

Samåka kräver att det finns någon mer som har ungefär samma arbetstider, då mina växlar ifrån dag till dag! :7peta

Enda lösningen är nytt jobb eller flytta för min del! :fyllisar

Det är alltid lika roligt att lyssna på folks lösningar, etanol.... supersnål bil va..... drar mellan 30-50% mer soppa, miljövänligare ja men inte snålt! EU vill ta bort (förbjuda Sverige) skattesubventionen ifrån det och då landar etanolpriset minst lika högt som bensinen... då är det fint med en småbil som är lika törstig som en lastbil!! :näsblod

ksann skrev:
2077049 Till er både - men man kan köpa en mer bränslesnål bil (som t.ex. en etanolbil eller en hybridbil). Genom att köpa en mer bränslesnål bil kan man sänka sina kostnader betydligt mer än någon ev. skattesänkning! Man kan också samåka! Så det finns minst två alternativ om man bara vill.
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top