Bensinkvalite -märks det skillnad?

Hur menar du när du säger att 95 innehåller mer energi?
Den har ju iblandat etanol i sig (och så har även 98). Etanol har mindre energi än bensin och då borde väl 95 ha mindre energi än V-power, eller?

helt rätt men ändå fel, 95 okt har mindre etanol än de andra. och därför spikkänsligare.
t.ex E85 som man man säljer till etanolbilar ca 104 okt.

det e inte helt ovanligt att hårt trimmade motorer går på ren etanol ist för bensin ( dock med kraftigt ökad förbrukning)

men varför inte välja Elf´s Perfo 105 bränsle som har 113 oktan om ni vill ha hög oktan .
http://www.elfracing.com/lub/content/NT0007080E.pdf

/Pär

I USA mäter man oktantal med en annan metod, så det är inte direkt jämförbart. Men de har sämre soppa i pumparna där borta, så är det.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal

Omvandlingstabell
http://www.btinternet.com/~madmole/Reference/RONMONPON.html

Vad som är lite intressant är att man med V-power i tanken på min bil kan lägga tändningen väldigt agressivt utan att få knackningar så där fanns det ett fåtal (men ändå några) några kusar att hämta. Men när jag mappade hojen så gick det inte att ställa agressivare tändning utan att tappa effekt. Detta trots att motorn är inställd att klara 95 oktan. Hur det kan hänga ihop fattar jag inte riktigt faktiskt. För om tändningen är ställd så agressivt att den inte går att ställa hårdare med V-power utan att förlora effekt så borde den rimligtvis knacka med 95 i tanken, men det gör den ju inte... Lite förbryllande faktiskt.

Edit. Var visst lite sen med RON vs PON infon...
Ett tillägg är att V-power ska vara bra för förbränningen och hålla motorn renare inuti. Såg ett test som gjordes i England med tre olika bilar där de testade 500 mil med vanlig soppa, tog isär och dokumenterade, sedan körde 500 mil med V-power och gjorde samma sak. Resultatet var tydligt beträffande renheten i förbränningsrummen.

Last edited:
I USA mäter man oktantal med en annan metod, så det är inte direkt jämförbart. Men de har sämre soppa i pumparna där borta, så är det.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal

Omvandlingstabell
http://www.btinternet.com/~madmole/Reference/RONMONPON.html

Vad som är lite intressant är att man med V-power i tanken på min bil kan lägga tändningen väldigt agressivt utan att få knackningar så där fanns det ett fåtal (men ändå några) några kusar att hämta. Men när jag mappade hojen så gick det inte att ställa agressivare tändning utan att tappa effekt. Detta trots att motorn är inställd att klara 95 oktan. Hur det kan hänga ihop fattar jag inte riktigt faktiskt. För om tändningen är ställd så agressivt att den inte går att ställa hårdare med V-power utan att förlora effekt så borde den rimligtvis knacka med 95 i tanken, men det gör den ju inte... Lite förbryllande faktiskt.

varför vill man ändra tändningen på en orginal motor som fabrikören har testat fram för 100.000 tals kr för att få så bra som möjligt.

vad du gör när du ställer tändingen är att ju justerar tändtiderna. dvs när gnistan ska komma i förhållande till kolvens position.

en "spikning" uppkommer av att förbrännings temperaturen är för hög och bränslet självantänder (okontrollerad förbränning)

I Sverige innehåller 95oktanRON(MON85) upp till 5% etanol, ibland mindre beroende på tillgång och priser på etanol. 98oktanRON(MON87,5) och V-power innehåller ingen etanol.

I USA uppger man oktantal RON+MON/2, svensk 95 blir på amerikanska 90oktan...

Jag hade också lärt mig att 98/99 oktan inte innehöll etanol.

Enda skillnaden jag har märkt är när jag tankat på mackar som ligger precis vid havet och har båttankning. Då har det, en gång, hänt att hojen gick märkvärt sämre. Låg den förstnämnda macken vid vattnet?

varför vill man ändra tändningen på en orginal motor som fabrikören har testat fram för 100.000 tals kr för att få så bra som möjligt.

vad du gör när du ställer tändingen är att ju justerar tändtiderna. dvs när gnistan ska komma i förhållande till kolvens position.

en "spikning" uppkommer av att förbrännings temperaturen är för hög och bränslet självantänder (okontrollerad förbränning)

Original tändkurva är anpassad för dålig soppa så det kan gå att vinna lite effekt m h a optimering.

En spikning uppkommer normalt av att gnistan kommer för tidigt, inte genom att bränslet självantänder. Det kan det i o f s också göra om t.ex. ett tändstift elller något annat glöder men det är ett annat fenomen (pre-ignintion). I det senare fallet kan bränslet antändas redan när kolven är i botten som kan resultera i ett brännhål mitt på kolvtoppen.

Placebo... som vanligt kastas det pengar i sjön... suck!
Läs oljetrådar och biltema trådar....

Om det vore så att högre oktan gav märkbart bättre tryck så borde väl hojar i USA där de kör 87 - 92 oktan gå som piss...
Med vanligt bondförnuft så borde väl en standardhoj ha så stora marginaler (o-optimerad) så det INTE SKA vara någon skillnad...
rätta mig om jag har fel men jag lägger de extra 100ringarna som de blir på en sommar på mer hojåkning istället...de tycker jag är roligare!

Kan ha helt tokfel men risken/chansen till placebo är ju så oändligt mycket större...

Exakt så sa de till mig på verkstan som skulle mappa min hoj. Jag frågade om jag skulle tanka i 98 i stället för 95. De svarade att de aldrig har märkt någon skillnad i effekt och eftersom 98 är dyrare så tyckte de jag skulle lägga pengarna på att åka mer hoj i stället.

Nu finns det ju mätningar som visar att en standard sugmotor utan knacksensor inte vinner något på högre oktan än 95.

Enda skillnaden jag har märkt är när jag tankat på mackar som ligger precis vid havet och har båttankning. Då har det, en gång, hänt att hojen gick märkvärt sämre. Låg den förstnämnda macken vid vattnet?

Nej, den första macken låg någonstans avsevärd söder om Jönköping i djupaste skogen vid en nedlagd station som fortfarande hade pumparna kvar. Var exakt? ingen aning....

Precis som Sidney skrev här ovanför så är ju inte motorn optimerad för att ge maximalt med effekt utan en kompromiss mellan effekt och driftsäkerhet. Det sistnämnda gör att man lägger snällare tändkurva än vad som är optimalt för effekten för att inte motorn ska spika med olika dålig bensin i tanken. Här i Sverige har vi tillgång till ganska bra bensin och således kan man tumma på marginalerna för att få mer effekt utan att riskera att pajja motorn.

Men varför jag inte lyckades hitta mer effekt med agressivare tändning på min hoj är lite märkligt i mina ögon. Kanske är det så att tändningen redan från fabrik är ställd superagressivt för att få bäst förbränning och renast avgaser. Undrar om man i så fall skulle tjäna på att ställa fram den lite. Eller också är det helt enkelt så att motorn är superoptimerad från fabrik. men frågan kvarstår hur fasen den kan vara det och fortfarande klara 95 oktan utan problem :gnissla

Som jag så många gånger tidigare påpekat så är våran vanliga bensin skitdålig på att tåla
värme

Detta är ett problem som inte drabbar bilar på samma sätt, Tanken sitter skyddad och med långa ledningar som kyler bränslet på sin väg

För ca 15 år sedan så blev soppan mycket sämre , Det märkte jag och flera polare som då börjat köra turbo

Den setup som sommaren innan fungerade perfekt gick inte längre att bibehålla
Vad var det som hände då? Jo när bränslet höll runt 15 grader så funkadehojen som den skulle men när tempen steg upp i mot 35-40 och även 50 grader så magrar bränsleblandningen ut

På den tiden körde vi med gammla Kawasprut med väldigt få justermöjligheter
Då var det väldigt svårt att komma tillrätta med problemet , Endast att isolera tanken på bästa sätt samt att köra lite fetare från grunden var det som funkade ( hjälpligt)

Dock har jag ända sedan jag började med aftermarket insprutninssystem haft bränsletempsensor i bränsleledningen

Med hjälp utav denna har man sedan mappat tempkompensering , Svårt då denna kompensering inte är linjär

Bilar har som sagt inte alls samma problem, dels pga tankplaceringen men inte minst av att dessa styrsystem har luftmängdmätare och adaptiv lambdakontroll ( självlärande lambda)

Jag har dock märkt stor skillnad i temperaturtålighet hos V-Power , Och behöver följdaktligen inte kompensera lika mycket på tempen med V-power i tanken

koenigsegg säger ju att deras bil ska ha typ 50hk mer på europeisk bensin än amerikansk, så visst gör de skillnad.
Om de märks avgörande skillnad på ett vanligt fordon med vanlig svensson så tror ja ju inte de.
Ja tankar ändå 98 när de finns då de ändå inte gör någon skillnad i pris när man har 9L tank xD

...
Men varför jag inte lyckades hitta mer effekt med agressivare tändning på min hoj är lite märkligt i mina ögon. Kanske är det så att tändningen redan från fabrik är ställd superagressivt för att få bäst förbränning och renast avgaser. Undrar om man i så fall skulle tjäna på att ställa fram den lite. Eller också är det helt enkelt så att motorn är superoptimerad från fabrik. men frågan kvarstår hur fasen den kan vara det och fortfarande klara 95 oktan utan problem :gnissla

Maskinen kanske är helt slut så att det inte finns någon kompression kvar :confused: Allvarligt, det beror nog på att förbränningsrummen är bra utformade.Skilnaden mellan 95 och 98 är ju inte så jättestor heller, inte ens V-power är det race-bränlse som man skulle vilja :gnissla

Placebo... som vanligt kastas det pengar i sjön... suck!
Läs oljetrådar och biltema trådar....

Om det vore så att högre oktan gav märkbart bättre tryck så borde väl hojar i USA där de kör 87 - 92 oktan gå som piss...

Dom mäter oktantal på annat sätt i USA. RON/MON tror jag dom olika heter. Så 92 i USA är motsvarande 96-98 i sverige.

jag råkade tanka fel en gång..inte har jag känt skillnad..de gjorde en test på något motorprogram på bilar, mer effektfulla bilar så blev skillnaden större. Mc har ju bra mkt mer trimmningsgrad än bilar, men detta borde vara lätt att kontrollera vid 2 bänkningar..

Det handlar inte om trimningsgrad - det gör enbart skillnad på turbomotorer med knacksensor. Där kan det vara att turbon laddar på så mycket den kan till knacksensorn säger ifrån, och i detta fall så kan den såklart ladda mer med högre oktantal (det är detta som oktantalet anger, hur hög kompression bränslet klarar av innan det självantänder. Inte någon generell bränslekvalitet eller energiinnehåll som vissa verkar tro.

En icke överladdad motor som inte börjar knacka på 95-soppa går omöjligen bättre på 98-soppa såvida det inte är andra skillnader på bränslet än oktantalet.

Last edited:
Ja tankar ändå 98 när de finns då de ändå inte gör någon skillnad i pris när man har 9L tank xD

Lite samma som "jag tankar bara för 100kr jämt så för mig kvittar det hur dyr soppan är" ;) *skämtsam ton som INTE är dum*

Hade ingen aning om USA grejens oktantal... de tackar ja för att få lärt mig!! :)

De fanns ju någon tråd här förut som snackade om skillnad på Statoil vs. JET eller bemannade vs. obemannade bensinstationer osv..... ibland känns hela tugget så otroligt "svensk-tekniskt" på nå vis..
Jag respekterar självklart allas tycke å smak å tänk men nog borde de väl vara roligare å åka på en till bandag under sommaren/ ha råd att vurpa en extra gång istället för att hålla på med hårklyverier.... speciellt om man tänker att merparten av alla sporthojsvänner har hojen i 3-4år innan de byter... (känns det som iaf...men de kanske inte stämmer)

Last edited:
Lite samma som "jag tankar bara för 100kr jämt så för mig kvittar det hur dyr soppan är" ;) *skämtsam ton som INTE är dum*

Hade ingen aning om USA grejens oktantal... de tackar ja för att få lärt mig!! :)

De fanns ju någon tråd här förut som snackade om skillnad på Statoil vs. JET eller bemannade vs. obemannade bensinstationer osv..... ibland känns hela tugget så otroligt "svensk-tekniskt" på nå vis..
Jag respekterar självklart allas tycke å smak å tänk men nog borde de väl vara roligare å åka på en till bandag under sommaren/ ha råd att vurpa en extra gång istället för att hålla på med hårklyverier.... speciellt om man tänker att merparten av alla sporthojsvänner har hojen i 3-4år innan de byter... (känns det som iaf...men de kanske inte stämmer)

Det får allt bli en billig bandag/klotning i så fall. Kör du 500mil/år och din hoj dricker 0,65 så blir det ju ~200kr merkostnad/år för 98 jmf med 95. Inte mkt pengar i sammanhanget, dock _onödig_ extrautgift om det inte gör någon skillnad men fortfarande en liten sådan.

Som tidigare nämnt krävs det alltså knacksensor för att kunna dra nytta av det högre oktantalet. M.h.a. knacksensorn kan motorstyrsystemet ställa tändningen så tidigt som möjligt, utan att orsaka knack. Man ställer tändningen tidigare och tidigare tills knack uppstår/detekteras, sen justerar man tillbaka lite.

Motorcyklar har enklare motorstyrning än bilar. Bl.a. knacksensor saknas vanligtvis (tror dock att BMW S1000RR har det).

När jag tankade min Beemerbil på en mack på Ekerö så började motorlampan lysa. När jag sen kört slut på den tanken och tankade på mitt vanliga ställe Jet så slockna motorlampan. :confused:

Det får allt bli en billig bandag/klotning i så fall. Kör du 500mil/år och din hoj dricker 0,65 så blir det ju ~200kr merkostnad/år för 98 jmf med 95. Inte mkt pengar i sammanhanget, dock _onödig_ extrautgift om det inte gör någon skillnad men fortfarande en liten sådan.

Okay jag håller med!
Tänte mer ur ett helhetsperspektiv...att man kanske ska fundera lite rent generellt... Lite intressant fenomen att kostnader generellt inte ifrågasätts överhuvudtaget när de gäller grejer runt hojen men när de kommer till musik,böcker,filmer osv då ska det inte ens vara billigt... då ska de vara gratis.. men de är ju OT och moralpredikan men iaf..

En ducceköring på kullen kostar 500spänn vilket gör att jag "bara" behöver åka lite över 1000mil per år för att rättfärdiga mina 95oktanstankningar!! ;)
(Hade jag sen varit tjej så hade de varit halva priset...)

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna