Bensinpriset.

R1100

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
ZX9R-96
Är det ingen mer än jag som är trött på det höga bensinpriset? :mad:
Jag menar kan nån förklara hur det kan kosta 10,16 i Västerås man bara 8,65
i Enköping och då på alla mackar! Mack ägarna i Enköping lär väl inte klara att tappa tiotusentals kronor varja dag. För om man lyssnar på talesmännen för bensinbolagen så är det väldig dyr olja nu så därför kostar bensinen över 10 kronor litern,skitsnack säger jag. Dollarn rasade ju 3 kronor men bensinen låg kvar och dom handlar oljan i dollar så snälla förklara hur det hänger ihop :confused:
Micke.

R1100 skrev:
i Enköping och då på alla mackar! Mack ägarna i Enköping lär väl inte klara att tappa tiotusentals kronor varja dag. För om man lyssnar på talesmännen för bensinbolagen så är det väldig dyr olja nu så därför kostar bensinen över 10 kronor litern,skitsnack säger jag. Dollarn rasade ju 3 kronor men bensinen låg kvar och dom handlar oljan i dollar så snälla förklara hur det hänger ihop :confused:
Micke.

Anledningen till det "låga" priset i Enköping är att de har priskrig där. Och det är väl bara att gratulera Enköpingsborna, vi andra får tanka på mackarna som håller varandra om ryggen :huvet

Okej att det normalt sett är billigt i enköping, men just nu är det fanimej dyrt här också. Över 10 spänn på Q-star ju....

Men så får det ju inte gå till!! Kartellbildning :mattias (eller vad det nu heter)
Ring plus!! :4skrika

Ser till Statoil från mitt jobb och kollar in deras skylt.....blyfri 95 kostar 8.82 blyfri 98 kostar 9.12

R1100 skrev:
Micke.

Jo, jag är trött på det höga bensinpriset. Men anledningen till det höga priset är ju inte att dollarn är hög eller att det är ont om olja. Nästan hälften av priset vi betalar är ju skatt :mad:

Så, om de svenska politikerna kunde få ordning på rikets ekonomi och inte skylla på att vi förstör miljön så skulle bensinen vara lika billig som i tex USA, eller varför inte som i Dubai, 2Kr litern :)

åkte genom Enköping i helgen och de hade som det sägs 8 kronorspriser på soppan (flera av mackarna tom).

Här ute är vi över 10an och värre ska det bli sägs det.

GOTTRÖRA STATOIL:
8,89kr/l (95)
Hur går det ihop? Det ligger ju ingen annan mack inom kanske 1 mils radie, det är mitt ute i "no where" - men fortfarande i storstadsregion.

R1100 skrev:
Micke.
Även om dollarn e låg så bygger bensin priset på tillgång och efterfrågan. Just nu är efterfrågan stor men opec har en gräns för hur mycket olja som får pumpas upp ur vår kära jord. Därför e priset högt. Skulle dollarn varit värt mer hade nog fan priset varit ännu högre.

Markus skrev:
GOTTRÖRA STATOIL:
8,89kr/l (95)
Hur går det ihop? Det ligger ju ingen annan mack inom kanske 1 mils radie, det är mitt ute i "no where" - men fortfarande i storstadsregion.

Priskrig i Rimbo kanske! Samma pris där förra helgen. Kul väg från den macken mellan 77:an och 273:an

Joshi skrev:
Även om dollarn e låg så bygger bensin priset på tillgång och efterfrågan. Just nu är efterfrågan stor men opec har en gräns för hur mycket olja som får pumpas upp ur vår kära jord. Därför e priset högt. Skulle dollarn varit värt mer hade nog fan priset varit ännu högre.

Det är väl tvärtom? Hade dollaren varit högre hade bensinen varit billigare? För nu hamstrar alla i bensin eftersom den betalas i dollar, och då blir det högre efterfrågan och priserna stiger. Hade dollaren varit högre hade det inte hamstrats så mycket och efterfrågan hade varit lägre varpå bensinen inte hade varit lika dyr? Så tycker jag att det borde vara men jag är nog ute och cyklar som vanligt.....

9:35 för 95 oktan i Linköping, över 10 i Norrköping.

Nu är ju bensinen så pissigt dyr att det lär ju nästan vara billigare att köra på riktig racesoppa. Det är ju så att man skriker varje gång man gasar.

Men, om priset stiger ännu mer, då kanske trafikpolisen får börja cykla.

Vilken gudagåva det skulle vara :Bugar

Tänk när dom "skjuter" med lasern och slänger sig upp och börja trampa efter :D

En liten tanke för att försöka bli lite possitivare i eländet........

Bensinpris 10 kr
Varav:
Moms 2 kr
Punktskatt 4.47 kr
Löneskatt 0.05 kr
Övr Produktionsskatter 0,07 Kr

Pris utan skatt: 3.41 Kr
Total Skatt: 6.59 Kr

Skattens del av priset: 65,9 %

Källa: www.skattefakta.com
Slutsats: Bensinen är inte dyr, skatterna är åt helvete.

Rickie

Så om alla slutar köpa bensin i en vecka så blir det igen efterfrågan...och priset går ner :yoparty

Skönt med skatt..fan va mysigt!! :huvet :huvet

Priskrig i enköping är helt riktigt, pågått länge nu. stod väl i Enköpingsposten förra året om jag inte minns fel.. kanooon väder nu.. Rrrrrrrrr

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT