Bensinskatteuppror

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Ducati 848 -10
Hej !

Någon hörde en intervju med vår statsminister. I intervjun sade han att det svenska folket INTE är missnöjt med bensinpriset!
Reportern frågade hur han motiverar detta uttalande.

- Jo, sa han, det finns ju inga samlade organisationer mot bensinpriset.

Nu får det vara nog! Dags att protestera. Skicka vidare till vänner och bekanta.

Bensinskatteuppror !!!

8 av 10 resor görs med bil.
Av ett literpris på bensin på 11.05 är 7.15 kr skatt.
När bensinskatten infördes 1924 var skatten på 4 öre.
Skatten höjdes vid årsskiftet med 21 öre.
Bilisterna betalar in 8 miljoner kronor i bilskatter varje timme, totalt 74 miljarder om året.
När man tankar går 70 kr på varje hundralapp i skatt.
En genomsnittsbilist kör 1500 mil / år och betalar över 9 .000 kr bara i bensinskatt. Det motsvarar pålägg på 200 procent.
Listan fylls på riktigt fort!

Klicka på länken och fyll i ert namn!!

www.bensinskatteuppror.se

det är inget tvång alltså :)

jag kan skriva in ditt namn.
är det korv i förnamn och gubbe i efternamn :va

haha nä de som vill skriver under, andra struntar i det helt enkelt! :)

ja många drabbas väldigt mycket av det så är det. jag kör dieselbil så det är bara när jag kör hojen detta gynnar mig. inte för att jag inte har råd att köra bensin men man kunde ju använt pengarna till annat om bensinen var billigare.

Jag skulle vilja se att nån organiserade en riktig protest.
Alla tar varsin bil och parkerar mitt på vägen inne i Stockholm på en vardag. OCh sen står man still i 1h eller 2. Då måste dom väl för fan vakna.

Jag har ingen bensinmätare på min gamla surgixxer så det där drabbar inte mig! :tummenupp

det är inget tvång alltså :)

ja många drabbas väldigt mycket av det så är det. jag kör dieselbil så det är bara när jag kör hojen detta gynnar mig. inte för att jag inte har råd att köra bensin men man kunde ju använt pengarna till annat om bensinen var
billigare.

...eller så frågar man sig varför så många så envist fortsätter att köpa de mest bensinslukande bilarna trots att det för 95% av befolkningen skulle räcka med en otroligt mycket bensinsnålare bil. Självfallet skriker några hantverkare och småkukar om att de måste ha stora bilar men för de flesta skulle det inte vara några problem att välja en bensinsnålare bil.

Det är så märkligt.. När min gode far köpte sin gamla Volvo 245 så var 130hk mer än tillräckligt. En 130hk motor idag drar betydligt mindre än hans 245... men eftersom folk inte nöjer sig så köper de hellre en 200hk-bil som drar lika mycket eller mer än den gamla 245:an.... Och sen gnäller de på bensinpriset.

...eller så frågar man sig varför så många så envist fortsätter att köpa de mest bensinslukande bilarna trots att det för 95% av befolkningen skulle räcka med en otroligt mycket bensinsnålare bil. Självfallet skriker några hantverkare och småkukar om att de måste ha stora bilar men för de flesta skulle det inte vara några problem att välja en bensinsnålare bil.

Det är så märkligt.. När min gode far köpte sin gamla Volvo 245 så var 130hk mer än tillräckligt. En 130hk motor idag drar betydligt mindre än hans 245... men eftersom folk inte nöjer sig så köper de hellre en 200hk-bil som drar lika mycket eller mer än den gamla 245:an.... Och sen gnäller de på bensinpriset.

ja alltså jag kan ju säga som så att för någon vecka sedan hade jag en tillfällig bil från -83 med en 1,2 liters motor. den drog mer än den jag har idag gör och i den är där 240 pållar!

så ibland kan man inte gå på hästar och ålder på en bil, hade en gammal volvo innan och den drog över en liter om man körde snällt. bilen jag har idag ligger kring 0,65/mil.

Hej !

Någon hörde en intervju med vår statsminister. I intervjun sade han att det svenska folket INTE är missnöjt med bensinpriset!
Reportern frågade hur han motiverar detta uttalande.

- Jo, sa han, det finns ju inga samlade organisationer mot bensinpriset.

Nu får det vara nog! Dags att protestera. Skicka vidare till vänner och bekanta.

Bensinskatteuppror !!!

