Bensinkran

Marp48

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
Kawasaki z650 -78
Köpte i somras en Kawasaki z650 från 1978.

Skulle köra tomt i förgasarna inför vinterförvaringen, men när jag tog bort soppaslangen rann det bensin från tanken i alla fall. Så vitt jag förstår har jag en kran av vakummodell (on/res/pri), dvs. det ska inte rinna bensin om inte motorn är på och förgasarna suger bensin. Hade ställt kranen i läge ON, som på dessa kranar även fungerar som OFF, då inte motorn är igång och förgasarna suger bensin.

Någon som vet något om dessa typer av kranar? Är vakum-funktionen sönder eller är det ingen vakum-kran? Hur lagas den, om den är trasig?

/martin

Last edited:
Det är som du säkert vet en vacuumopererad ventil i kranen. Om den inte öppnar på vacuum så brukar det vara membranet som ska bytas eller att ngt kärvar. Om den inte stänger brukar det vara skräp i ventilsätet eller ngt som kärvar. Bara att ta isär och göra i ordning, mysigt pysseljobb ju! :)

/J

Vow, vilket snabbt svar... Tackar!

Visste inte hur en sådan kran fungerade i detalj. Ja, då blir det lite pyssel i vinter. Ska väl inte vara så svårt.

Förresten, då kanske det är därför den har varit lite svårstartad, då den stått ett tag. Har börjat använda PRI vid start och sedan gått tillbaka till ON eller RES när jag kör.

/M

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma