Bensinmacksglödlampor är junk

Det finns något som heter HD-lampor (heavy duty) som bör användas istället för vanliga. Dessa tål lite mer hårda tag som vibrationer och överspänning... :tuttar
 
Jag brukar använda några lampor från GE som heter något med "+50%" eller något sånt som brukar finnas hos OKQ8 och de finns både som H4 och H7. Dessa brukar fungera bra för mig. Det vill säga att de har en bra ljusbild och en tillfredsställande brinntid. Jag använder dem både i bilar och bågar med lika gott resultat.

Till övrig belysning på fordonen använder jag Osrams lampor. Mest för att det är vad närmaste bensinmack säljer. Men de håller ju hyfsat iaf.

Jag har även testat Osrams H4/H7lampor, men jag tycker att de ger en sämre ljusbild än GE:s "+50%". Dessutom fick jag känslan av att Osram inte höll riktigt lika länge som GE.

En gång gjorde jag misstaget att köpa några lampor som MECA hade kampanjpris på. Billigaste lamporna jag köpt någon gång tror jag, tror det var 49kr för två H7. Men det skulle blivit en jädrigt dålig totalekonomi att använda dem i längden, de höll bara i ca en vecka.


BTW: Någon som testat det här eller något liknande på hojen och vet om det fungerar bra? http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1211&iItemId=48086
 
Esquire skrev:
BTW: Någon som testat det här eller något liknande på hojen och vet om det fungerar bra? http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1211&iItemId=48086
Jag har inte testat xenon av ngt slag, men det problem som finns för andra trafikanter vid eftermontering av xenon är väl att det oftast inte är automatisk nivåreglering på ljuset då.
Det har kanske inte alla bilar med orginalmonterat xenon heller.
Men framförallt på en hoj är det ju känsligt om du skjutsar ena dagen och kör solo andra.
Xenon ger bra ljus ingen tvekan om det, men fasen vad otäckt det bländar om det är lite för högt inställt.
Desutom så verkar ju inte brinntiderna hålla vad fabrikanterna lovar, jag kanske är konservativ men jag kommer föredra halogen tills jag själv inte känner obehag av att möta en annan trafikant med xenon.
//Tobbe
 
TSRD skrev:
Glödlampor som vibrerar sönder är ett (ö)känt problem på många hojar. Själv så har jag gått över till diodlampa denna säsong, den håller än så länge (mycket bättre). Jag hittade min diodlampa på Mekonomen. Det är alltså en "helt vanlig" lampsockel för baklampan, men istället för själva glödlampan så har man monterat dit ett gäng lysdioder. Tyvärr så funkar inte dioderna lika bratmed reflektorn i lampan, så själva ljuset bakåt blir lite svagare... Men hellre ett litet svagare ljussken än inget alls :tummenupp .

/Tobbe

.
Hade samma problem på motarden,köpte oxå diodlampa på mekonomen.Finns i både en o tvåpolsutförande.Den tvåpoliga har artikelnr. 40-cp1510056.Samma infattning som på en vanlig 21/wattare. mvh//jacke
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top