8 av 10 resor görs med bil.
Av ett literpris på bensin på 11.05 är 7.15 kr skatt.
När bensinskatten infördes 1924 var skatten på 4 öre.
Skatten höjdes vid årsskiftet med 21 öre.
Bilisterna betalar in 8 miljoner kronor i bilskatter varje timme, totalt 74 miljarder om året.
När man tankar går 70 kr på varje hundralapp i skatt.
En genomsnittsbilist kör 1500 mil / år och betalar över 9 .000 kr bara i bensinskatt. Det motsvarar pålägg på 200 procent.
Listan fylls på riktigt fort!

Klicka på länken och fyll i ert namn!!

www.bensinskatteuppror.se

Suck.. Hur vore det om du ÅTMINSTONDE läste texten innan du prånglar vidare den till alla du känner...

...en 200hk-bil som drar lika mycket eller mer än den gamla 245:an.... Och sen gnäller de på bensinpriset.

Snickelidumsnack. Glöm det.. Du får upp i STORA v8or för att de skall dra lika som din pappas 240. De största miljöbovarna är INTE stora bilar utan gamla bilar.

Skattesubventionera och/eller sänk förmånsvärdet på nya bilar så ska du se att vi får bort en väldans massa avgaser ur atmosfären.

Last edited:
... De största miljöbovarna är INTE stora bilar utan gamla bilar...

Skattesubventionera och/eller sänk förmånsvärdet på nya bilar så ska du se att vi får bort en väldans massa avgaser ur atmosfären.

Visst är det så, däremot ska det vara en riktigt gammal skorv för att det ska löna sig miljömässigt att skrota en fungerande bil och ersätta den med en nytillverkad.... Men visst, fler borde köpa en modern bil...
...men min poäng är att när så många förnyar sig så borde det väl snart börja vara dags att fokusera mer på bränsleekonomi än på effekt. Hur många köper inte en bil med snarlik förbrukning som sin föregående bil bara för att de kan få 50-100hk extra istället för att köpa en bil med samma effekt och halva förbrukningen...

..vad det gäller subnventioner o.s.v. tycker jag det vore rätt simpelt att kräva att alla tjänstebilar(som är de modernaste på vägarna) skall vara miljöbilar..
Hur många slipsnissar, brats och säljare (typ Markus) sitter inte och åker ensamma runt stan i stora V70 eller 95:or med en packning som begränsar sig till en Laptop?
Tvinga markus att åka runt i en Prius istället.

Lever du som du lär? Du skrev väl om din Volvo 850 för ett tag sedan, vad drar den jämf med en ny diesel? 300% mer? 250%?

Lever du som du lär? Du skrev väl om din Volvo 850 för ett tag sedan, vad drar den jämf med en ny diesel? 300% mer? 250%?

Jag kör 850 som drar en bra bit över litern... Men så gnäller jag inte som en liten flikka när de höjer soppapriset heller.
Däremot lär jag nog välja något mer bränsleeffektivt den dagen jag faktiskt bestämmer mig för att köpa en "ny" och fin bil...

Suck.. Hur vore det om du ÅTMINSTONDE läste texten innan du prånglar vidare den till alla du känner...

Snickelidumsnack. Glöm det.. Du får upp i STORA v8or för att de skall dra lika som din pappas 240. De största miljöbovarna är INTE stora bilar utan gamla bilar.

och va fan vet du om att jag inte läste den? passar inte tråden så läs för helvete inte den *suck*

Yay, jag hittade en felskrivning i denna eminenta text om hur fel det är med denna höga skatt. Föga bra jobbat. :fakta

"3.Koldioxidskatten är helt olika i olika sektorer.

Högst beskattning är det per kilo koldioxid just från vägtrafiken. Industri, elproduktion, sjöfart, flyg osv betalar mycket mindre skall eller ingen alls. Men det är exakt likadan koldioxid som släpps ut från alla källorna. All koldioxid har samma effekt i atmosfären. Ska man ha skatt på koldioxid borde den vara densamma på alla källor. Men istället för att införa koldioxidskatt andra områden så höjer politikerna skatten på bensin ännu mer."

EDIT: Hittade ytterligare ett fel i samma stycke. :besserwisser

Last edited:

en effektstark bil indikerar ju att man är välhängd :fakta

Problemet är egentligen inte att bensinen är satans i helvetes dyr, utan det är var skattepengarna tar vägen. Inte fan blir vägarna särdeles mycket bättre, inte fan sänks något annat "på det höjda bensinprisets bekostnad", inte fan...

Ja, ni förstår.

Jag har en fyrhjulsdriven turbobil. :banana

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka