Bensinläckage in till motoroljan

Fricco

Highsider.se
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
Racehoj
En vän till mig har en cbr 900 (96-98) alltså med förgasare.
Nu har han fått bensin i oljan, men vi vet inte vart det kommer ifrån.

När vi öppnade oljepåfyllningen så luktar det bensin.
Vad kan vi göra? :confused:

Hoppas ni kan hjälpa oss att fixa detta hälsningar Fricco.

Bensinen kommer från en eller flera förgasare som flödar.
Troligen otät nålventil.
Börja med att dränera fuggarna,kanske en kärvande ventil,har man tur tätar den sfter detta,eljest byt.
Nu vet inte jag om den har vacuumstyrd bränslekran,men den kanske inte håller tätt,bara att byta membran isf.
Gissningsvis.
Good luck.

kolla så att inte bensinkranen står i "pri-läge". Tätar inte någon/några av förgasarna så fylls det på onödigt fort med bensin om kranen inte står i normalläge. Liten mängd bensin i oljan förångas av värmen men blir det större mängder så får oljan problem att klara smörjningen.

kolla så att inte bensinkranen står i "pri-läge". Tätar inte någon/några av förgasarna så fylls det på onödigt fort med bensin om kranen inte står i normalläge. Liten mängd bensin i oljan förångas av värmen men blir det större mängder så får oljan problem att klara smörjningen.

Jag förstår inte vad du menar med "Pri-läge".
Du kan väl förklara det.

Du kan väl förklara det.

Om man har vakuumstyrd bensinkran, som alltsås öppnar/stängs mha av insugsvakuumet, så brukar de ha ett pri(-ming)-läge med vilket man kan tvångsöppna kranen som en gammaldags bensinkran. I detta läge så stängs den inte när man stoppat motorn.

Mvh
J

Du kan väl förklara det.

Om du har en vakumstyrd bensinkran så gör vakumet som bildas när motorn går att kranen öppnar och släpper fram bensin till förgasarna. Motorn stannar = vakumet försvinner = kranen stänger. Då brukar det finnas ett pri-läge på kranen oxå där man kopplar bort vakumstyrningen till kranen så att den står öppen hela tiden (t.ex. för att fylla upp förgasarna efter ett bensinstopp). Då ligger det alltså kontinuerligt bensin och trycker mot nålventilen även när du inte använder hojen och är den då inte riktigt tät så fylls motorn slutligen med bensin. Kranen kan t.ex. vara märkt on/off/pri och den ska då stå i on-läge även när den inte används för då stänger vakumfumktionen i kranen av bensinflödet (om den fungerar)

f-n vad alla var snabba här då, blev ju inte ens två ju :näsblod

Last edited:
Kör man små korta svängar är det normalt att det luktar soppa om oljan. En lång sväng (längre än till korvmojen) så dunstar soppan från oljan - om nu inte en flottör har taskigt att hålla tätt.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt