Bensinmätare?

A.K.O.A

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2003
Hoj
Gs500e
Skitjobbigt att inte ha ngn bensinmätare på hojen, när den börjar hosta på motorvägen och man ska dra på reserven svär man mer en en gång. Finns det någon enkel lösning, typ biltemafix, eller någonting annat? Måste ju vara ngn mer som har detta problem...
:va

A.K.O.A skrev:
Skitjobbigt att inte ha ngn bensinmätare på hojen, när den börjar hosta på motorvägen och man ska dra på reserven svär man mer en en gång. Finns det någon enkel lösning, typ biltemafix, eller någonting annat? Måste ju vara ngn mer som har detta problem...
:va

Håller med, jag vart lite förvånad när jag köpt kawan och inte hitta bensinmätaren, eller åtminstonde en lampa!

Itacha75 skrev:
Kör efter trippmätaren.
Funkar utrmärkt!

Funkar ibland, ibland inte
Surt när man fastnar ute i bushen en tisdagmorgon vid 5 tiden :D, det har hänt mig... hade visst gasat på rejält så soppaförbrukningen ökat, å då räckte det inte enda fram :4skrika

Jag brukar se till att tanka om det är halvtank eller mindre, man vet ju aldrig hur långt det är till nästa bensinmack!

Man kan ju gunga lite på hojen så hör man om det behövs tankas eller ej!

/henke

hållundan skrev:
Riktiga hojar har inte soppamätare eller centralstöd.
Så en Hayabusa är inte en riktig hoj?

A.K.O.A skrev:

Du kan ju köpa mätaren och sensorn som känner av bensinnivån i tanken från en annan hoj som har bensinmätare, det borde inte kosta så mycket hos en skrothandlare.
På bilden ser du hur det ser ut på min hoj, i rutan med nummer 52005 ser du själva sensorn som sitter på en platta som är fastskruvad över ett hål i botten på tanken.
Beroende på hur undersidan på din tank ser ut så kanske det går att kapa upp ett hål och fästa sensorn från en annan hoj i.
Inte speciellt enkelt kanske men det är ju kul att mecka lite. :)

Bifogat

• Fuel Tank.png
    Fuel Tank.png
    37.8 KB · Visningar: 138
Micke_Lindstrom skrev:
Beroende på hur undersidan på din tank ser ut så kanske det går att kapa upp ett hål och fästa sensorn från en annan hoj i.
Inte speciellt enkelt kanske men det är ju kul att mecka lite. :)
Sen gäller det väl att flottören passar i tanken annars blir det väl felvisning

Undvik att köra med mindre än halv tank, men vet aldrig när man behöver några liter att gasa på... :gnissla

Annars måste jag säga att trippmätaren fungerar förträffligt för mig.
Vet jag att jag kört hårt så är det bara att dra av några mil!

Men sen tankar jag varje gång jag är ute så det kanske blir lättare att hålla koll då...

K-Man skrev:
Sen gäller det väl att flottören passar i tanken annars blir det väl felvisning

Ja det är ju en fördel, det kanske är bättre med en sån flottör som rör sig längs en vertikal pinne än en sån med en arm som ändrar vinkel som på min hoj.
Det blir nog enklare att få en sån att stämma när man sätter den i en annan tank.
Visserligen så brukar givaren vara av resistiv typ så det kanske går att trimma in skalan genom att koppla ett motstånd av lämplig storlek mellan givaren och mätaren.

Edit: Jag blandade ihop horisontell och vertikal. :tungan

Last edited:
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...