Bensinpumpfel CBR900RR -94

RD500!

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2004
Hoj
RD500LC
Jag har problem med min Fireblade -94:a. Den startar inte. När man vrider om nyckeln så surrar inte bensinpumpen till vilket den borde göra..? Lägger jag på ström direkt på bensinpumpen så surrar den som den skall göra. Fick veta av E&D Mc i solna att det finns ett bensinpumpsrelä som kan vara paj. Köpte ett sånt men det var inte felet. Har letat efter säkringar som en dåre men jag kan ha missat någon. Någon som vet var säkringen för bensinpumpen sitter eller som har någon lösning på problemet.
Tur att man har en RD500 att åka på. Betydligt driftsäkrare.......

Bensinpump sitter orginal på de där hojarna.
Det jag kan tänka mig är felet på din är att "kolen" som sitter i pumpen börjar ta slut. Det resulterar i att pumpen går lite nä den vill så att säga.
Teoretiskt sett behöver du inte pumpen då tanken sitter över motorn och fuggarna men av egen erfarenhet så vet jag att soppan inte rinner till i den takt man vill om man ligger på lite.
Rekomenderat är att försöka få tag på en annan pump (helst ny för att undvika nya problem innom en snar framtid)

Vad är det för typ av pump? Membranpump (alltså en sån som pumpar hela tiden) eller vad? Annars borde det finnas någon typ av givare, som talar om för reläet när det är dags att pumpa.

RD500! skrev:
Jag har problem med min Fireblade -94:a. Den startar inte. När man vrider om nyckeln så surrar inte bensinpumpen till vilket den borde göra..? Lägger jag på ström direkt på bensinpumpen så surrar den som den skall göra. Fick veta av E&D Mc i solna att det finns ett bensinpumpsrelä som kan vara paj. Köpte ett sånt men det var inte felet. Har letat efter säkringar som en dåre men jag kan ha missat någon. Någon som vet var säkringen för bensinpumpen sitter eller som har någon lösning på problemet.
Tur att man har en RD500 att åka på. Betydligt driftsäkrare.......

Eftersom pumpen går när du lägger ström på den så är det inte fel på pumpen. Antagligen är det en säkring som du skriver. Du kan gör några test för att utesluta vissa felkällor.
Ta bort reläet och sätt en kabel mellan de två poler som relät sluter, då skall pumpen gå, annars är det säkringen, glapp eller kabelbrott.
Kolla ett det ligger spänning över manöverdelen på reläet i ca 2 sekunder efter att du slagit på tändningen, gör det inte det är det antagligen glapp eller kabelbrott. Ta isär alla kontakter och spruta 5-56 eller liknande i dem.

Jag fick problem med min bensinpump igår..
Felsökte och kom fram till att bensinpumpen lagt av. Är det någon som testat att laga en bensinpump till en fireblade? Eller rent kopplar bort den och kör med självtryck?

Hart dock fått tag på en på en skrot för 500:-, Nån som har nån aning om va en ny kostar? :confused:

Grusbuse skrev:
Felsökte och kom fram till att bensinpumpen lagt av. Är det någon som testat att laga en bensinpump till en fireblade?

Inte till bladen, men till min 600 -87.
Skruva isär pumpen och putsa på kontakterna. Mina var fulla med erj (stavfel?) som putsades bort och sprayades med lite 5-56. Efter det så har den funkat i ca 1500 mil och funkar fortfarande. Kontakterna som jag pratar om är alltså sådana där som duttar fram och tillbaka, alltså, dom rör sig när pumpen går.

RD500! skrev:
När man vrider om nyckeln så surrar inte bensinpumpen till vilket den borde göra..?
På Bladen går inte pumpen förrän motorn snurrar. Reläet styrs från tändboxen och en av tändspolarna enl. kopplingsschemat.

fireblade skrev:
Teoretiskt sett behöver du inte pumpen då tanken sitter över motorn och fuggarna men av egen erfarenhet så vet jag att soppan inte rinner till i den takt man vill om man ligger på lite.
På 96-99 finns det ingen bensinpump, är det något mer som är ändrat på dem? Skulle helst vilja koppla bort pumpen på min då jag har liknande problem. 92:a (med 96:ans motor och Keihin förgasare.)
Ibland går pumpen men plötsligt lägger den av.
För tillfället har jag kopplat in den på direktström och då går den som den ska.
Kan reläet fungera bara ibland? Annars verkar ju problemet vara i tändboxen men då borde inte tändspolarna fungera iheller vad jag kan se på kopplingsschemat.

Ingen så kallad tipp sensor på den hojen?? (typ bryta soppapump när hojen ligger ner) vet iaf att det var ett klassiskt fel på de gamla guldvingarna.... (honda som honda)

Grusbuse skrev:
Jag fick problem med min bensinpump igår..
Felsökte och kom fram till att bensinpumpen lagt av. Är det någon som testat att laga en bensinpump till en fireblade? Eller rent kopplar bort den och kör med självtryck?

Hart dock fått tag på en på en skrot för 500:-, Nån som har nån aning om va en ny kostar? :confused:

Hos davidsilverspares.com vill dom ha £75.00 för den.

Vet att på min 95:a så var jag tvungen att ha minst positionsljus på, annars gick inte pumpen.

Min pump pajade för ett tag sedan. Ersatte den med en liknande pump ifrån
en bil. Fungerar klockrent fortfarande efter typ 4 år. Kommer ej ihåg priset
på den men låg typ runt 400kr

Ciao

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden