Bensinläckage - trasig bensinkran?

Scorpio X

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Suzuki GS 500
I helgen skulle jag fixa igång hojen (Suzuki GS500) för den här säsongen (i juli!). Jag bytte olja och bensin, men under startförsöken började den läcka bensin. När jag fick igång den slutade den läcka och jag lät den gå på tomgång och bli varm under några minuter för att konstatera att allt verkar OK. Men några minuter efter att jag stängt av den började den droppa bensin igen och jag kunde konstatera att det kom från en avtappningsslang från luftfiltersburken (!). Det hjälper inte hur jag än vrider på den vanliga bensinkranen (ON/PRI/RES). Enda lösningen för att få den att sluta droppa just nu är att lossa på tanken (utom slangarna) för att komma åt och stänga av huvudkranen.

Jag inte speciellt duktigt på att meka, men jag gissar att problemet är att bensinkranen släpper igenom bensin oavsett vilket läge den är inställd på. Förgasaren dränks då i bensin och det börjar rinna ut från förgasaren in i luftfiltersburken. Låter detta som en möjlig orsak? Vad kan det isf vara för fel på bensinkranen?

Ett annat problem jag fått med bensinkranen medans jag ägt hojen, är att både PRI och RES har tappat ur reservtanken. (vilket gjort att jag fått soppatorsk ett par gånger inna jag lärde mig att titta i tanken istället för att lita på det finns soppa kvar när jag vrider på reservläget). Kan dessa problem vara relaterade?

Jag har kollat alla slangar och kan inte se någon läcka någonstans.

Om det är av intresse för att felsöka så kan jag berätta att jag tömde förgasaren på bensin innan vintern och stängde av bensinkranen som sitter fast i tanken.
Detta var första vintern den stod i kallgarage, så jag vet inte om kylan har gjort att någon packning i förgasaren torkat/spruckit.

Jag skulle gärna vilja slippa ta den till verkstad, eftersom jag både kan lära mig saker och spara tid och pengar genom att göra det själv.

Skulle någon kunnig SH:are råka bo i Linköping erbjuder jag några öl i utbyte mot lite mekarhjälp! :)

Låter helt klart, som du antar att bensinkranen är trasig.
Kollade lite snabbt på http://www.powersportspro.com/ om det fanns lösa delar att köpa till kranen, men det verkar tyvärr inte bättre än att man måste köpa en hel kran.
Såg inte alltför svårt ut att byta kran, 1bult ?

Prova att knacka lite försiktigt med baksidan av en skruvmejsel på locken till flottörhuset, för att få hejd på läckandet, så att du kan använda hojen.

Last edited:
Tack så mycket för svaret, pellefett! Jag ska undersöka saken närmare i helgen!
(Om någon har något ytterligare att tillägga, är det välkommet!)

Bensinkran

Jag har tidigare haft en suzuki, dock en gsx 550 E.
Den kranen tömde tanken vid pri och res.
Den var "stängd" vid on och öppnade då med vacuum från förgasarna.
Pri tvångsöppnar kranen utan vacuum och används när hojen har stått ett tag och förgasarna är tomma från bensin. Reserven är också den "stängd" och öppnar med vacuum från förgasarna. Naturligtvis så måste motorn snurra för att skapa vacuum.
Läcker det från förgasarna så är det fel på nålventilen (kanske smuts) då den skall stänga för bensin även om bensinkranen är öppen.

Jag beställde renoveringssats via katalogen McNyckeln, finns hos de flesta mcbutiker med reservdelsavdelning.

Jag har tidigare haft en suzuki, dock en gsx 550 E.
Den kranen tömde tanken vid pri och res.
Den var "stängd" vid on och öppnade då med vacuum från förgasarna.
Pri tvångsöppnar kranen utan vacuum och används när hojen har stått ett tag och förgasarna är tomma från bensin. Reserven är också den "stängd" och öppnar med vacuum från förgasarna. Naturligtvis så måste motorn snurra för att skapa vacuum.
Läcker det från förgasarna så är det fel på nålventilen (kanske smuts) då den skall stänga för bensin även om bensinkranen är öppen.

Att nålventilen inte stänger helt låter ju som den rimligaste förklaringen, eftersom jag aldrig tidigare haft problem med läckage fast jag aldrig rört bensinkranen mellan körningar.

Min plan just nu är att rengöra förgasaren och även undersöka funktionen hos kranen. Tack för förtydligandet ang. de olika lägena, ska testa att suga lite på kranen :)

"955": Tack för ditt tips!
Jag hittade en hel del skräp (grus och någon form av vit beläggning) i förgasaren, och nu läcker den inte alls i samma mängder. Den börjar bara droppa när jag har kranen inställd på "PRI", men inte "RES". Jag förstår inte hur det går till, men struntar i det tillsvidare, eftersom jag kan lösa det genom att justera kranen.

Tyvärr har jag fått ett annat problem:
Den går alldeles utmärkt jämt och fint på låga varv, och i friläge varvar den upp fint när drar på gasen. Men när jag körde och försökte dra på var effekten ojämn, på det viset att effekten kom först när jag dragit på gasen en bra bit. Eller uttryckt på ett annat sätt: effekten som motorn levererar är inte alltid ökande med ökande gas, utan det finns ett "mellanläge" där jag kan dra på mer gas utan att det händer något.

Kanske ger det efter bara jag kör med maskinen lite längre? (har bara kört ca 2 km i stan sen jag fick igång den). Jag har inte velat göra det eftersom det för tillfället är 33 grader ute (ingen temperatur för mitt helställ).

Jag funderar om det kan vara lite skit kvar i förgasaren som på något sätt orsakar detta? Eller kan det vara något annat problem som har uppstått under vintern?

Last edited:
köp en renoveringssats till kranen och byt packningarna, det kostar inte så många kronor.

plocka av förknasarna, demontera allt rengör dem, har du tillgång till ultraljudstvätt, så brukar det ta bort ALLT smått litet skit!

eftersom problemet vara finns på under belastning så skulle jag tippa på ett flödesbekymmer.

Jag är en tattare på att meka. Självklart att den hojen dåligt om man helt har glömt att skruva åt förgasaren... :/
Passade även på att rengöra förgasaren ännu en gång (hittade lite till skit), och nu går den som en klocka igen! :) Inte heller något bensinläckage!

Tack alla ni som svarat i tråden!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...