Bensinkvalite -märks det skillnad?

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Jag tankande på en landsortbensinstation 95 oktan för någon dag sedan och då upplevde jag att MC gick annorlunda. Idag när jag tankade upp den igen med Shell V-power går den som vanligt. Är det så stor skillnad på oktan eller är det stor kvalitetskillnad på bensin beroende på var/ vilket bolag man köper den ifrån? :va

Sök och du ska finna oändliga debatter.

Enligt mig:

Är din MC i orginal, nej, det finns ingen skillnad. Är den trimmad/mappad för ett högre oktantal är det en annan sak.

Kan även finnas vatten i soppan. Har hänt mig med bilen, 10m från pumpen hackade den till och dog. Anade ugglor i mossen när det stod 5-6 andra bilar med samma symptom. Visade sig vara vatten.

Om Mcn går magert från början och du kör i extrem värme
eller bilköer så att bränslet blir varmt så gör det SKILLNAD

Vanliga 95 å 98 gillar inte värme

Kan även finnas vatten i soppan. Har hänt mig med bilen, 10m från pumpen hackade den till och dog. Anade ugglor i mossen när det stod 5-6 andra bilar med samma symptom. Visade sig vara vatten.

Detta måste dock vara ganska extremt att bilarna blir stående en bit från macken pga. av vatten i soppan.:D

Om det står 5-6 bilar direkt efter macken som inte startar reagerar man inget innan man tar och tankar själv då?

jag kan tycka att min går lite taskigare på 95 än på 98 eller v-power. den blöddrar lite mer på 95, går inte riktigt lika rent tycker jag, och mig veterligen så är min helt orginal i motorn.

Men det kanske mest sitter i huvudet!

Om det står 5-6 bilar direkt efter macken som inte startar reagerar man inget innan man tar och tankar själv då?

Brukar sällan intervjua folk som står still med bilen vid mackar...
Medan jag stod och undrade varför biljäveln racklade märkte jag att andra också stod och undrade.

Är det så stor skillnad på oktan

Tror det var tidninen Bike som för ett par år sedan gjorde effektmätning på en Gixxer (standard) med 95 vs 98 oktan. Slutsatsen av DEN testen var att det inte fanns några mätbara effektskillnader. Det sas även att ju högre kompession, desto större chans att kunna mäta någon skillnad. På denna mc räckte det inte för att någon skillnad skulle kunna påvisas.

Samtidigt vet jag att flera tillverkare nu rekommenderar (tex BMW) och några kräver (tex KTM) 98 oktan. Om det är direkt kopplat till effekt vet jag däremot inte. Kan kanske vara som du själv påpekar, att motorgången blir något sämre på vissa varvtal.:confused:

Finns kanske någon som har bättre koll?:confused:

jag kan tycka att min går lite taskigare på 95 än på 98 eller v-power. den blöddrar lite mer på 95, går inte riktigt lika rent tycker jag, och mig veterligen så är min helt orginal i motorn.

Men det kanske mest sitter i huvudet!

placebo effekten. det är till och med så att 95 oktan innehåller mer energi än 98/99 ..har man där emot ändrat tändningen/ökat kompretionen så man har en "spik" känslig motor så avhjälps detta med högre oktan och där med mer effekt. ( en spikande motor lämnar inte optimal effekt)

dvs har man inga bekymmer med spikningar = bortkastade pengar.

Hur menar du när du säger att 95 innehåller mer energi?
Den har ju iblandat etanol i sig (och så har även 98). Etanol har mindre energi än bensin och då borde väl 95 ha mindre energi än V-power, eller?

Jag kör alltid på V-power, men för att vara ärlig så märker jag väldigt liten skillnad på hojen. Endast i krypfart kan jag tycka att den går lite jämnare på V-power.

Min bil däremot är mappad för V-power, och var faktiskt redan innan det känsligare för soppan (jämfört med hojen). Där var det en tydligare skillnad mellan 95 och 98, och även märkbart mellan 98 och V-power i hur mjukt motorn gick i krypfart. Toppeffekten är ju inget man känner skillnad på även om det skulle skilja ett par hästar.

jag råkade tanka fel en gång..inte har jag känt skillnad..de gjorde en test på något motorprogram på bilar, mer effektfulla bilar så blev skillnaden större. Mc har ju bra mkt mer trimmningsgrad än bilar, men detta borde vara lätt att kontrollera vid 2 bänkningar..

Jag tror en körning varm sommardag, eller en lite rå höstmorgon så upplevs hojen bra mkt piggare av den sistnämde med samma bränsle, jämförelse vis 95 oktan vs v-power.

Last edited:
Jag personligen inbillar mig att jag känner skillnad på olika bränslen med min stjärt-dynamometer. På lillhojen (SV650, standard) är det ingen skillnad, men gixxern känns kraftfullare med V-Power i tanken. Motorn känns lite mer kraftfull, lite råare, med V-Power än 95 vilket borde vara helt galet med tanke på att jag ökat kompressionen med Yoshi topplockspackning. Men hur som, Top Gear, 5th-gear eller vilket engelskt motorprogram det nu var kunde ju faktiskt påvisa ganska rejäla skillnader mellan olika bränslen broende på trimningsgrad hos bilen i fråga. En sporthoj är ju att jämföra med en "hyffsat" trimmad bil, vilket borde tyda på att viss skillnad föreligger, men be mig inte att blindtesta...:gnissla:tummenupp

Placebo... som vanligt kastas det pengar i sjön... suck!
Läs oljetrådar och biltema trådar....

Om det vore så att högre oktan gav märkbart bättre tryck så borde väl hojar i USA där de kör 87 - 92 oktan gå som piss...
Med vanligt bondförnuft så borde väl en standardhoj ha så stora marginaler (o-optimerad) så det INTE SKA vara någon skillnad...
rätta mig om jag har fel men jag lägger de extra 100ringarna som de blir på en sommar på mer hojåkning istället...de tycker jag är roligare!

Kan ha helt tokfel men risken/chansen till placebo är ju så oändligt mycket större...

Så pass marginell skillnad att du bör känna mer skillnad på två kilos övervikt bättre. Att en turboladdad maskin kan få högre effekt beror just på att man kan pressa den mer pga att den inte spikar lika lätt. En vanlig standardhoj alt lätt trimmad sugmotor blir det ingen märkbar skillnad på.

är absolut inte någon expert i ämnet

men jag har hört att om man har insprut med så kallad knack sensor så kan hojen på något vis känna vilken typ av bensin som finns i
lr rättare sagt hur spik/knack (ju höger oktan dessto mindre spik) benägen hojen för tillfället är och anpassa tändningen där efter,

och därav så kanske man skulle märka någon form av effekt skillnad,
men däremot med förgasare och utan ovan nämnda sensor så borde
rimligt vis skillnaden vara mer begränsad... :va

....gå ner 3-5kg i vikt så känner du nog mer skillnad....
(försöker för fullt själv men har inte lyckats än) ;)

I Sverige innehåller 95oktanRON(MON85) upp till 5% etanol, ibland mindre beroende på tillgång och priser på etanol. 98oktanRON(MON87,5) och V-power innehåller ingen etanol.

I USA uppger man oktantal RON+MON/2, svensk 95 blir på amerikanska 90oktan...

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back