Bensinlukt vid full spätta med min hoj (FZR 1000)???

FZR 1000-87 :-)

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Yamaha FZR 1000 -87
Ett litet problem som jag upptäckte igår vid jungfrufärden. Har pysslat om hojen i vinter, försett min älskling med nya stift, ny olja, filter (olje-, bränsle, -luft) samt justerat ventilerna. Vid första åkturen märkte jag bensinlukt när jag vred ur den ordentligt, men inga synliga spår av bensin. Någon som har en aning om vad som har hänt och vad jag bör leta, kan det vara något med förgasarna?? :confused:

du hade ju bytt bränslefilter. det kan inte vara nåt knas där eller så? kanske en packning som blivit lite klämd eller så. fast då skulle det ju läcka hela tiden.

Perkidde skrev:
2078717 du hade ju bytt bränslefilter. det kan inte vara nåt knas där eller så? kanske en packning som blivit lite klämd eller så. fast då skulle det ju läcka hela tiden.
Trevligt med svar, ännu trevligare att det är från någon med en lika trevlig motorcykel och som dessutom är från trakten.

Nej...någon packning tror jag inte det kan vara..det är slangar överallt, inget att skruva alltså. Jag tror jag får ta en vända igen när det blivit lite varmare ute..kan ju ha med det kalla vädret att göra (ren gissning)

Slangat med tanklocket öppet :va Tja, det kan vara många saker ....

Taskiga (föråldrade)slangar, sprickor ett tips. Du kan även köra med felsökningsmetoden "babypulver" för att lättare hitta läckage.

Badger skrev:
2079064 Slangat med tanklocket öppet :va Tja, det kan vara många saker ....

Taskiga (föråldrade)slangar, sprickor ett tips. Du kan även köra med felsökningsmetoden "babypulver" för att lättare hitta läckage.

Tackar för "baby-tipset"...inte trevligt när det luktar bensin.. :)

mmm då kommer det lukta baby istället då. säkert populärt bland brudarna. tja det kommer ju bli riktigt fint väder nu i helgen så då lär det ju bli att ta en lång tur. sitter det nåt lufthål omkring tanklocket eller så för min "piper" när jag kört en bit. låter som om det är att den vill ha in luft i tanken för att utjämna trycket.

FZR 1000-87 :-) skrev:
2078382 Ett litet problem som jag upptäckte igår vid jungfrufärden. Har pysslat om hojen i vinter, försett min älskling med nya stift, ny olja, filter (olje-, bränsle, -luft) samt justerat ventilerna. Vid första åkturen märkte jag bensinlukt när jag vred ur den ordentligt, men inga synliga spår av bensin. Någon som har en aning om vad som har hänt och vad jag bör leta, kan det vara något med förgasarna?? :confused:

Min bensinpump orsakade samma sak. Köpte en ny på Mekonomen för en 6-hundring, ungefär. Kolla att det är lagomt lågt soppatryck på pumpen du köper. En FZR sjukdom.

Mats

ulf_lundin skrev:
2081054 Full spätta inge bra, stor risk hon ramlar av. :D
/u
:lol Kul!!

Perkidde skrev:
2080888 mmm då kommer det lukta baby istället då. säkert populärt bland brudarna. tja det kommer ju bli riktigt fint väder nu i helgen så då lär det ju bli att ta en lång tur. sitter det nåt lufthål omkring tanklocket eller så för min "piper" när jag kört en bit. låter som om det är att den vill ha in luft i tanken för att utjämna trycket.

Ingen aning..men min tank för ett himla pipliv när man ställt in den i garaget...
(gift så jag får låta bli brudjag)..men långtur blir det garanterarat i helgen :)

Mats757 skrev:
2080920 Min bensinpump orsakade samma sak. Köpte en ny på Mekonomen för en 6-hundring, ungefär. Kolla att det är lagomt lågt soppatryck på pumpen du köper. En FZR sjukdom.

Mats
Hmm.inte säker på var pumpen sitter, men det låter som ett troligt fel...och vad är "lagom lågt tryck"..

FZR 1000-87 :-) skrev:
2081786 :lol Kul!!
Hmm.inte säker på var pumpen sitter, men det låter som ett troligt fel...och vad är "lagom lågt tryck"..

Under pitten, f_låt... :) :)
På ramröret som går på tvären strax över bakre motorfästet.
Ett sladdpar och två 10-12 mm grova slangar som går in
Stor som en mobiltelefon, men rund.

Kommer inte ihåg hur högt tryck det ska/får vara, men ungefär 0,15-0,25 Bar

Mats757 skrev:
2080920 Min bensinpump orsakade samma sak. Köpte en ny på Mekonomen för en 6-hundring, ungefär. Kolla att det är lagomt lågt soppatryck på pumpen du köper. En FZR sjukdom.

Mats

Hej! Jag är ny här på sporthoj.com. Hoppas jag kan få svar ändå.

Jag har en FZR 1000 -95 där bensinpumpen läcker. Jag tror inte att det är en sjukdom på senare modeller, dom ändrade pump -89(tror jag). En ny orginalpump kostar 2348kr Vilket j-a pris så 600kr låter ju kanon.

Mats757, det har ju gått nån månader sen ditt inlägg. funkar det ännu?
Hur visste du vilken du skulle köpa, dom på mekonomen har väl inte koll på det? Passar den direkt utan modifieringar?

Tacksam för svar!

Legobit skrev:
2514281 Mats757, det har ju gått nån månader sen ditt inlägg. funkar det ännu?
Hur visste du vilken du skulle köpa, dom på mekonomen har väl inte koll på det? Passar den direkt utan modifieringar?

Tacksam för svar!

Har kört 2 säsonger med pumpen. Inga problem. Pumpen som satt där såg ut som en standard/universal pump till en bil. Å andra sidan är det inte speciellt trångt där pumpen sitter heller. Man måste ju vara lite omsig och kringsig!

Jag köpte ett universalfilter på samma gång. På det går det att montera slangar med olika diametrar. Så några slangstumpar, ett filter så var det bara att montera dit. Pumpen passade i orginal gummifäste.

Tack för det! Hade lite flyt(om den nu håller) och fick tag i en orginalpump för 700kr hos Anderbergs. Så det blir nog köra i helgen :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg