I helgen skulle jag fixa igång hojen (Suzuki GS500) för den här säsongen (i juli!). Jag bytte olja och bensin, men under startförsöken började den läcka bensin. När jag fick igång den slutade den läcka och jag lät den gå på tomgång och bli varm under några minuter för att konstatera att allt verkar OK. Men några minuter efter att jag stängt av den började den droppa bensin igen och jag kunde konstatera att det kom från en avtappningsslang från luftfiltersburken (!). Det hjälper inte hur jag än vrider på den vanliga bensinkranen (ON/PRI/RES). Enda lösningen för att få den att sluta droppa just nu är att lossa på tanken (utom slangarna) för att komma åt och stänga av huvudkranen.
Jag inte speciellt duktigt på att meka, men jag gissar att problemet är att bensinkranen släpper igenom bensin oavsett vilket läge den är inställd på. Förgasaren dränks då i bensin och det börjar rinna ut från förgasaren in i luftfiltersburken. Låter detta som en möjlig orsak? Vad kan det isf vara för fel på bensinkranen?
Ett annat problem jag fått med bensinkranen medans jag ägt hojen, är att både PRI och RES har tappat ur reservtanken. (vilket gjort att jag fått soppatorsk ett par gånger inna jag lärde mig att titta i tanken istället för att lita på det finns soppa kvar när jag vrider på reservläget). Kan dessa problem vara relaterade?
Jag har kollat alla slangar och kan inte se någon läcka någonstans.
Om det är av intresse för att felsöka så kan jag berätta att jag tömde förgasaren på bensin innan vintern och stängde av bensinkranen som sitter fast i tanken.
Detta var första vintern den stod i kallgarage, så jag vet inte om kylan har gjort att någon packning i förgasaren torkat/spruckit.
Jag skulle gärna vilja slippa ta den till verkstad, eftersom jag både kan lära mig saker och spara tid och pengar genom att göra det själv.
Skulle någon kunnig SH:are råka bo i Linköping erbjuder jag några öl i utbyte mot lite mekarhjälp!
Jag inte speciellt duktigt på att meka, men jag gissar att problemet är att bensinkranen släpper igenom bensin oavsett vilket läge den är inställd på. Förgasaren dränks då i bensin och det börjar rinna ut från förgasaren in i luftfiltersburken. Låter detta som en möjlig orsak? Vad kan det isf vara för fel på bensinkranen?
Ett annat problem jag fått med bensinkranen medans jag ägt hojen, är att både PRI och RES har tappat ur reservtanken. (vilket gjort att jag fått soppatorsk ett par gånger inna jag lärde mig att titta i tanken istället för att lita på det finns soppa kvar när jag vrider på reservläget). Kan dessa problem vara relaterade?
Jag har kollat alla slangar och kan inte se någon läcka någonstans.
Om det är av intresse för att felsöka så kan jag berätta att jag tömde förgasaren på bensin innan vintern och stängde av bensinkranen som sitter fast i tanken.
Detta var första vintern den stod i kallgarage, så jag vet inte om kylan har gjort att någon packning i förgasaren torkat/spruckit.
Jag skulle gärna vilja slippa ta den till verkstad, eftersom jag både kan lära mig saker och spara tid och pengar genom att göra det själv.
Skulle någon kunnig SH:are råka bo i Linköping erbjuder jag några öl i utbyte mot lite mekarhjälp!
